• allaminaliv

Vad göra med en JÄTTESTOR squash / zuccini

Mina föräldrar odlar squash och jag har fått en JUMBOSTOR sqaush som väger sina kilo. Den har legat på min diskbänk i över en vecka nu och jag vet inte vad jag ska göra med den. Den är lika hård i skalet fortfarande så jag hoppas den är ok inuti.

Har ni några bra recept? Pajer, gratänger etc. Allt mottages med tacksamhet.

• Svar på tråden Vad göra med en JÄTTESTOR squash / zuccini
  • AnnaK

köttfärsfylld squash. Ta en halvstor eller stor squash, dela på mitten och gröp ur kärnhuset. Gör en ganska fast köttfärssås och lägg i urgröpningen. Täck med några ostskivor och kör i ugn tills squashen är mjuk (30-45 minuter).

• AnnaK

Citronsyltad squash

ca 1 l

Ingredienser
    1 1/2 kg(1 kg rensad) squash

Lag 1
    1 l vatten
    1/2 dl ren ättika 24% eller 1 dl ättiksprit 12%
    2 msk salt

Lag 2
    5 dl vatten
    5 dl Dansukker Strösocker
    1 1/2 dl färskpressad citronsaft

1. Skala och kärna ur squashen. Skär den i 3 cm tjocka remsor.

2. Blanda vatten, ättika och salt till lag 1. Häll lagen över squashen och låt stå kallt till nästa dag. Slå bort lagen.

3. Koka upp socker och vatten till lag 2. Skumma. Lägg i några squashremsor åt gången och koka knappt mjuka. Tag upp med hålslev och lägg i burkar.

Tillsätt citronsaften och koka samman något. Häll den varma lagen över squashremsorna. Förslut burkarna. Låt stå 2 veckor före servering. Förvara kallt.

• Snurriga trollungen

Ratatoj är en väldigt god maträtt och är jätte bra att frysa in som matlåder.
    Har inte receptet i huvudet, men sök på nätet.
    :)

• AnnaK

Squash med svampfyllning

Ingredienser 2 port.:

1 medelstor squash
    salt och paprikapulver
    ca 4 msk riven ost
    Fyllning:
    ca 300 g färska champinjoner
    1 msk smör
    1 msk vetemjöl
    2 1/2 dl mellangrädde
    salt och peppar
    några droppar kinesisk soja
    Så här gör du:
    Dela squashen och gröp ur kärnhuset. Salta inuti och vänd halvorna upp och ned på ett hushållspapper. Skiva svampen så tunt som möjligt. Fräs den med smöret i en kastrull tills all vätska kokat in och svampen börjar ta färg. Pudra över mjölet, vänd runt och späd med grädden. Krydda med salt och peppar och soja. Låt stuvningen puttra sakta utan lock minst 30 min - den ska bli blank och fin.
    Lägg squashhalvorna på ett ugnsfat. Fyll dem med stuvningen, strö osten över och pudra lätt med paprika. Gratinera mitt i ugnen på 225 graders värme 10-15 min eller tills ytan har fin färg.

• AnnaK

Amerikansk squashkaka

Ingredienser 8-10 bitar:

2 ägg
    2 1/2 dl strösocker
    1 1/4 dl majsolja
    1 dl krossad ananas, avrunnen
    2 dl finriven squash
    rivet skal av 1 citron
    1 dl grahamsmjöl
    2 1/2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1/2 tsk salt
    50 g hackad sötmandel
    1 msk mald kanel
    1 tsk mald muskotnöt
    Så här gör du:
    Smöra och brödströ en rund slät kakform, ca 1 1/2 liter. Vispa ägg och socker vitt. Rör ned oljan. Rör ned den avrunna ananasen, squashen och citronskalet. Blanda de torra ingredienserna och vänd ned dem väl i smeten. Slå smeten i formen och grädda kakan strax under mitten i ugnen på 175 graders värme ca 40 min eller tills den känns klar när man prövar med en sticka.
    God som den är eller med färska bär till.

• AnnaK

Squash- och paprikasallad

Det här behövs:
    1 kg squash
    1 röd paprika
    400 g smålökar
    Saltlag:
    1 liter vatten
    3 msk salt
    Vinägerlag:
    3 dl vitvinsvinäger
    2 1/4 dl vatten
    2 1/4 dl socker
    1 tsk flytande Atamon

Klicka för större bild
    Gör så här:
    1. Skölj och torka squashen. Skär den i skivor eller i bitar. Skölj, kärna ur och skär paprikan i bitar. Skala lökarna. Varva allt i glasburkar.
    2. Rör ut saltet i vatten och häll saltlagen över grönsakerna. Ställ det kallt till nästa dag. Sila bort saltlagen.
    3. Koka upp vinäger, vatten och socker. Tillsätt grönsakerna och låt dem koka med ca 8-10 minuter. Ta kastrullen från värmen och rör ner Atamon.
    4. Fördela grönsakerna med lagen i väl rengjorda glasburkar. Tillslut dem. Förvara inläggningen mörkt och svalt.

• Dino78

Man kan ha den tärnad i pyttipanna - jättegott.
    Man kan skiva den ganska tunt och steka dom och ha dom tillsammans med maten ist för sallad (jag brukar steka tomatskivor och squashskivor och ha till mat)

DIF i själ och hjärta
  • AnnaK

Provencalska squash

4 port.

4 squash
    olivolja
    Fyllning:
    2 gula lökar
    2 dl fint tärnade morötter
    olivolja
    1 dm purjolök
    0,5-1 dl passerade tomater
    salt, svartpeppar
    1 tsk provencaliska kryddor
    ca 1 dl riven parmesanost eller lagrad hårdost

Gör så här:
    Sätt ugnen på 200°.

Dela squashen längs med i två halvor. Gröp ur det mesta av fruktköttet och hacka det. Pensla squashen med olivolja och lägg dem på ett ugnssäkert fat. Sätt in squashen mitt i ugnen ca 15 minuter.

Fräs löken och morötterna i olivolja till en ljusgul färg. Blanda i det hackade inkråmet. Häll på lite mer olivolja om blandningen börjar bli torr. Blanda i purjolöken, passerade tomater, salt och kryddor.

Höj ugnstemperaturen till 225°. Fördela fyllningen i squashen, strö över riven ost och gratinera i ca 15 minuter eller tills osten är gyllenbrun.

• allaminaliv

Ja nu vet jag vad jag ska göra ikväll! Jag tackar och niger!

• AnnaK

Squash- och potatistårta (gratäng)
    500 g skalad skivad potatis
    250 g skivad squash
    1 kruka färsk basilika
    2 msk fransk senap
    150 Mozzarella
    vitpeppar
    salt
    olivolja
    Stek potatis och squash i lite olivolja (stek i omgångar) salta och peppra. Lägg över i en bunke. Blanda med senap, skivad mozarella och hackad basilika.
    Lägg i en ugnsfast form, tryck till lite.
    Grädda i 200 grader varm ugn, mitt i ugnen i ca 15 minuter. Servera med en stekt köttbit eller kycklingfilé som fått marinera i nåt gott.

• AnnaK

Squashkaka med choklad
    6,25 dl vetemjöl
    1,5 dl kakao
    2,5 tsk bakpulver
    1,5 tsk bikarbonat
    1 tsk salt
    1 tsk kanel
    3 ägg
    1,5 dl mjölk
    175 g margarin
    5 dl socker
    2 tsk vanillinsocker
    5 dl grovt riven squash
    rivet skal från en apelsin

Glasyr till kakan (valfritt):

1 burk kesella, 10%
    50 g smör el margarin
    0,5?1 dl florsocker
    1 tsk vanillinsocker

1. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, bikarbonat, salt, kanel och vanillinsocker i en bunke.
    2. Vispa smör och socker mjukt. Blanda i ett ägg i taget.
    3. Rör ned apelsinskalet och squashen med sked.
    4. Rör i mjölblandningen och varva med mjölken.
    5. Grädda i en 3 liter eller i två 1,5 liters smorda och bröade formar. 175 grader i ca 1 timme så att kakan släpper i kanterna.
    6. Låt kakan svalna i formen innan du stjälper upp den.

Glasyr till kakan (valfritt):
    1 burk kesella 10%
    50 g smör el margarin
    0,5?1 dl florsocker
    1 tsk vanillinsocker

1. Smält smöret och låt svalna något.
    2. Blanda i övriga ingredienser i smöret.

Samma vecka som jag fick kakreceptet av Bettan, fick jag ett recept på en mycket snarlik kaka från en Amerikansk släkting. Den skilde sig lite och var förutom kakao och kanel smaksatt med kryddnejlika.

• AnnaK

Svampfylld squash

Antal portioner
    4

Ingredienser
    1 stor eller två små squash
    1 gul lök
    300-400 g färsk svamp
    1 msk olja
    2 msk vetemjöl
    2 dl mjölk
    1 msk tomatpuré
    2-3 tsk vitam körnig (eller annat granulat)
    1-2 krm paprikapulver
    1 pressad vitlöksklyfta
    1 dl riven smakrik ost (gärna mager)

Gör så här:
    Dela squashen på längden. Gröp ur squashköttet försiktigt med en sked och hacka det.
    Skala löken och hacka den fint.
    Skiva svampen.
    Fräs lök och svamp i fettet på svag värme några minuter.
    Tillsätt squashköttet och låt det fräsa med en stund.
    Rör ut mjölet i en del av mjölken.
    Häll resten av mjölken i grytan och vispa ner redningen.
    Smaksätt med tomatpuré och vitam körnig.
    Tillsätt paprikapulver och vitlök.
    Låt stuvningen sjuda på svag värme några minuter.
    Fördela stuvningen i squashskalen och strö över riven ost.
    Gratinera i 225 grader i ca 20 minuter.

Servera kokt ris och sallad till.

• AnnaK

Squashplättar - 4 port

500 gr squash
    2 1/2 msk sojamjöl
    1 ägg
    1/2 hackad röd chilli
    1 finhackad vitlöksklyfta
    75 gr riven cheddarost
    salt och peppar
    smör eller rapsolja till stekning

Riv squashen, lägg i en handduk och krama ur all vätska. Blanda mjöl och ägg. Tillsätt squashen och resten av ingredienserna. Forma till lagom stora plättar och stek 4-5 min per sida.

• AnnaK

Vardagspizza

Ingredienser
    4 port
    1/2 squash, ca 200 g
    250 g körsbärstomater
    200 g rökt skinka
    2 dl Arla Köket lätt crème fraiche, tomat & basilika
    150 g Arla Köket riven ost, pizza
    4 stora tortillabröd

Gör så här
    Sätt ugnen på 250°. Skiva squashen tunt. Dela tomaterna. Skär skinkan i små bitar. Blanda grönsaker, skinka, crème fraiche och ost. Bred blandningen på bröden. Grädda på plåtar med bakplåtspapper i mitten av ugnen ca 10 min. Servera med sallad.

• MiaAnnette

Måste bara säga att de jätte stora squas smakar inte lika bra som de som väger runt 600 gr. Har själv odlat dem. (professionel odling) Så döm inte ut receptet om de inte smakar bra..

• MiaAnnette

Måste bara säga att de jätte stora squas smakar inte lika bra som de som väger runt 600 gr. Har själv odlat dem. (professionel odling) Så döm inte ut receptet om de inte smakar bra..

Svar på tråden Vad göra med en JÄTTESTOR squash / zuccini