• Zeldis

Tips på bra matlådemat sökes!!?

Nu behöver jag lite hjälp av er! Jag ska snart börja jobba dagtid och kommer att behöva ha med mig matlåda varje dag. Jag tror att det kommer att bli lite väl enformigt om jag tar med mig det som blir över av gårdagens middag jämt så nu undrar jag vad som fungerar bra att laga i ordning, stoppa i lådor och frysa in? Potatis tex. går det att frysa?

• Svar på tråden Tips på bra matlådemat sökes!!?
  • Jennie Brunflo

Alla sorters grytor kan jag rekommendera. Det går bra att frysa och att tina i micron.

• Tess76

Jag tycker inte det är gott att värma kokt potatis, oavsett om det är gårdagens eller om den varit fryst. Jag säger som Jennie, grytor och pastasåser är super. Själv gjorde jag en laddning med pajer, 4 olika, en gång som jag delade i 4 delar och fryste in. Super att ta fram då och då, bara hacka lite sallad till. På tal om det så är det nog dax för mig att göra en sån laddning igen

• Zeldis

Paj har jag inte ens tänkt på än Går det att frysa paj med äggstanning på?

• Sigrid

Jag fryser ner matlådor med kokt potatis. Det funkar.

Förslag på matlådemat, som jag brukar frysa:

* Paj
    * Gratänger
    * Pasta + sås
    * Soppa
    * Grytor
    * Ris och kasler

Det är det jag kommer på just nu.
    Kram

• bellydancing

Jag tar med mej frukt som jag har skurit upp o garna ett kokt agg da o da. Forsoker att tanka pa vad det ar som kroppen behover for att ma bra.

• Labolinaa

Lasagne är kanongott i matlåda! O så en grönsallad bredvid.

• extremlängtan

om du någon dag riskerar att behöva äta en kall matlåda så tycker iaf jag att ugnspannkaka är såå gått. Alternativt fläskpannkaka. Jag kan klippa annkaksbitarna i modell större av tärningar så behöver man inte ens gaffel.

• Salsan

Vi brukar göra en enorm sats köttfärssås och frysa in i olika matlådor, sedan kokar vi pasta eller ris att ha till kvällen innan.

Ett annat förslag är köttbullar/köttfärsbiffar med olika kryddning t.ex. curry eller taco-kryddning.

• Zeldis

Tack för alla bra tips! När jag satt och funderade här hemma så stog det bara still. (dålig fantasi tror jag ) Tipset med pankaka ska jag också komma ihåg!!

Svar på tråden Tips på bra matlådemat sökes!!?