• bono

Väldigt tidiga missfall

Undrar om det finns någon som är i samma situation och vad ni i så fall kunnat få för hjälp.

Har gjort fyra IVF:er och 2 FET (dvs vid 2 tillfällen är det ett fruset embryo som har satts in). Tre gånger har jag fått positivt gravtest, men ganska snart börjat blöda. Första gången blev det missfall i vecka 6, de två senaste gångerna i princip direkt efter jag testat positivt.

Är det nån som haft tre så tidiga missfall (om man ens kan kalla det missfall då), men som till sist lyckats? Vad har ni fått för behandling då? Inför min senaste IVF pratade jag med läkaren om trombyl (blodförtunnande) som jag förstått att en del får, men de tycker inte att det är något för oss. De resonerar som så att om det är ett livsdugligt embryo så fortsätter det att utvecklas och det är väl i och för sig sant. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om det kan vara något hos mig som stöter bort embryot, jag har ju t.ex. hört att det finns de som fått immunologiska orsaker, antikroppar m.m. som diagnos. I vilket fall som helst känns det inte som att det är någon idé att göra en till IVF på exakt samma sätt som tidigare. Det känns som att det skulle vara "dömt" att sluta på samma sätt.

Är det nån som varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Väldigt tidiga missfall
  • greta2

Progesteron kan inte vara något för er? Kan ju ge tidiga missfall om man har för lite av det hormonet.

• Pumpan 70

Vad är erat "fel"? Hos dig eller hos honom?

Har du gjort HSG?

• bono

Vi har inte något egentligt fel konstaterat, förutom att jag ev. inte har ägglossning varje månad. Men när det gäller IVF spelar ju inte det någon roll. De embryon vi har fått tillbaka har sett "perfekta" ut varje gång.

Vi har inte gjort HSG, vad innebär det?

• Pumpan 70

Med HSG menade jag röntgen av livmodern + passage äggledare.

På spottingtråden läste jag om en tjej som småblödde innan mens (precis som jag) och hennes läkare sa att hennes slemhinna inte riktigt blödde färdigt vid mensen. Resterna försämrade kvaliteten på slemhinnan så att ägg inte kunde fästa. Efter hon fick medicin för att "blöda ut" ordentligt blev hon gravid.

Polyper och myom kan också göra att de eventuellt befruktade äggen har svårare att komma till eller fästa ordentligt i livmodern, de kan också orsaka missfall. Såna kan man upptäcka med HSG.

Och så för lite progesteron då kan ju vara en orsak, som Greta skrev. Men jag antar att ni genomgått fullständig utredning innan ivf, inklusive alla hormonprover och HSG?

Lycka till...!

• Tjorvelina

Har för mig att har man haft 3 mf så gör dom en mfutredning
    Ävan om man blivit spontant gravid.
    Tycker att du ska fråga om det. Men för den delen så behöver det ju inte vara något utan du kanske har haft maximal otur.

Önska dig all lycka till nu!

• Herus

Jag har ingen egen äl och har fått hormonbehandlingar. Blev gravid 3 gånger förra hösten, gjorde en utredning ( som alla får göra efter 3 mf) som visade att inget va fel.
    Fjärde gången gjorde jag en hormonbehandling med puregon och tog progestoron direkt efter äl. Blev gravid och läkaren sjukskrev mig direkt. Låg hemma på soffan och bara tog det lungt i 12 veckor. Åt bra och tog dagen som den kom, gick ut med hunden och bara tog det lungt..!!

Är nu i v 34 och har en underbar kille i magen.

Ge inte upp, du vet att du kan bli gravid och du kommer lyckas tillslut. Så länge hoppet finns där så kommer ni att lyckas.
    Be att få göra en mf utredning ( om ni inte fått göra d än)

bara höra av dig om du undrar nått.. kram  och lycka till..

• Dubbelwe

Jag har under det senaste året också fått tre tidiga missfall. Lika som du, det första i v6, de två senare precis efter svaga plussen på stickan. Trodde därför att stickorna visat fel men går nu på utredning och min läkare hävdar att ett plus alltid är ett plus.
    Så nu ser vi positivt på dessa mf, det är tydligen stort att man ens lyckas få till det så pass när man gör en fert.utredning. Det bevisar att det kan funka!
    Jag har ätit pergo, fast jag har egen äl och fina värden på alla prover, så för vår del verkar barnlösheten vara en fullständig gåta.

• Herus

dubbelwe.. Be att få progestoron vaggisar, jag tog det direkt efter äl och tog tre om dagen.
     Vet inte om d va det som gjorde att det nu gick vägen men det är värt att prova. Det ger gulesäcken lite extra näring, det embriot lever på tills moderkakan tagit över.

• AHöst

bono, varfor tror du inte blodfortunnande ar for dig? Speciellt nar du namner immunologiska problem?

Jag har antifsofolipida antikroppar och for de ar behandlingen just blodfortunnare.

Jag ahr aven MTHFR som jag tar extra mycket folsyra for. Det gor att man ahr svart att ta upp Folsyran som behovs.

Jag ahr hittils haft tva tidiga missfall.

Det finns bade ett svenskt och en amerikanskt forum. Det har pratats om dem tidigare har inne pa upprepade mf. Det var har jag fick den kontakten da jag fick min diagnos. Ska leta upp tradarna...

• AHöst

Las igenom har ocksa. Jag tror jag ahr lankat till den amerikanska sidan om immunolgi och fertilitetsproblem dar.

• bono

AHöst: Jag skulle gärna vilja prova blodförtunnande, men vår klinik tycker inte att det är något för oss. Vi har inte orkat ringa dit ännu efter det sista misslyckandet, men jag kommer att ta upp det igen. Jag skulle vilja utreda om det finns något problem med mitt immunförsvar.

Tack för länkarna!

• bono

Glömde visst några svar:

Pumpan 70: Vi har genomgått en fullständig utredning med hormonprover, konstraströntgen av äggledare osv.

Herus: Men tar progesteron i samband med IVF, så det borde inte vara det.

Dubbelwe: Vi ska nog också se till att göra en missfallsutredning när vi orkar tänka framåt igen.

Tack för alla svar tjejer!

• JsN

Jag har också "lyckats" med detta!

Vi har gjort 3 ICSI och 1 FET. Samtliga gånger har jag fått positiva gravtester och omgående börjat blöda. FETet gjordes helt utan hormoner i ostimulerad cykel för att se om kroppen reagerade annorluna utan hormontillskott, men resultat blev detsamma.

Vi fick göra en missfallsutredning redan efter våra första två missfall, men den visade ingenting (och enligt min läkare är det ovanligt att den gör det)

Nu har vi ett ägg kvar i frysen och det är vårt sista försök. JAg samlar gärna så mycket tänkbara lösningar som möjligt för att kunna diskutera med läkaren när vi lägger upp försöket.

*hälsosamt lat*
  • JsN

Min kropp har alltså reagerat likadant med och utan progesteron.

*hälsosamt lat*
  • AHöst

bono - nar du orkar sa kolla pa bada immunologi-grupperna. Det ar ganska overvaldigande, men det gar att bena ut det efterhand. Jag tycker det later som att gora lite immunolgiprover pa dig later som en ide'. Men jag vet att de ar lite langsamma pa det i Sverige annu. Det ar de aven pa andra stallen eftersom det ar ett ganska nytt omrade. Men proverna man tar ar bara blodprover, sa kommer man val dit ar det inte sa komplicerat som det forst later.

Sag garna till om du har nagra fragor.

Har ar den amerikanska:
    health.groups.yahoo.com/group/immunologysupport/

Det finns en svensk variant. Om du emailar Lisbet pa starkbarnlangtan@yahoo.se sa kan hon emaila dig en inbjudan till den svenska. Lisbet ar ocksa valdigt kunnig.

• noon

Bono: ENligt min akupunktör/barnmorska går det lika bra med en fjärdedels treo(barn)per dag isf trombyl. Lycka till.

Svar på tråden Väldigt tidiga missfall