• Johnsson

Ont i magen av Minifom???

Vår lilla tjej är 4 veckor..För ca 1 vecka sen märkte vi att hon började få lite ont i magen vid måltiderna,så vi köpte minifom till henne.
    I början fick hon 10 droppar,men nu har vi ökat till 20 droppar.
    Nu dom sista 2-3 nätterna så får hon jätteont i magen,fast hon rapar ett par gånger vid varje mål,kan det vara minifomen hon får ont i magen av???
    Tyckte inte hon hade såå här ont i början när vi började ge henne minifom...
    hon har dock ändast såå ont på kvällarna/nätterna,på dagarna verkar hon inte alls ha mycket ont...

Vad ska jag göra????

Hon är dessutom jätteförkyld nu....

• Svar på tråden Ont i magen av Minifom???
  • Tusse73

Vet absolut inte om jag har rätt men vi gav våran dotter minifom i några veckors tid. Ibörjan var det bra men sedan inbillade jag mig att hon fick ont av det. Slutade med det och hon blev MYCKET bättre.

• Johnsson

Oki,för så som hon skrek & krampa inatt har hon inte gjort innan...
    Kanske får sluta med dropparna & se om det hjälper?!?

• Teskedsmamman

Jag har annars ett avkok på kummin (recept i mitt krypin) som fungerar bra på onda små bebismagar.

F.d TeaSpoon - Magdis med Totte 0402 och Ian 0510
  • nda

Vi provade också minifom när Freja var ett par månader men vi fick sluta efter några veckor eftersom hon verkade få mer ont av det och mina bröstvårtor började dessutom klia ofantligt mycket när hon hade fått det. Efter det verkade det värsta magontet ha försvunnit.

Hoppas att det blir bättre snart

• Tusse73

Om du ger varje mål nu så kan du ju kanske testa att bara ge vid några mål istället. Vi testade ett tag att bara ge henne vid de stora målen eftersom att BM sa att det kunde vara bra. Men hon blev inte bättre som sagt.

• Johnsson

Så om jag bara testar att ge henne dropparna till nattmålen då hon har ont???

• Linelle

Om det är så att du ammar så kan jag starkt rekomendera en stooor kopp med kamomill te varje morgon! Det är kramplösande och har fu´ngerat för oss, otroligt bra , finns på hälsokost, jag provade också miniform,men inte als med samma resultat. hoppas det går bra .

• Pricken i ny tappning

Men jag har av läkare hört precis tvärtom - Minifom MÅSTE ges vid varje mål annars är det verkningslöst. Däremot hörde jag att de kan bli lite hårdare i magen av Minifom. Det verkar stämma hos oss. Min lilla kille bajsar bara högst en gång om dagen och då får han jobba lite. Kanske det är det hon har problem med?

När de är förkylda blir avföringen också mycket slemmigare och liksom trådigare. Kan vara det kanske som spökar i tarmarna?

• Pricken i ny tappning

Och en sak till - varför överdosera till 20 droppar? Kan ju vara lite för mycket av det goda helt enkelt.

• Johnsson

Jag pumpar ut...Hon verkar ha svårare att bajsa,får riktigt kämpa.
    Hon har inte bajsat regält på 2 dagar nu,bara lite kladd...
    Vad gör man åt det att hon ev är hård i magen??
    Kan det bero på minifomen??

Eftersom hon verkar ha mer ont nu än när vi började med minifomen,är det inte lämpligt att avbryta & se om det är dropparna hon får ont/problem med magen av??

• Tusse73

Det går ju alltid att testa, blir det värre så börjar ni bara om med dropparna. Våran donna bajsar inte varje dag det har hon aldrig gjort så de dagar hon bajsar kan vara rätt gormiga ibland.

Har du testat massage för att få ut gaser? Tycker det fungerar ganska bra. Speciellt sol och måne eller vad det nu heter.

• Pricken i ny tappning

Testa du att sluta med dem. Kan ju vara det också som andra skriver ovan. Min kille är nu 4 månader och vi har försökt sluta två gånger men tycker att han pruttar och har mer ont då, så vi kör vidare. Helt OK sam BVC. Men nu har han inte heller gått på toa på snart tre dagar och han har haft ont i några timmar nu. Som tur är har han somnat. Vi har börjat trappa ner igen på Minifomen och tänkte se om det funkar. Tar bara varannan gång. Hoppas också att det är Minifomen det beror på.

• Tusse73

-Pricken i ny tappning, 10 droppar fungerade inte för oss alls! Minifom är inte nåt som stannar i kroppen därför kan man ge upp till 60droppar om man känner för det!

• Tusse73

Vi gjorde så och det var inte några problem alls. Om det är som pricken i ny tappning säger, dvs att det inte har någon verkan om man inte ger vid varje mål, varför ska man då trappa ner? Iaf så tyckte inte vår BM att man behövde ge vid små målen hon menade då de mål de bara vill ligga o snutta mest.

• Tina83

prova rooibos-te.

jättebra för bebismagar. du ska dricka det alltså,bäst o säga det så det inte blir nå missförstånd..*hihi*

• Mojdeh

Min lilla Alva får minifom 3g/dag 10 droppar och de klarar hon sig på. Har försökt sluta men de gick inte
    Men de där med te ska jag prova.

• xandra84

ja slutade me minifom och hennes mage blev MYCKE bättre!

• Johnsson

Jag provar att sluta med dropparna så får vi se om det blir bättre!
    Tack för era råd!!

Svar på tråden Ont i magen av Minifom???