• Anonym

Vilket medel är bäst mot svamp i underlivet?

Jag tror jag har svamp, det är mycket möjligt eftersom jag nyligen käkat jättemycket antibiotika och sånt kan ju framkalla svamp.
    Nu har jag ett par röda utslag där nere och så konstiga flytningar (typ gryniga) och så kliar det en massa.

Har aldrig haft svamp förr så mycket så jag har behövt behandla det men nu känner jag att jag vill för jag är höggravid och vill inte ha massa problem och skit.

Men vilket medel är bäst? Det finns ju så himla många och dom där tanterna på TV pratar ju om så många olika. Vill ha det som funkar snabbast och bäst!!!!

tacksam för svar!!!!!!

• Svar på tråden Vilket medel är bäst mot svamp i underlivet?
  • Razzla

Jag rekomenderar Pevaryl och då att man anvnder både krämen och dom vagiatorer (hm stavning) som är med..

Blir de inte bra efter en hel behandling så bör man vända sig till gyn.

• Cantina

Om man aldrig haft svamp förr ska man kontakta vårdcentralen för att konstatera svamp innan man påbörjar någon slags behandling.

Svamp ska man aldrig behandla själv om man inte säkert vet att det är svamp.

OM det sen är svamp så rekommenderar jag också Pevaryl med både kräm och vagitorier (en eller tre spelar mindre roll).

Lycka till.

• Hannah76

Jag rekomenderar den tablett som din läkare/barnmorska kan skriva ut. Iaf om man ofta har svamp, för den tar bort svampen för en lång tid framåt.

• Fille Fjonkan

Första gången man har svamp ska man, som redan nämnts, kontakta läkare och få konstaterat att det verkligen är svamp. Sedan rekommenderar jag Canesten, salva och vaginaltabletter. Pevaryl svider bara på mig och gör klådan 100 gånger värre. Men det verkar ju fungera för andra, så kanske det fungerar för dig...

Lycka till!

• Anonym

Jo alltså jag har haft svamp innan så jag VET att det är svamp
    Bara det att förr har jag inte behandlat det för det har gått över av sig själv (eller, naturmetoder rättare sagt).
    Men nu vill jag ha nåt "riktigt" pga graviditeten...

Ska springa å köpa pevaryl då!! tack för tipsen!

Sitter för övrigt och funderar på varför i h-e kvinnor alltid ska få massa jäkla problem med sina muttor hela livet ut medans män aldrig får nåra problem knappt utan bara kan njuta.... grrrr

• Missboss

Hannah76: Den tabletten är oftast fluconazol och den brukar de inte vilja skriva nu när man är gravid eftersom man inte vet hur den påverkar barnet. Utan de brukar hänvisa till de receptfria medlen när man är gravid.

TS: Pevaryl tycker jag fungerat bäst. Hade 8 svampinfektioner under min graviditet och när jag var runt v 24 så sa läkaren att hon kunde skriva ut en sån där tablett eftersom jag fick det gång på gång. Men endast en gång. Vågade inte ta den då för jag kunde ju få en infektion senare i graviditeten som var 10 gånger värre.

• Razzla

MEN MEN MEN!!! Är du gravid ska du inte använda pevaryl!! Missade att du va grav..

Kolla med din BM först!!

• mariah81

En liten fråga bara. Varför ska man inte använda pevaryl om man är gravid?

• Anonym

Badda med filmjölk.äta filprudukter.

• Missboss

Självklart kan man använda pevaryl när man är gravid, det har inga ogynsamma effekter på fostret.

Däremot vad jag har hört är att man ska inte använda uppföringsstaven som Canesten har och om man använder den skall man inte föra upp den så långt i slidan.

anonym: Har man en riktig ordentlig svampinfektion så fungerar varken filmjölk eller äta filprodukter.

• Razzla

När jag hade svamp i början av min grav så fick jag den infon av min bm ang pevaryl.
    Vet eg inte varför man inte ska men så fick jag de sagt iaf..

Svar på tråden Vilket medel är bäst mot svamp i underlivet?