• IdaM

Att referera i uppsats enligt Harvard

HJÄLP!
    Har försökt att läsa ang harvardsystemet hur jag ska referera (i text) till en bok med redaktörer och olika "författare". I slutreferensen fattar jag men hur göra i texten. Som jag förstår ska det med ett I någonstans...har fetmarkerat detta i texten nedan.

Exempel: Meeuwisse och Swärd är redaktörer, ur kapitel 5 s 114-115 som ingrid Sahlin skrivit har jag läst, ska nu referera till detta.

är det så här : Meeuwisse & Swärd (red) (2006) Sahlin Ingrid I s.115-115

Hjälp, hjälp....jag är helt mossig i huvudet å fattar inget..

Lev Väl
  • Svar på tråden Att referera i uppsats enligt Harvard
  • elims

Hmm?

Hade en lärare som ville att vi skulle ange kapitelförfattaren om det var ett verk skrivet av flera olika,
    alltså såhär:

I texten:
    Blablabla (Sahlin, 2006, s.114-115).

I referenslistan:
    Sahlin, I. (2006) Namnet på kapitlet. I Meeuwisse, X. & Swärd, X. (red.) (2006) Namnet på boken. Förlag, Stad.

Men jag har också haft andra lärare som har nöjt sig med:

I texten:
    Blablabla (Meeuwisse & Swärd, 2006)
    eller
    Blablabla (Meeuwisse & Swärd, 2006, s.114-115)

I referenslistan:
    Meeuwisse, X. & Swärd, X. (red.) (2006) Namnet på boken. Förlag, stad.

Hoppas du förstår vad jag menar!

Kan du inte mejla din lärare/handledare och fråga?! Eller kanske någon i klassen?

• Amorella
    elims skrev 2006-09-11 16:07:29 följande:
    Hmm…Hade en lärare som ville att vi skulle ange kapitelförfattaren om det var ett verk skrivet av flera olika, alltså såhär:
    I texten: Blablabla (Sahlin, 2006, s.114-115).
    I referenslistan:Sahlin, I. (2006) Namnet på kapitlet. I Meeuwisse, X. & Swärd, X. (red.) (2006) Namnet på boken. Förlag, Stad. 
    Det som står här ovan är rätt!

Tänk så här: Du kanske skriver: "Sahlin menar att bla bla bla". Då kan du inte som källa ange Meeuwisse & Swärd, utan det är ju Sahlin du refererar till. Sedan tycker jag också att man ska ange de sidor som kapitlet eller artikeln är på, alltså:

Sahlin, I. (2006) Namnet på kapitlet. I Meeuwisse, X. & Swärd, X. (red.) (2006) Namnet på boken. Förlag, Stad, s. xxx-xxx.
  • wera22

Läs Jarl Backman:s bok "Rapporter och uppsatser". Den exemplifierar hur du ska göra ang. Harvard m.m.

• IdaM
    wera22 skrev 2006-09-11 16:49:06 följande:
    Läs Jarl Backman:s bok "Rapporter och uppsatser". Den exemplifierar hur du ska göra ang. Harvard m.m.
    tror faktiskt att jag har den boken i mina gömmor, hade jag helt glömt bort!
    Lev Väl
  • IdaM

tackar och bockar för all hjälp! toppen att familjeliv finns!

Lev Väl
Svar på tråden Att referera i uppsats enligt Harvard