Väldigt olika hjärtljud?
Mina hjärtljud har pendlat mellan 125-150 är det normalt? Är i v.35
Mina hjärtljud har pendlat mellan 125-150 är det normalt? Är i v.35
Jadå
Mina pendlade med så där 130-155
vad jag förstått så ska hjärtljuden ligga någonstans mellan 110-150 slag/min så det låter ju helt normalt!
Dom ska pendla säger i alla fall min BM
Fostrets hjärtljud pendlar normalt mellan ca 105-170 slag/min. Jag gjorde flera CTG när jag väntade min dotter och på 30 min penlade hjärtljuden mellan 110-170. Det kallas reaktivt ctg och betyder att barnet mår bra. När bm kollar hjärtljuden lyssnar man så kort stund och det säger eg inte så mycket. Vid bm hade min dotter alltid hjärtljud på ca 119-130 slag/min.
Det ska vara variationer på hjärtljudet. De ska gå upp och ned!
Det beror på om bäbisen sover eller är vaken och aktiv, precis som med oss.
Jag har också gjort CTG och hade också en pendlande hjärtljudfrekvens på min bebis. Det som BM mäter är ju bara ett litet "stickprov" på denna pendlande kurva förstår man när man ser CTG´n.
Min bm sa att det var ett friskhetstecken om hjärtljuden varierar mycket.
Aj då!! Min bebis hjärtslag har legat på 140 varje gång. Då är ju inte det nåt vidare tecken i sånt fall.
BF september : under hur lång tid har dom mätt har det vart vid samma tid punkt alltid ?
BF semptember: Man kan inte gå på de som bm mäter på vanliga rutinkontrollen då hon bara lyssnar nån minut. Utan för att se att fosterljuden pendlar så ska man ligga med en ctg kurva på sig i minst 30 min. Så du behöver inte bekymra dig för de.