• Popflickan

Mat-veckoplanering!?

Gör ni det? Veckoplanerar och handlar?
    Jag har mååånga gånger tänkt tanken, det är så tråkigt att behöva fundera varje dag. En gång gjorde jag det till och med (planerade alltså, funderar gör jag jämt, hehe) och det gick ju rätt bra, men sen har jag inte fått ändan ur vagnen igen. Maken äter gärna mat, och lagar om han vet exakt hur han ska göra, så oftast är det jag som tänker ut vad vi ska äta....

Hur gör ni smo planerar? Har ni en massa recept i huvudet eller slår ni i kokböcker? Jag startade nyss en matsajtstråd, tänkte få inspiration där...

Nå? Planerar ni, och hur gör ni det i så fall? Ordet är fritt!

• Svar på tråden Mat-veckoplanering!?
  • Mamma Ia

Japp, vi veckoplanerar och veckohandlar. Vi har en bestämd dag på veckan då vi gemensamt brukar åka och handla. Jag hatar nämligen att åka och småhandla, och jag tycker det är dödens tråkigt att åka och handla mat själv. Så kvällen innan vi ska handla brukar vi sätta oss ned och gå igenom vad vi behöver ha hem, och sedan gör vi en matlista. Fast det är oftast jag som "bestämmer" vilken mat det blir på veckan. Oftast letar jag recept i min egen ihopknåpade receptpärm, eller så söker jag inspiration på nätet.

• Memma

Jag skriver listor för en vecka i taget och åker sen och storhandlar en gång i veckan. Mjölk och sånt får man ju handla nån extragång. Dessvärre är jag ensam om att bestämma vad vi ska äta, eftersom min man saknar luktisnne och därför inte känner nåra smaker. Så han kommer ALDRIG på nånting.

Men det funkar rätt bra ändå, trots att fantasin tryter ibland. Går då in på min gamla gymnasieskolas hemsida och kollar vad dom har för veckomatsedel *tips*. Det vi märkt av sen vi började med det här, är att det går inte alls åt lika mycket pengar till mat varje månad. Och det är ju rätt skönt!

=)

• Edwina

Vi brukar handla en gång i veckan då storhandla. Innan har jag slagit i recept böcker kanske kolla recept tips på nätet eller fått ngt tips av någon eller så tar man ngt gammalt troget ur skallen.
    Det har blivit mkt billigare för oss än att handla varje dag. Vi har tjänat både pengar, tid och kilon faktiskt eftersom om man planerat redan innan är det svårt att gå i "hamburger eller pizza fällan" när man vet att man har bra mat hemma.
    Men däremot sedan jag blev gravid har detta ej fungerat eftersom jag lätt blivit äcklad av mat och kan oftast bara äta just en grej den dagen och det är ju oftast ngt man inte har hemma. Annars kan jag verkligen rekomendera att "veckoplanera" och veckohandla.

• LittleSunshine

Jag ville bara säga att jag beundrar alla som planerar sina mat-inköp osv.

Själv så gör jag mina försök till det, men av någon anledning så kan jag inte planera vad vi ska äta. Helt oorganiserad alltså

• Piffi

Nu har vi kommit på ett system som faktiskt har fungerat i flera veckor!

Vi bläddrar bland recept och söker på webben så att vi kan planera fyra måltider. Sedan handlar vi till de måltiderna och skriver upp på en lapp på kylen vad vi har planerat att laga.

Dessutom handlar vi basvaror som man kan göra spontana måltider av, typ köttbullar, frysta laxfileer etc.

Planerade och spontana måltider brukar räcka i drygt en vecka. Däremellan får vi komplementhandla frukt o mjölk.

Innan försökte jag planera vad vi skulle äta varje dag, men det blev för jobbigt. Dessutom blev maten för gammal eftersom det tenderade att komma saker emellan, som att vi gick ut och åt istället.

Svar på tråden Mat-veckoplanering!?