• MaggieMay

Hur ofta ammar ni era 3 månaders?

Min lilla Nora är 3 månder och 9 dagar, jag helammar henne. Ni som har bebisar i samma ålder och helammar hur ofta ammar ni? Vi ammar ca varannan timme på dagen och var 3je på natten och jag börjar undra om det inte borde vara längre mellan gångerna?
    Ska testa att ge tillägg kväll och se om hon sover längre innan nattmål nr 1. Tidigare sov hon från 20 till 01.30 innan första nattamningen men sedan en vecka tillbaka vaknar hon kring 22 när jag och min sambo går och lägger oss, hon får då mat och sedan ligger hon och snurrar i sin säng (sover på rygg) och kommer inte riktigt till ro vilket innebär att jag inte heller sover något vidare. Det var bättre (för alla) tidigare när jag i alla fall fick några timmars sömn innan nattens första mål.

• Svar på tråden Hur ofta ammar ni era 3 månaders?
  • emma71

Lillan är ungefär som du beskriver läget hos er förr - hon sover bra på natten, och klarar sig oftast med två nattmål mellan kl. 21 o. 7. Dagtid ammar jag varannan eller var tredje timme, ungefär. Kunde säkert vara mer sällan också, ofta är det jag som tar initiativ då hon ska äta, så hon är kanske inte lika hungrig alla gånger.

• Doudoune

Låter precis som min! Hon är snart 4 mån men hon blev sådär strax innan 3 månader. Har provat att låta det gå längre tid mellan amningarna men ibland känns det nästan lika jobbigt det. Hon lyckas nämligen inte få i sig tillräckligt stora mängder i ett svep.

Däremot har min man tagit nätterna nu i helgen och då har han tutat i henne en flaska ersättning vid första uppvaket och då har hon faktiskt sovit bättre! För oss har det funkat bättre än att ge ersättning innan hon somnar för natten, för då är hon oftast för trött!

• Melly

När min dotter var sådär liten så gick det inte att räkna hur ofta jag ammade. Det var så ofta hon ville suga. För det mesta varje timma eller tätare på dagen och varannan timma max mellan amningarna på natten. Är ju normalt att dom behöver amma ofta för att bröstmjölken är så lättsmält

• midori

Min son var vid tre månader som Mellys dotter, och är fortfarande vid fyra månaders ålder.

• Slarva

Det brukar ju komma en tillväxtfas hos barnet någongång runt 12 veckors ålder som kan vara ett tag, när bebisen äter oftare än vanligt och är mer gnälligt, kanske är något sånt hos er nu?
    Min dotter är 3 månader och äter med 3-4 timmars mellanrum på dagen och på natten upp till 8 timmar. Men hon har nyligen haft en gnällperiod då hon åt med 2-3 timmars mellanrum och på natten var det ett evigt ammande (helammar).

• Tozza

Min dotter är 3 månader och jag ammar var 4:e (ibland var 3:e) timma på dagen, och oftast går det ca 6timmar på natten. Men nu är hon inne i nån "period" så på natten blir det oftare.

Alizia´s mamma
  • Samach

Ammar nog väldigt oregelbundet...Hon äter ofta på morgonen och kvällen (nästan en gång i timmen, hon äter oftast bara på ena bröstet, tar 5-10 minuter) lite mer sällan på dagen och inget på natten, sover mellan ca 21 och 5, äter då och somnar om till 7-8.

• Nillinsimim

Det går cirka 3,5 - 4 timmar mellan varje ammning utom på natten då han sover en period på 7 timmar. Jag ammar 4 ggr oc ger ersättning 2 och har gjort det sedan han blev 2 mån....men som sagt så är barn olika och vi har väl haft tur med just ammningen...

• Karina 80

Hejsan!
    Jag har också en kille som blir 3 månader nästa vecka. Jag har helammat ända sedan han var nyfödd och vi ammar fritt. Jag kollar sällan på klockan utan lyssnar på honom om han är hungrig och så äter vi. Han är väldigt ivrig och bestämd till sitt humör, så jag tror inte att det skulle fungera om jag skulle fösöka börja styra amningen. Då skulle han bara bli grinig. Nu är han säkert inne i en tillväxtperiod, för han äter mycket oftare både på natten och dagen. Tidigare klarade han sig med 1gång/natt, men nu äter vi 2ggr igen. På dagarna blir det med ca.2 timmars mellanrum.

Ser fram emot att få börja med lite smakprov nu snart =)

Svar på tråden Hur ofta ammar ni era 3 månaders?