• pippin

meny förslag till fest,,hjälp

Min mamma och hennes tvillingsyster fyller 60 år nu i vinter och jag ska stå för maten. Det bli ca 30-40 personer och vi har bestämt att vi ska ha en tre rätters middag. Rätterna måste gå att förbereda ganska mycket eftersom jag också vill vara på festen en liten stund i allafall Någon som har något förslag,,skulle vara väldigt tacksam.

• Svar på tråden meny förslag till fest,,hjälp
  • dexterswife

Någon slags lyxigare sallad till förrätt är ju gott. Och pannacotta till efterrätt, den kan man ju göra dagen före!
    Varmrätt är ju svårare... Något slags kallskuret kött och potatisgratäng kanske?

• pippin

STitch: Hehe,,,det är nästan vad jag hade funderingar på att göra. Det är nästan bestämt att det blir pannacotta till efterrätt. MEn maten och förrätten....Det vore ju roligt att bjuda på något som är lite speciellt och som inte alla redan ätit 500 gånger men annars är kött och potatisgratäng det bästa jag vet...

• TantG

Men den där ungsstekta hela karren som Jamie Oliver gör då?  Och till det rostade grönsaker och potatisgratäng. ALLT görs i ugnen och kan göras förberedas?

*våga vägra smileys*
  • pippin

TantG: Hmm..låter gott,,,tåls helt klart att tänkas på...
    Fler förslag??

• innana

Om det är vinter kan du alltid göra en god gryta av någon sort och servera med pressad potatis eller duchessepotatis. Eller en matig soppa med gott bröd till, går också att göra innan.

• TantG

Beroende på hur "traditionell" man vill vara.  OM man kan tänka sig att servera kallskuret så är tjälknöl hur smidigt som helst.  Fruset kött in i ugnen i 12 timmar ned i vitlökskryddad  saltlake... Kan serveras med samma tillbehör som ovan  Vill man vara lite udda så gör man som "kebab" typ. Kött, bröd, varma grönsaker, lite roliga såser...

*våga vägra smileys*
  • Vicka81

kallskuret e alltid uppskattat! vin- och örtmarinerad rostbiff är ett tips!

• pippin

Shit,,va hungrig man blir när man läser om mat...
    Alla recept låter mumsiga.. fast mna måste ju begränsa sig till en rätt *skrattar*

• EJL

förätt: nåt lättare, kanske laxpate med en liten klick romsås på en liten salladsbädd??? går att förbereda....

huvudrätt: potatisgratäng med massa grädde=) rödvinssås alternativt nån slags svampsås, nåt slags kött typ entrecot, tjölknöl eller liknande som går att förbereda..samt blåbärsoch rödlökschutney....SÅ himla gott!!!
    tips! gå in på google och sök på leilas mat så har hon i ett avsnitt gjort kantarell potatisgratäng, rödvinssås och entrecot. det är det godaste jag ätit i hela mitt liv. helt allvarligt alltså.

rödlökschutney gör man med ingredienserna, farinsocker, lite vanligt socker, balsamico vinäger,(röd) blåbäroch liiite vanligt socker samt tunt skivad rödlök låt detta puttra ihop en bra stunde tills dte blir tjockt. detta är kanongott och kan förberedas och bara värma på tills dte blir ljummet.

mmmmm jag skulle blivit såå impad om nån bjöd mig på denna mat, mkt godare än på restaurang!!!!

och panacotta är ju huur gott som helst...speciellt med björnbär som är marinerade i finrivet limeskal och socker!!!!

.:*mamma till Leon*:. och lillstjärna i magen bf 21 mars*
  • Nalle Puh73

Kallt Vitlökskött.

1 Kg Fläskfile´

Hel stek filen utan kryddor.
    Låt kallna i folie , skär i tunna skivor.
    Lägg i marinad , minst 2 timmar.

Marinad: 5 msk Matolja
    5 msk Soya
    5 pressade vitlöksklyftor
    2,5 Svartpeppar
    2,5 Grillkrydda
    Hackad gräslök efter smak

Man kan steka filen klar och lägga i frysen, ta upp och lägg den i marinaden (brukar ha den i marinad upp till 24 timmar, blir bara mer smak). Lägg upp på serveringsfat innan festen och sätt kallt, bara att ta fram när man ska äta. Jätte gott till potatisgratäng och en god sallad.
    Enkelt men supergott.

• Googels

Marinerad fläskfile eller kycklingfile är väldigt gott och lite ovanligare än 'vanligt' kallskuret kött, och går dessutom att förbereda i god tid.

Min mamma har gjort goda varianter med både fläskfilé och kycklingfilé, tyvärr har jag inte hennes recept till hands men hittade lite olika varianter på nätet:-

www.icakuriren.se/recept_visa.asp

www.gilbertson.nu/kokbok/visa_recept.php&receptId=113&katId=10

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=464

Servera med potatissallad, potatisgratäng, kokt potatis eller ris.

• MiaAnnette

Förrätt: Räk eller lax coctail i höga ex vinglas
    Går utmärkt å fixa i förväg, finns xå å köpta såna glas
    som engångs i plast. Severa med mörktbröd till

Varmrätt: Aubergingratäng, kallskuren nötköttsfile & rödvinsås
    Gott med en grekisk sallad!

Efterrätt: Panna cotta med färska bär!

Svar på tråden meny förslag till fest,,hjälp