• Liten blir stor

Ang. semesterdagar??

Jag har suttit och tänkt och undrar nu...när är det man får nya semesterdagar?? Jag började arbeta den 20 januari i år och fick då 24 dagar (av 25) betalda semesterdagar. Är det från första januari som jag får 25 nya semesterdagar då eller??

Jag väntar nummer två nu och har aldrig tidigare haft ett fast arbete så detta är väldigt nytt för mig. Jag hade tänkt söka hp men kanske inte blir beviljad de därför tänkte jag kanske ta av mina semesterdagar i så fall..Är beräknad till 12/2 men jag har bara 3-4 semesterdagar kva från de här årets dagar..så därför undrar jag om jag kommer att få 25 nya dagar nu i Januari 07??
    Om nån förstår..ska fråga på jobbet sen..

om jag nu skulle bli beviljad hp och gå på hp från 18 december...kommer jag ändå då i januari att få nya semesterdagar???

Undrar även hur det är under föräldraledigheten om man få nya dagar då oxå?? Jag jobbar inom hemtjänsten om de nu skulle ha med saken å göra.

Nån som vet så vore jag tacksam för svar

• Svar på tråden Ang. semesterdagar??
  • sara1981

Vad jag vet så är de första 120 fp dagarna semestergrundande..

Du får nya semesterdagar i januari om du fick det förra gången..

Men det verkar som att du får dina i förväg eftersom att du fick dem direkt när du började vilket betyder att du får vara försiktig så att du inte tar ut för många så att du blir återbetalningsskyldig!

• Liten blir stor

Oki, det har jag faktiskt inte tänkt på. Ska prata med min personalchef om de. Tack för svaret.

• Smirretissen

Semesteråret går som regel från 1 april - 31 mars... Det verkar som om du har fått förskottssemester (som sara1981 skrev)...

Du har enligt lag rätt till 25 OBETALDA dagar om du börjar jobba inom perioden 1/4-31/8. Börjar du någongång mellan 1/9-31/3 har du bara laglig rätt till 5 OBETALDA semsterdagar...

Det är dock vanligt att företaget "lånar ut" betalda semesterdagar och "skriver av" 5 dagar per år... Låt säga att du tagit ut 20 sem.dagar... då tar det 4 år att "betala tillbaka" dem... Om du SÄGER UPP DIG SJÄLV inom den här tiden så blir du återbetalningsskyldig, men om ARBETSGIVAREN SÄGER UPP DIG så är du INTE skyldig att betala tillbaka...

Enkelt sett så är 2006 års betalda semesterdagar det du jobbade fr 20 januari till 31 mars... alltstå de sem.dagar du har rätt att få betalt för...
    Nu blev jag osäker på om HP är semesterlönegrundande, men om det är det så får du 25 nya betalda semesterdagar den 1 april nästa år... (period 1/4-31/3)...

Om HP inte är sem.lönegrundande så får du betalda dagar 1/4-18/12 (om du går på HP då...) och sen från den dagen du börjar plocka ut föräldraledighetsdagar t o m 31/3...

Undrar du nåt mer eller inte förstod hur jag menade (plottrigt?) så fråga gärna...
    /Carolin

• sara1981

Vi har semesterår som är samma som kalenderåret, så det kan man oxå ha.. Vi får våra nya dagar i januari..

• Liten blir stor

Jag har nu kikat på detta. Vi får nya semesterdagar i januari varje år.

Hur som helst så kommer jag aldrig säga upp mig själv, vill chefen bli av med mig får han allt ta å sparka mig hi hi..så då behöver jag inte oroa mig för att jag skulle behöva betala tillbaka.

Enligt vårt fackombud på arbetsplatsen har man alltid rätt att få Betalda semester dagar samma år man börjar jobba när man e fast anställd med månadslön..( fast hon kanske bara syftade på just Vårt jobb)

• Smirretissen

Det verkar som om ni har kollektivavtal... De avtalen kan aldrig vara sämre än lagen säger... bara bättre...

• Pyre på väg

Tänk på det att de 25 dagarna är om du jobbar 100%.

Tex jag jobbar 77,9% och en semesterkvot på 1,28 vilket innebär att jag bara kan vara ledig 19,5 dagar per år.

Du kan alltid nalla på nästa års semesterdagar. Då drar de det i Jan. Skulle det vara så att du slutar på ditt jobb så kan du bli återbetalningsskyldig.

• fanny20

vet nu inte hur det är i alla fackförbund, men semester är nått man jobbar in. Du har alltid rätt till 25 semesterdagar /år. Semesterlönen räknas ut på %. I handels så är semesterlönen 13% av lönen du tjänat in mellan 1/4-31/3. Så även om du inte jobbar heltid har du 25 betalda semesterdagar men det blir ju lägre dags ersättnuing om man inte jobbar heltid. Vi har en lägsta nivå för semesterlönen men den är basserad på heltid, men går man på 80% är man ändå garanterad 80% av lägstanivån.
    Vi kan inte använda våra dagar i förväg, den semester som jag jobbar in nu kan jag inte börja plocka av förrän den 1/4 nästa år, om man nu inte få ut semesterpengarna varje månad så man ska lägga undan själv.

Pyre på väg.. förstår inte hur du kan ha 19,5 dag för det finns inga halva semesterdagar. och i så fall måste du ha 5,5 obetalda som du kan använda också.

men nu har jag dock bara erfarenhet av handels!!!!!!!!

• fanny20

pyre på väg.. finns det inget kollektivavtal? Är du med i facket. Det finns lagar att följa även för privata företag.
    hur räknar de ut din semesterlön då? Är ganska säker på att semesterlagen ger dig rätt till 25 betalda dagar.

• Pyre på väg

Jag får betalda semesterdagar sen drar hon en semesterkvot på det 1,28. Så om jag tar ledigt en dag så drar hon 1,28 dagar från min sem pott. Sen får jag semester ersättning på o,6%. Har aldrig haft obetalda dagar. jo, det finns kollektivavtal som de följer

• fanny20

tycker inte din % diskution stämmer för i så fall så har de som jobbar halvtid bara 12,5 dagar att ta ut.

klistra med en länk till semesterlagen kopiera några saker från lagen läs gärna. Har du pratat med facket?

www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19770480.HTM

4 § Arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår utom i fall som avses i 5 och 27 §§.
    Under semesterledighet skall arbetstagare ha semesterlön i den mån han har tjänat in sådan under intjänandeåret.
    Arbetstagare får avstå från rätt till semesterledighet som ej är förenad med semesterlön

Beräkning av semesterledighet

9 § Semesterledighet beräknas i hela dagar. Lördag och söndag räknas ej som semesterdagar annat än i fall som avses i tredje stycket.

Beräkning av semesterlön

16 § Semesterlönen utgör tolv procent av arbetstagarens under intjänandeåret förfallna lön i anställningen

• fanny20

har jag fattat rätt om du tar 1 semesterdag så dras det 1,28 dagar från din kvot?

• fanny20

nyfiken1.. lessen att vi lånar din tråd lite, hoppas det kan vara till lite hjälp för dig också. Men jag tror som fler sagt att du har fått semester i förskott.

• Pyre på väg

Hmmm men kan det vara möjligt att 40 anställda som är med i facket inte har reagerat? Av alla är jag och två andra inte med i facket. Men de som är borde väl ha reagerat, de som är gamla i gemet menar jag.

• fanny20

det är inte säker de gör så för de som är med i facket.
    arbetsgivaren vet vilka som är med i facket. Men semesterlagen gäller även om du inte är med i facket. Har ni nån som vet mycket om facket som du kan fråga.
    Jag kan ha fel.
    Tycker bara det verkar konstigt. Jag tycker det verkar som hon lurar dig.
    mitt förslag är i alla fall att kolla med dina kollegor hur de har det.
    Lycka till!

• sara1981

Det här med kvoten har att göra med hur många arbetspass man jobbar, inte hur många %.
    Om man t.ex jobbar heltid så har man ju oftast fler arbetspass än en som jobbar deltid. Därför har man en kvot vilket gör att de 25 semesterdagarna ska räcka lika länge för alla (5v)..
    Fler arbetspass=Lägre kvot, Färre arbetspass=Högre kvot..

Det blir lite snurrigt när man försöker förklara såhär men, men..

Svar på tråden Ang. semesterdagar??