Hjälp mig uppfostra min hund på rätt sätt!
Har en puff kille på snart 2 år som jag haft sedan han var valp.
"Min första egna hund" Enda sedan han var liten har han vart väldigt "pipig", osäker osv. När han började bli könsmogen så tuffade han till sig & blev mer självständig. I samband med detta skedde förändringar såsom att han började dra i koppel, morra mot folk han inte känner & springer gärna efter "barn & joggare osv". Jag började genast när jag upptäckte dessa problem att arbeta med dom, provade allt och fick viss resultat. Han lugnade sig, men drog fortfarande lite i kopplet. Nu när det gått ett tag så har dessa beteenden kommit tillbaka & samtidigt förvärrats. Vi har/gör arbetar dagligen på detta, men är osäker på om jag gör rätt. Trodde till en början att jag skulle klara detta själv, men känner nu att jag tog fel och skulle behöva lite råd & tipps om hur jag ska lösa detta. Jag ska kontakta dom på brukshundsklubben & be om "privat" träning/råd nån gång för att sedan börja på kurser till våren "har ej gått det innan". Men känner att jag vill arbeta med honom på "rätt sätt", är rädd för att jag kanske gör fel & triggar honom i sitt beteende lr att mina försök inte har ngn verkan. Har märkt att han ej lyssnar på min röst när vi är ute, så har provat klicker & d med resultat. Men vet inte hur jag ska kunna använda den i samband med att träna bort detta med att han drar i koppel (obs detta har blivit mkt bättre), skäller/morrar mot människor/barn/hundar osv. Han gör även utfall om ngn vill hälsa på honom, så detta undviker vi nu för tiden. För vill inte risker ngt att han kanske biter, men vill bli av med detta innan det etsar sig fast för mkt. För i övrigt är han en underbar hund, och jag vet att så länge jag gör rätt så kommer han & jag få ordning på detta. Men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Han ska kastreras nu inom dom närmaste månaderna, då han stressar upp sig så när grannhundarna löper & vi ej ska använda honom i avel. Så efter inrådan av vet så är detta bestämt att det nog blr bättre för honom. Kan detta även ge mig & honom en positiv putt i vårt tränande? Som om att han kanske lyssnar mer på mig ist för att ha nosen i backen hela tiden? Oj, oj, finns så mkt & skriva, men börjar med detta iaf. Och hoppas på att ni kanske kan hjälpa mig hur jag skall gå tillväga med min träning :o)
PS: Har flera ggr fått kommentarer om honom när vi vart ute på promenad osv, så har folk sagt att "kineser" är sådana här ettriga raser & reserverade osv?
Men jag har då påpekat att det inte alls är så utan att det är beroende på hans "könsmognad" och lite utan min okunskap till hur jag ska rätta till problemen innan det går för långt. Har jag rätt lr har jag fel? Är dessa raser lite av den ettriga varianten, har aldrig varken hört lr läst det innan. Och jah som troe jag läst precis allt om hunduppfostring och om min hundras :DS
:O)