• Memma

Hur ska jag få hunden att sluta bajsa inne!?

Jag håller på att bli tokig snart! Vi har två Jack Russell-terriers. Den en är 15 mån och den andra 8 månader. Den första har det aldrig varit nåt problem med vad gäller bajs inne. Men den yngsta...

När vi först fick hem henne bajsade hon inne nästan varje natt. Detta trots att hon bajsat innan man gick och la sej. Och det var ju lagom trevligt att vakna av den lukten mitt i natten *blä*

Det gick rätt fort att få henne rumsren på kissbiten, men bajsningen funkar inte alls. Ibland kan man vara ute hur länge som helst med henne och det verkar som att hon "glömmer" bajsa. Sen kan man vara inne ett par timmar, och vips kommer den där stanken igen. Och det känns ju kul när man mår illa lite till och från fortfarande. Hon säger aldrig till när hon behöver gå ut, vilket hanen börjat lite smått med.

Jag börjar bli såååå less på henne nu. Hon har varit en lite strulig ända från början, väldigt osäker och vill inte äta ibland utan står bara och tittar på matskålen och sen på oss.

HJÄLP! Jag vet snart inte vad jag ska ta mej till. Att mitt tålamod dessutom är obefintligt sen jag blev gravid hjälper ju inte direkt =(

• Svar på tråden Hur ska jag få hunden att sluta bajsa inne!?
  • lillkorven

Det finns jättebra böcker att köpa, själv kan jag inte så mycket om just hundar, har katt, men han kissar inne. vi sprayade citronlukt där han gillade att kissa, och det har slutat... gå till en hundbutik och fråga, dom vet bäst... lycka till!

• april

Svårt att säga vad du ska göra men du ser inte om hon börjar ranta runt för att hitta nått bra ställa att bajsa på inne? Om du gör det så är det ju bara att springa ut med henne så fort det går vet inte om att bli arg när hon bajsar inne är rätt metod... Men du får försöka göra som man gör med valpar ta henne i hampan når hon bajsat och direkt gå ut även fast det hunnit komma inne! Nu blev det rörigt hoppas du förstår ändå!

• Majsan70

Hon kanske behöver en fastare hand? Kanske är hon osäker åp era roller i "flocken"

Bajsandet på natten kan kanske undvikas genom att inte ge henne mat efter klockan 17-18 på kvällen o sen att hon rastas ordentligt ett par gånger efter detta.

Vår hund får inte leka ute innan hon har kissat och bajsat. Det tog ett tag att lära henne, men de fattar snabbt när belöningen, I detta fallet massa lek, kommer snabbt efter att hon gjort sina behov.

Säkert finns det andra med andra ideer oxå.

Lycka till!

• Memma

Hon har ju iaf slutat bajsa inne på natten, men jag ska försöka det där med fastare hand. Man kanske kan ringa uppfödaren också och fråga om dom har några tips.

Tack för svaren iaf =)

• Bumpy

Vi uppfostrade vår hund efter "australiensk metod" - gnugga nosen i kisset eller bajset om det hamnar inne - beröm om det kissas och bajsas ute.

Detta självklart då bara på valpar och enbart i syfte att lära sig- vi fick göra det mot vår hund en eller två gånger, han förstod väldigt snabbt meningen med det hela...

Lycka till

• Mia med 6åring och tonåring

äsch, inte så farligt med några små korvar, bara att ta upp med papper och spola ner...
    värre när de kissar.

• Majsan70

Bumby!

Måste bara tala om att vi försökte med det på vår hund. Hon fatta NADA!

Som tur var så fatta hon det där med leken istället..*S*

• Bumpy

Majsan70: Alla sätt är bra utom de dåliga huvudsaken att nåt funkar!

• Idun

Är ingen expert på hundar heller men jag har läst en del sen vi skaffade vår. Om hon bajsar inne regelbundet så är det ju en vana nu men jag funderar på om det kan ha med hennes "psyke" att göra. Jag menar om hon är kaxig eller osäker. Hundar som är väldigt höga i rang bajsar gärna högt upp så att lukten sprider sig och de får ett stort revis, så att säga. Hundar som är väldigt osäkara kan ibland inte våga kissa och bajsa någon annanstans än där de känner sig helt trygga. Ofta då precis utanför huset eller så. Då hjälper det inte att gå långa promenader, hunder håller sig tills den är på hemmaplan. Kanske vågar din hund helt enkelt inte bajsa ute om hon är väldigt osäker? Bara en amatörhundpsykologteori!

• Memma

Mia med 6åring och tonåring

Det är klart att det är enkelt att ta upp med papper och spola ner.
    Men det handlar ju inte om det, utan att hon ska lära sej att inte bajsa inne.

Men men, vi kämpar vidare.

• Memma

Idun

Helt klart är hon osäker, hennes psyke är bra nog mycket sämre än hanens. Önskar bara jag kunde komma på nåt som man kunde göra för att hon skulle bli mindre osäker.

• april

Du får berömma henne jätte mycket när hon bajsar ute i allmänhet berömma henne mycket om hon har dåligt självförtroende...

• lycra

har oxå en jack russel.. tog väl 5 månader att få han helt rumsren.. först vard et lite trevande men sen över en natt så gick det bra. Dock kom han in i en period för nån månad sen att han inte skulle bajsa inne, han gick o höll sig ute eller så bajsade han bara lite & sen när man kom hem ja då bajsa han.. dock kom han över den perioden. har inga direkta tips mer än att gå ut ofta & verkligen stanna ute tills han bajsar.. vi stod ute hur länge som helst & när han bajsade så gav vi godis & beröm! :)

• Hallonpajen

Men!! Att gnugga nosen i bajset/kisset är det absolut sämsta mán kan göra, speciellt om hunden bara är liiite osäker!!! Det finns inte en enda svensk hundinstruktör som rekommenderar den metoden!!! Hunden kan inte förstå vad du menar när du gör så, visst, den slutar kanske för att det är obehagligt, men vilken relation har du till din hund då? Det är samma sak som att skrämma till tystnad, inget jag nånsin skulle göra med min hund!

Det är alltid svårt att ge råd via nätet när man inte sett hunden. Jag tror som fler skrivit att hon är väldigt osäker och bajsar där hon känner sig trygg, och det enda du kan göra är att berömma massor när hon bajsar ute, eller som majsan80 skrev här tidigare. Samt träna massor - det är troligtvis er relation i grunden som behöver förbättras med trygghet och kontakt.

Svar på tråden Hur ska jag få hunden att sluta bajsa inne!?