• G r Å m Z

Hjälp mig uppfostra min hund på rätt sätt!

Har en puff kille på snart 2 år som jag haft sedan han var valp.
    "Min första egna hund" Enda sedan han var liten har han vart väldigt "pipig", osäker osv. När han började bli könsmogen så tuffade han till sig & blev mer självständig. I samband med detta skedde förändringar såsom att han började dra i koppel, morra mot folk han inte känner & springer gärna efter "barn & joggare osv". Jag började genast när jag upptäckte dessa problem att arbeta med dom, provade allt och fick viss resultat. Han lugnade sig, men drog fortfarande lite i kopplet. Nu när det gått ett tag så har dessa beteenden kommit tillbaka & samtidigt förvärrats. Vi har/gör arbetar dagligen på detta, men är osäker på om jag gör rätt. Trodde till en början att jag skulle klara detta själv, men känner nu att jag tog fel och skulle behöva lite råd & tipps om hur jag ska lösa detta. Jag ska kontakta dom på brukshundsklubben & be om "privat" träning/råd nån gång för att sedan börja på kurser till våren "har ej gått det innan". Men känner att jag vill arbeta med honom på "rätt sätt", är rädd för att jag kanske gör fel & triggar honom i sitt beteende lr att mina försök inte har ngn verkan. Har märkt att han ej lyssnar på min röst när vi är ute, så har provat klicker & d med resultat. Men vet inte hur jag ska kunna använda den i samband med att träna bort detta med att han drar i koppel (obs detta har blivit mkt bättre), skäller/morrar mot människor/barn/hundar osv. Han gör även utfall om ngn vill hälsa på honom, så detta undviker vi nu för tiden. För vill inte risker ngt att han kanske biter, men vill bli av med detta innan det etsar sig fast för mkt. För i övrigt är han en underbar hund, och jag vet att så länge jag gör rätt så kommer han & jag få ordning på detta. Men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Han ska kastreras nu inom dom närmaste månaderna, då han stressar upp sig så när grannhundarna löper & vi ej ska använda honom i avel. Så efter inrådan av vet så är detta bestämt att det nog blr bättre för honom. Kan detta även ge mig & honom en positiv putt i vårt tränande? Som om att han kanske lyssnar mer på mig ist för att ha nosen i backen hela tiden? Oj, oj, finns så mkt & skriva, men börjar med detta iaf. Och hoppas på att ni kanske kan hjälpa mig hur jag skall gå tillväga med min träning :o)

PS: Har flera ggr fått kommentarer om honom när vi vart ute på promenad osv, så har folk sagt att "kineser" är sådana här ettriga raser & reserverade osv?
    Men jag har då påpekat att det inte alls är så utan att det är beroende på hans "könsmognad" och lite utan min okunskap till hur jag ska rätta till problemen innan det går för långt. Har jag rätt lr har jag fel? Är dessa raser lite av den ettriga varianten, har aldrig varken hört lr läst det innan. Och jah som troe jag läst precis allt om hunduppfostring och om min hundras :DS

:O)

• Svar på tråden Hjälp mig uppfostra min hund på rätt sätt!
  • aktuelle

vi har en puff, men vi har dock en tik. hon är då inte det minsta reserverad och älskar att hälsa på folk, hon vill helst gosa med alla hon träffar. hundar bryr hon sig inte om, men hussar och mattar är desto mer intressanta. skäller aldrig på någon och drar inte när man går med henne i koppel. aldrig hört att de ska vara ettriga.. det är ju terriers inte kineser :)

• Irme

En kurs på brukshundsklubben kan vara bra, lite stimulans är roligt.
    Jobba mycket på ledarskapet, behandla honom som en hund, ett flockdjur. Träna inte om hunden inte fått tillräckligt med motion först. Det bästa tycker jag, är att ge hunden en ordentlig morgon promenad, så den blir av med energin den lagrat upp :)

Tyck inte synd om honom om han blir rädd eller gör sig illa, det är då hunden behöver den "starka" och säkra ledaren. Beröm vid rätt tillfälle, inte när hunden är upphetsad över något (även om han står still) eller när han är rädd.
    Många av dina problem kommer garanterat att försvinna när du fått hunden att fatta vem som är flockledare. När den har förstått vad du kräver av honom, kommer han bli gladare.

Jag tror att det är hundar som är osäkra på husse/matte som utvecklar dåliga beteenden.
    Vi måste bli tydligare i vårt kroppsspråk och känslor emot hunden.

Om man vet att hunden är rädd för andra hundar, t.ex, då blir man ju oftast orolig när en annan hund närmar sig, ute på promenaden. Din egen hund känner att du börjar bli nervös, och litar inte längre på att du, ledaren, kan hantera situationen. Alltså känner hunden att han själv måste göra det, med det språk som han pratar.

Detta är min åsikt, jag tror att det är enklare än vad man tror. Om man kommer ihåg att hunden är en hund, och kommer aldrig att funka som en människa, aldrig prata samma språk.

Detta funkar bra för mig, och många andra. Lycka till med kinesen, G r Å m Z. Kram på er alla!

• G r Å m Z

Tack för svaret, men då är fråga HUR jag ska kunna bli en bättre ledare för min hund.
    Berömmer honom aldrig när han "inte uppför sig" & sedan öser med beröm när han gör ngt bra osv men vi har ju ändå inte lyckats komma ngn vart med detta.
    Så lite mera "precisa" tipps är önskvärda, då jag känner att jag provat allt men utan resultat. Och vill försöka hålla mig till en "träningsmetod" och sedan alltefter som få resultat. Vet att vi har låååång väg framför oss, och den väen vill jag göra rätt :o)

• Irme

Här är några tips, självklart funkar de bra tillsammans med andra träningmetoder. :) Fastna inte på en metod, utan ta det bästa av alla, det som funkar på just din hund.

Börja med att "träna" dig själv på att vara lugn, säker och bestämd, utan hunden.
    All träning (utom metoder med slag och höjda röster)
    ger dig bättre kontakt med hunden, och ger dig chansen att bli en bättre ledare för honom. Du är inte hans kompis. Kanske låter tråkigt men hunden vill ha och behöver en ledarfigur, först.

Sedan när ni är på promenad, gå med huvudet högt och dra axlarna bakåt. Gå i rask takt. I början, ha inte tankarna på annat än att du är ledare, då är det lätt att man glömmer av sig.
    Hunden läser av ditt kroppsspråk och detta är exempel på hur en ledare beter sig.
    Låt honom inte ha näsan i backen, utan att du säger att han får det. (Kan säga att det är viktigt att han fått tillräckligt med motion innan ni tränar detta, annars kommer du nog inte få så bra kontakt med honom, min tollare är likadan).

Beröm inte för mycket om hunden blir för upphetsad. När jag tränade min tollare på att gå fint i koppel, så började hon dra igen, så fort hon fick beröm. Precis som
    om hon trodde att var det bra, så var hon färdig. Så jag väntade tills efter träningspasset med beröm, avslutade när det gick som bäst.

Om du har möjlighet att träna din hund tillsammans med erfarna, äldre, trygga hundar så är det jättebra. Gärna flera hundar som kan ge din hund en bra förebild, ett gott exempel.
    Likadant med människor, efter som han gör utfall mot dem. Träna med hundvana människor, lugna, säkra. Jag är säker på att folk på brukshundsklubben kan och vill hjälpa.

För att en hund ska må bra behöver den ett meningsfullt jobb, bra mat och kärlek. I den ordningen.
    Du får gärna fråga om du inte förstår, vet inte om jag är så bra på att skriva.. :)

Ingen träning funkar första gången, och man ska helst "jobba" varje dag med hunden, i alla situationer. Det svåraste enligt mig är att få hunden att sluta dra :P

• Irme

Ville bara tillägga hur jag tillrättavisar min hund.

Om vi t.ex är ute och går och hon får syn på en springande katt, så blir hon alldeles upphetsad, av att den springer.
    Hon börjar skaka och skäller ibland. Jag säger "nej" och petar henne på örat för att hon ska glömma katten en sekund, "komma ur den hysteriska sinnesstämningen" om man kan säga så. Om hon inte reagerar lägger jag ner henne på sidan, lugnt och bestämt. Lägger ner huvudet och har min hand vilande på hennes hals. Detta är en avslappnande position för hundar och hjälper dem att fortare lugna ner sig, samtidigt som min position är dominant, utan våld och skrik.
    Det förklarar också för hunden vem som bestämmer, att det inte var acceptabelt att jaga katten. Om hunden inte är lugn och försöker resa på sig, håll dig lugn och lägg ner den igen. När den är avslappnad, klappa och smek den, ge beröm.
    Det är ju avslappnad och lugn du vill att den ska vara.

Funkar också om man har en hund som blir hysterisk när man ska klippa klor. Lägg den på sidan och ge beröm när (om) den är lugn. Och du måste så klart vara lugn och säker.
    Innan du skäller på hunden, tänk efter vilken sinnestämning du själv var i när hunden gjorde fel.

Som sagt, detta är bara vad -jag- tycker är vettigt och naturligt för hunden.

• lena ekman

1. Du har ingen "Kines" det är ju en hund du har i kopplet . Din hund kan bli lika duktig och lydig som vilken schäfer som helst.
    2. Anmäl till en kurs på stört och börja där. Risken att träna efter egna sätt och olika råd gör att du kan få börja om när du kommer till kursen. På kursen finns folk som kan studera bde dig och din hund och hjälpa dig med ett sätt som passar både dig och hunden.
    3. Det verkar inte som om din hund har fått bättre självförtroende utan bara kommit på ett sätt att "dölja" sin rädsla. En hund med bra självförtroende behöver inte morra, skälla och göra utfalla. Du måste arbeta med att stärka hunden. Be om hjälp på den kurs jag tycker att du ska gå. Till du börjar så ska du nonchalera hans beteende men agera gentemot det "farliga". Möter ni en hund ska du innan din hund reagera säga i glad ton "Vilken fin hund vi möter" och titta på det ni möter och noncahlant gå förbi. Din hund ska inte hälsa utan helt enkelt följa med dig. Du kan locka på din hund "kom med här, nu ska vi ha kul" Ha godis, leksak vad som helst som din hund tycker är roligt.
    Blir inte du rädd för andra hundar så känner sig din hund trygg.
    Ofta när man har hundar som gör utfall, blir man orolig, spännersig, kortar kopplet osv och det känner din hund och det bara förstärker beteendet.
    Din hund blir inte bättre av att träffa massa hundar, det stressar bara mer. Han ska veta att han slipper dem och att matte inte är rädd.

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp mig uppfostra min hund på rätt sätt!