• Flizan30

Kurslitteratur-Föskollärare

Jag tänkte söka till lärarprogrammet för att utb. mig til förskollärare. Jag undrar hur mycket utgifter man har ca per månad på kurslitteratur? Var för jag undrar är för att jag o min man går i husköpartankar och behöver räkna på vår ekonmi om vi verkligen har råd med det om jag skall börja plugga.

• Svar på tråden Kurslitteratur-Föskollärare
  • Tokaungen

Jag skulle vilja säga att det varierar beroende på vilken kurs man läser... Solklart va?!

Oftast går det att låna på biblioteket (om man har lite framförhållning) eller så kan man få tag på böckerna begagnat. Det är oftast den första terminen som kostar mest, innan man har lärt sig att läsa litteraturlistans hemliga kodspråk och innan man hittar var tusan anslagstavlan med alla "begagnatlappar" finns.

För att få ett hum om vad det skulle kosta att köpa alla böcker till en kurs kan du ju kika in på en kurshemsida och läsa litteraturlistan och sedan kolla priserna på bokus eller adlibris.

• ManaMi

Vi har litteratur för i genomsnitt 1000kr/mån (nya böcker på adlibris) Vår kursansvarige sa dock i veckan att man får räkna med att det kan kosta upp till 2000kr ibland men än verkar 1000kr stämma ganska bra.

• Flizan30

Augh..saftigt.Men det är väl så vad man än läser antar jag. tack för svar!

• emmizenma

Mana mi

Oj vilka höga kostnader!

Jag har läst i 1½ år nu och har kanske samanlagt lagt ut ca 2000-3000 kr.
    Köp begagnat, låna på bibblan, kopiera av varandra, avakta och se vilka böcker som är viktiga, låna av någon som går året före osv.......
    Sen kan man alltid sälja böckerna efter varje termin om man köpt de. Är man rädd om de kan man få en stor slant tillbaka.

• simpa

Jösses.... Jag har snart avslutat 4 års studier (lärare) och har köpt kanske totalt 10 böcker. Man kan sitta poå biblioteket, kopiera, låna, dela med kompisar... Jag skulle aldrig köpa en massa onödig litteratur, ofta ska man bara använda vissa valda avsnitt, kanske 20 sidor av 300. Sen kan man inte läsa all litteratur, enligt mig, och all litteratur är heller inte relevant. Jag är nog uppe i 2000 kronor allt som allt. Och nu är jag så gott som färdig (ex.jobb kvar).

• ManaMi

Självklart kan man komma undan billigare om man köper begagnat, lånar osv de summor jag angav var ju för nya böcker. Problemet med vår utbildning är att den är unik i sitt slag så det kryllar inte av böcker att få tag i begagnade tyvärr

• Karra1

Jag har köpt två böcker under mina första 50p 350:- har jag betalt för dem (nya) för att jag ville ha de böckerna. Det mesta går att få tag på på annat sätt.

Våra böcker ligger på ca 1000:- / 5p kurs annars och det är en stor del av studiemedlet.

• bella11

jag läser sista terminen till förskollärare, och jag har alltid lånat på bibblan eller köpt begagnat, finns endel sidor på nätet man kan hitta rätt litteratur. eller så har jag å en klasskompis köpt böcker tillsammans sen samsat och haft ett bra fungerande schema över vem och när de ska läsas. det behöver inte kosta så mycket om man hittar kryphålen

Svar på tråden Kurslitteratur-Föskollärare