• skumbanan

Påverkar viktminskning behandlingen ? Nån som vet ?

Hej ! Vi väntar nu på att få starta upp vårt första IVF-försök. Jag håller nu på med att försöka gå ner i vikt och följer viktväktarnas program för viktminskning, vilket går bra. Nu undrar jag om detta kan påverka mig negativt eller positivt när jag väl kommer igång att spraya och spruta. Jag kommer givetvis inte att köra stenhårt med viktminskningen om jag nu skulle lyckas bli gravid. Nån som vet något om detta ? tacksam för svar / Kram skumbanan

• Svar på tråden Påverkar viktminskning behandlingen ? Nån som vet ?
  • jansson77

Det beror väl på om du är kraftigt överviktig eller inte alls har så mycket att ta från. Jag har hört att det är sunt att gå ner ett par kilo innan, om det nu är det man behöver.
    Men har du ingen övervikt så tror jag inte att man ska gå ner precis innan ivf utan bara leva som normalt....

Jag har ett par kilos övervikt och min läkare föreslog att jag skulle gå ner 2-3 kilo nu innan....

Lycka till....

• skumbanan

Jag behöver gå ner 10-12 kg för att ha normalt BMI. Jag kör med viktväktarna vilket innebär att jag äter vanlig mat men utesluter godis och chips och kakor mm. Egentligen borde detta vara ok även om man skulle bli gravid att äta så här eller hur.

• skumbanan

Det jag oxå funderar på är om hormondoser under IVF_behandlingen är avgörande på hur mycket man väger och så......... Nån som vet ?

• skumbanan

Puffar upp, vill verkligen veta !!!!!!!!!!!

• Nalle Phu

Skumbanan: enligt min läkare på Repro så kan doserna bli högre om man är överviktig. Jag har sådär en 20 kg övervikt och de vill helst att jag skall gå ner lite innan IVF. Nu skall jag starta min Spraybehandling (13/9) och jag har gått ner 3 kg av de 20 som jag skall ner. Vet inte om det hjälper något men.... läkarna ville i alla fall att jag med alla medel skulle försöka gå ner i vikt för att hormonspray och sprutor kanske skulle fungera bättre då.

• skumbanan

Nalle Puh ; Så det var alltså okej för din del att försöka gå ner i vikt även när du sprayar och sprutar ? Det är lite av det jag undrar eftersom jag själv försöker gå ner i vikt, har ca 10-12 kg för mycket, då borde det vara okej att fortsätta viktminskningsjakten även under behandlingen. Sedan får man väl stanna upp lite grann om man nu lyckas bli gravid såklart. Lycka till / Kram Skumbanan

• Nalle Phu

Under själva sprayningen var det tydligen inga problem. Man skall ju inte vrålbanta ochs välta sig men viktväktande var inga problem. Däremot i slutet av sprutorna och under tiden man väntar på resultat så skall man äta som vanligt för att inte stressa kroppen.... sedan säger väl olika läkare olika saker kan jag tänka mig....Huvudsaken för mig var att jag åt mycket fibrer eftersom jag även äter Levaxin och den medicineringen kunde påverkas om jag åt för lite fibrer, typ fastade eller drack dietpulver.

• skumbanan

puffar upp igen..............

• Roffina

jag har ett mni på 27 och på curalkineken tycket de inte att jag behövde gå ner, tvärtom så sa de att jag absolut inte skulle börja banta eller liknande för det kan påverka fertiliteten negativt. Sen försöker jag hålla mig lite i kragen under behandlignarna annars så hade jag väl kunnat äta upp hela huset ;)

Med så mycket extra vätska ikroppen behöver man kanske inte extra fett i mitt fall.

Jag har en PCOkompis som har bmi på 19-20 och till henne sa dem att hom måste gå upp först. Så mot henne var de "strängare".

• Bispan

Det avgörande för hur stora hormondoser man behöver beror nog på hur lätt- eller svårstimulerad man är. Eller hur lätt- eller svårstimulerade äggstockar man har. Det bör naturligtvis också kunna ha en del med vikt att göra. Trots att jag förmodligen låg på viktgränsen för att få göra IVF hade jag inte höga doser.

Däremot hade en nära släkting, som förmodligen väger 30-40 kg mindre än mig, mkt högre doser.

Svar på tråden Påverkar viktminskning behandlingen ? Nån som vet ?