• grodans mamma

När började ni träna efter förlossningen?

ja precis som det låter, när började ni träna efter förlossningen? // MVH Anna

• Svar på tråden När började ni träna efter förlossningen?
  • Jennie Brunflo

Jag började med promenader 3 veckor efter förlossningen, och så började med vanlig träning 6 månader efter.
    Enligt BM:s order.

• grodans mamma

6 månader ! Måste man vänta så länge alltså?

• Jennie Brunflo

Ja om du ska hoppa och springa. (Cykla, simma och promenera, samt styrkträning kan du börja med tidigt, men tänk på att du måste anpassa styrketräningen till din kropp och inte köra på som vanligt.)

Om du nu inte var väldigt vältränad innan och har gjort dina knipövningar ordentligt.

Börjar du för tidigt kan du få framfall och det vill du INTE ha.

• mamma2004

Jag har spelat innebandy nu två gånger. Första gången förra söndagen. Då var det 15 veckor efter förlossningen. Men jag tog det lugnt och spelade bara en halvtimma första gången.

Tidigare har jag tagit promenader.

• minime

min dotter är 6 mån, och jar har precis börjat tänka på att jag kanske ska knipa lite o gå på gymmet... usch..lat är jag...

• simme

Var ute och gick en långpromend fyra dagar efter förlossning och börjat träna på gym nu när Simon är 3.5månader

• Ess

Jag började knipa samma dag som jag födde, efter ca. 3 dagar promenerade jag med vagnen.
    Efter tror att det var 2 veckor gjorde jag lite situps o armhävningar o någon ryggövning, började väldigt försiktigt.
    Efter 4 veckor lade jag in lätt jogging i promenaden men kände lite svikt i bäckenbotten. Vecka 5 kunde jag jogga upprepade gånger under promenaden.
    Vecka 6 kändes det som vanligt att springa, så då skippade jag att gå emellanåt.
    Efter 7 1/2 vecka tävlade jag igen, det gick bra men jag kände att jag inte va så vältränad.

Nu gäller detta bara mig som sprang ända fram till förlossningen o har sprungit många år dessförinnan.

Tänk på att om det inte e bra för dig att träna så får du inte ont under tiden du tränar utan det kommer dagen efter. Så va noga att känna efter i kroppen!!!!!!!!!!!

Lycka till!

• emsipemsi

Jag började på astanga yoga när bebis var 6-7 veckor. Det må ha varit lite tidigt, för min ländrygg gjorde ont eftersom magmusklerna var så svaga. Å andra sidan är både mage och rygg starkare nu än någonsin när jag tränat i ett halvår.

• norgesessan

jag har inte börjat, men jag gjorde inget innan..jag bara går långa promenader..jag kan gå hur långt som hälst..min fyller snart två år..

• Marsätt

Jag började springa och simma när olivia var 10 veckor..min bm sa att det ända jag inte fick göra var att hoppa!!

• Pokemon

Jag var på en efterkoll nyss (efter 5 månader) då kollade de bäckenmuskulaturen och ansåg att den var så stark att den skyddade mig mot framfall. Hon sa att det var helt ok att springa nu men man ska försöka knipa under tiden så mycket som möjligt.
    Jag kan dock inte påstå att jag kommit igång än. Längtar efter att röra mig så det blir väl nu efter månadsskiftet.

• Bödvodankas mamma

Vi promenerade hem från BB... Sedan beslöt jag mig för att promenera minst en timme om dagen, vilket jag höll fram tills att jag började jobba. För att veta att jag inte bara såsade runt skaffade jag mig en pulsklocka, vilket är ett väldigt bra redskap för att hålla koll på träningen.

När Anna var nästan två månader började jag styrketräna. Det är läskigt vad svag jag hade blivit!

• Jodie

Jag hittade en bok på biblioteket om träning efter förlossning. Där är träningen uppdelad i faser. Nu håller jag på med styrkeövningar anpassade för dag 1 till vecka 6 (mest magstärkare och knip). Sedan blir det lite mer avancerat från vecka 6 till månad 2. Och så fortsätter det. Tanken är väl att man ska bygga upp sig successivt. Promenader har jag tagit sedan jag kom hem från BB. Jag antar att man precis som under graviditeten ska känna efter vad som funkar för en själv. Vi har ju alla olika förutsättningar.

• Barbaskön

Jag har gått promenader varje dag sedan lillan blev 3 veckor. Där jag bor är det väldigt backigt så det är rätt kämpigt att kuska runt med vagn här. Annars så njuter jag av att slippa träna och låter kroppen vila lite, innan graviditeten tränade jag 2-3 dar i veckan. Ska väl försöka komma igång med lite lättare övningar i vardagsrummet nu 2 månader efter förlossningen precis som Jodie.

• Zun

Jag har promenerat med barnvagnen sedan vi kom hem från BB. Efter efterkontrollen (när vår dotter var 8 veckor) har jag börjat styrketräna ca två gånger i veckan med "efter-graviditets/småbarnsmamma-anpassat program", mycket fokus på bröstrygg, att inte svanka, träna upp magmuskulaturen igen etc. Har även gått lite på ayenga-yoga, provat spinning igen men undviker (som många sagt) hopp. Vågar heller inte springa än även om jag LÄNGTAR!!!!!!

• fia lottan

Jag började jogga när lillan var två månader. Så länge det känns ok, och det inte gör ont någonstans tycker jag det är ok. Alla är ju olika. Jag joggar ofta med barnvagnen, blir ju lite extra jobbigt... pust!

Svar på tråden När började ni träna efter förlossningen?