• Ylle

Förkylning så farligt???

Läste tråden om änglamammorna som förlorat sina barn strax efter dom varit förkylda, några utav dom sent i graviditeten. Å här sitter man i v38+2 och är ordentligt förkyld... så man man kan väl säga att jag blev smått nervös. Rättare sagt sitter jag å tokgrinar och är övertygad om att bebisen kommer att dö när som helst. Nån mamma skrev visserligen att det som stal livet från hennes barn kanske inte hade haft samma effekt på ett annat barn... Men ändå! Har även frågat min bm om det är farligt att bli sjuk, hon sa att det är ok så länge man inte har hög feber i flera dagar. Men dom drabbade mammorna var ju bara förkylda... Står ingenting om nån feber.

Behöver några lugnande ord... Nån som varit jätteförkyld på slutet som det gått bra för ändå?

• Svar på tråden Förkylning så farligt???
  • Nette

När jag väntade mitt förra barn var jag dyngförkyld sista månaden och den bebisen är snart sex år! / Nette

• Bebistokig

Nu blev jag orolig. Ligger hemma med en långvarig förkylning som har blivit bihåleinflammation. Äter penicillin. Är jätterädd att bebisen ska få mina baciller. Är i v.24.

• maj72

Var också superförkyld och hade en virus, men jag fick samma besked hos läkaren. All feber upp till 39 grader är ofarlig, men om det blir högre så kan det bli jobbigt. Min förkylning var nu för 3 veckor sen, men förre veckan vill läkaren kolla blodbilden igen för säkerhets skull att allt är ok igen.

• kobra

Var ochså jätteförkyld med bihåleinflammation vid sista graviditeten, hon kom ut en mån förtidigt men vad det berodde på vet jag inte! Mår bra idag iallafall

• Pyris

Var också superförkyld i slutet av graviditeten med bihåleinflammation. Hampus kom också en månad för tidigt och tillväxthämmad..men det hade nog inget med förkylningen att göra. Inte tillväxthämningen iallafall...

• Etta

Jag har en vännina som var tokförkyld under den mesta delen av sin 2:a graviditet (hon åt 4-5 pencillinkurer mot bihåleinflammation).

Tänk så många mammor det finns som tex väntar sitt 2:a barn. De är ju förkylda jätteofta (då de smittas av sina barn som går på dagis).

Tror att det är oerhört ovanligt så bekymra dig inte (lättare sagt än gjort)

Lycka till nu och gläds åt att du snart kommer få hålla i ett eget litet knyte! Kram Etta

• Nr3påG

Jag hade den värsta influensan ca två veckor innan jag skulle få min pojke, kräktes hade diarre, JÄTTEHÖG feber och trodde jag skulle stryka med nästan, han är sju år snart och tog ingen skada iaf. Klart att man blir orolig när man läser sånt, men tänk på att det är väldigt många som är inne på FL och att det kanske inte alls berodde på att dom varit förkylda. Tänk på alla som det går bra för i stället! KRAM:)

• illendria

Min kompis var jätteförkyld när hon fick sin dotter, och det gick bara bra...

• Ishtar

Eftersom immunsförsvaret förändras när man blir gravid (för att inte stöta bort fostret) så är det inte konstigt att man blir förkyld. Tror att de flesta blir det och det är inte farligt.
    Att många kanske blir förkylda i slutet av grav kan vara att immunförsvaret förändras igen eftersom förlossningen är på G. Skulle därför tro att förkylningen kommer när kroppen redan dragit igång.

• Ylle

ni har lugnat ned mig rätt mycket... tack så mycket!

• Helene1

o jag var rejält förkyld 3 ggr under graviditeten,.läkaren sa att man har nedsatt immunförsvar undre grav.
    o hampus e här frisk o pigg.
    o sen undrar jag varför man skriver så att man kan förlora för att man e förkyld?? dumt skrivet men synd om dom som förlorat barn givetvis,men onödigt att oroa andra blivande mammor i onödan.

• Buttelina

Förkylning kan vara jättefarligt. Jag vet inte med graviditet och förkylning. men när jag var liten så var där en tjej som var runt 12 år, hon var förkyld, men kände väl sig pigg för hon var ute och red. Plötsligt trillade hon av hästen och dog på fläcken. Så det är ingen lek när man är förkyld, TA DET LUNGT.
    Kramar

• lurksmulan

För er som inte vet så har Ylle fått sin bebis nu, så allt gick bra till slut, med eller utan förkylning!

• Ishtar

Sedär! Kanske höll kroppen på att ställa in sig på förlossning med förkylning då:)

• Mangan85

Va fan säger ni att det är farligt med förkylning eller influensa det är bara farligt med influensa om man är ofta sjuk och över 80 år för då kan man få diarrér ont i kroppen ont i leder ont i halsen och svuva plus feber och om man har riktigt otur lunginflammation och det är farligt att få över 80+ då kan man stryka med men inte om man får influensa i 25 till 65 år ofarligt det är ju mesta delen går den ju över' av sig själv inom 9 till 13 dagar eller 7 till 9 dagar osv.

Mvh nagnus j

• Mickan76

Jag var både förkyld och magsjuk under mina graviditeter, barnen mår prima. Låter extremt överdrivet att 3n förkylning skulle vara farlig för fostret.

• Anonym (-)
    Mangan85 skrev 2015-10-12 23:26:05 följande:

Va fan säger ni att det är farligt med förkylning eller influensa det är bara farligt med influensa om man är ofta sjuk och över 80 år för då kan man få diarrér ont i kroppen ont i leder ont i halsen och svuva plus feber och om man har riktigt otur lunginflammation och det är farligt att få över 80+ då kan man stryka med men inte om man får influensa i 25 till 65 år ofarligt det är ju mesta delen går den ju över' av sig själv inom 9 till 13 dagar eller 7 till 9 dagar osv.

Mvh nagnus j

Intressant att du säger så.. Då måste jag nämligen inbillat mig att min influensa dödade mitt barn 2 dagar innan beräknad förlossning! Men tack för info att det är heeeeelt ofarligt!
  • Lilla Gs mamma

Det är inte vanliga förkylningar som är farliga för bebisen, i normalfallet, utan om man har tex kikhosta, vilket kan vara riktigt farligt för spädbarn. RS-virus, som florerar på vintern särskilt, är också allvarligt för ett infektionskänsligt spädbarn. Därför ska man undvika folksamlingar (köpcentrum, stimmiga cafeer etc.) när man har spädbarn.

• Lilla Gs mamma
    Anonym (-) skrev 2016-01-11 00:50:37 följande:
    Intressant att du säger så.. Då måste jag nämligen inbillat mig att min influensa dödade mitt barn 2 dagar innan beräknad förlossning! Men tack för info att det är heeeeelt ofarligt!
    Jag beklagar sorgen! Det är ett helvete att förlora ett barn. Det har jag också gjort.

kram
Svar på tråden Förkylning så farligt???