• IdaM

Uppsats på högskolenivå: sammanfattning eller avslutning?

Sitter just nu och skriver en kortare uppsats eller paper som det kallas. Det ska vara max 4 sidor. Det är 2 år sedan jag pluggade och kommer inte ihåg riktigt. Ska jag skriva en sammanfattning först och en avslutning sen... med personliga åsikter i avslutningen. Eller bara en avslutning som liksom både är sammanfattning och personliga åsikter ihopvävt? Har bara en sida kvar att skriva på så det känns lite trångt att skriva både och samt att få plats med referenserna.

Hjälp en stackars förvirrad distansstuderande!

Lev Väl
  • Svar på tråden Uppsats på högskolenivå: sammanfattning eller avslutning?
  • Tokaungen

Hos oss räknas inte referenserna in i sidantalet utan det ligger utanför uppsatsen. Vi har ofta en diskussionsdel där de egna åsikterna kommer fram, tyyyydligt åtskiljda från övriga texten och sedan avslutningsdelen som är en sammanfattning av själva uppsatsen.

Typ så här:

Inledning: "Det här ska jag säga i min uppsats"
    Texten: "Det här säger jag i min uppsats" (Här ligger diskussionen)
    Avslutning: "Det här har jag sagt i min uppsats"

• IdaM

ämnet är socialt arbete

alltså har ni en disskusionsdel i själva texten som är under egen underrubrik? I avslutningen tar du med både diskussion och det som är refererat?

Lev Väl
  • Tokaungen

Japp, ungefär så. Det varierar lite beroende på ämnet men oftast ser det ut så, så att man tydligt visar vad som vad. I avslutningen tar jag upp både diskussionen och det andra men absolut inget nytt.

• myskatt

Så här ser våra raporter ut:

Sammanfattning
    Inledning
    Ev. metod
    Huvudtext
    Diskussion
    Slutsats/slutord
    Referenser

Pluggar Grafisk Teknik.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Amorella

Jag undervisar i statsvetenskap. Hur det ska se ut kan ju variera väldigt mellan ämnen och t.o.m. lärare. Jag vet att våra studenter alltid gnäller för att olika lärare säger olika saker. Men jag tycker inte det är någon fara - man behöver inte vara så petnoga. Flexibiltet helt enkelt.

Jag tycker man kan avsluta med en sammanfattande diskussion när det är ett kortare paper. Då summerar man först vad man har gjort och kommit fram till och sedan diskuterar men det i ett lite vidare perspektiv. Om du vill dela upp sammanfattningen och diskussionen, tycker jag att diskussionen ska komma före sammanfattningen.

• Tokaungen

Myskat: ha ha, det var så jag menade men du förlöarade det liiiiiiiite tydligare;)

• IdaM
    Amorella skrev 2006-09-11 12:18:02 följande:
    Jag undervisar i statsvetenskap. Hur det ska se ut kan ju variera väldigt mellan ämnen och t.o.m. lärare. Jag vet att våra studenter alltid gnäller för att olika lärare säger olika saker. Men jag tycker inte det är någon fara - man behöver inte vara så petnoga. Flexibiltet helt enkelt.Jag tycker man kan avsluta med en sammanfattande diskussion när det är ett kortare paper. Då summerar man först vad man har gjort och kommit fram till och sedan diskuterar men det i ett lite vidare perspektiv. Om du vill dela upp sammanfattningen och diskussionen, tycker jag att diskussionen ska komma före sammanfattningen.
    Då tar jag nog en diskussion först och sedan en sammanfattning. Men visst ska jag lämna diskussionen utanför sammanfattningen?
    Lev Väl
  • Konvaljen

MIn C-uppsats hade följande upplägg: (detta gäller ju inte om du bara ska skriva en pm)

Abstract
    Inledning
    Metod
    Forskningsöversikt
    Själva uppsatsen
    Diskussion
    Besvarande av frågeställningar
    Sammanfattning

Svar på tråden Uppsats på högskolenivå: sammanfattning eller avslutning?