• hanna wessly

Utslag/hormonprickar?

Min dotter som är ca 6 veckor, har små utslag i hela ansiktet. För ett par veckor sen sa BM att det var hormonprickar och ofarligt. Jag tycker att det har blivit mer nu, de finns på bröstet på henne oxå, ser ut som små finnar. Är det ofarligt tro? Det är olika mycket varje dag.

• Svar på tråden Utslag/hormonprickar?
  • Skrinda

Kan komma på ryggen också, det är absolut ingen fara! Vår dotter såg ut som en salami över hela kroppen plus ansiktet vid 6-10 veckor.

Det enda tråkiga var att vi inte knäppte så många foton under den perioden, hon var ju inte jättefin med "finnar" överallt.

• jossefina

Det låter som hormonprickar eller dopnoppor som de också kallas. Försvinner av sig själv efter nån vecka. Mina pojkar har båda haft ordentligt av dessa utslag, just på sina dop

• hanna wessly

Tack, skönt att höra! Vi ska ta foto till tidningen imorgon, kanska inte syns på långt håll...

• Skrinda

Kan ni inte välja ett äldre foto? Det gjorde vi...

Usch, det spelar ju verkligen ingen roll, vad fånig jag är, ens barn är ju alltid vackrast i hela världen Men man vill ju att andra ska se det också

• hanna wessly

Ja visst är man lite fånig! Hon är söt som prickig korv oxå :-P

• Blå Flygare

När min lilla såg ut som "prickig korv" var det inte hormonplitor som vi trodde, utan utslag av mjölkallergi... Men bvc borde ju veta? Ni kanske ska fråga igen om det är så att hon blivit sämre.

• Skrinda

Just ja! Det glömde jag säga! De kollade mjölkallergi för säkerhets skull eftersom hon var så extremt prickig! Tänk så fort man glömmer...

Men det dröjde ett par veckor innan de tyckte att det var nödvändigt, så det är nog vanligt med jätteprickiga bebisar.

• Stikkan

Jag har sedan i torsdags fått gå över till helt mjölkfri kost då BVC trodde att alla prickar vår lille har var mjölkallergi. De ser precis ut som små finnar. Oscar, ca 4 veckor gammal, har dem i ansiktet, halsen och övre delarna av bröst och rygg.
    De har blivit bättre nu idag men långt ifrån bra.
    Jag tycker att de är mycket bättre på morgonen för att bli sämre fram mot eftermiddagen - vad det beror på vet jag inte...

Hoppas verkligen att det inte är mjölkallergi utan hormonplitor. Det har inte varit lätt att utesluta mjölk, finns ju där man minst anar det.

• Blå Flygare

Stikkan: Det finns mjölk i allt, men också mycket utan.

Nästan allt bröd är utan. Becel har margarin utan torrmjölkspulver. Havredryck ersätter mjölk när du lagar mat, o imat ersätter grädde i maten.
    Korv o hamburgare är för det mesta mjölkfritt, liksom blodpudding. Pytt-i-panna är också en favorit här. Scan har mycket mjölkfritt (du kan kolla hemsidan, de liksom många stora mattillverkare har en allergiguide), inkl mamma scans köttbullar.
    När det gäller kakor går det bra med alla Gilles. Delicatobollar (orginal) o singoalla är också utan mjölk.

Efter ett tag så vänjer man sig. Det ena jobbiga är när man inte känner att man litar på de i restaurangen - eller än värre: släktingar!

Lycka till!

• hanna wessly

Oj, nu blir jag lite orolig.. Men jag har inga allergier, är det stor chans att hon är allergisk? Tycker ni jag ska ringa eller vänta tills nästa BVC möte?

• Stikkan

Blå Myran: Tack för alla tips! Hittade ett pulver Frutty någonting tror jag. Det blandas med vattet och används som fil/yoghurt/creme fraiche - faktiskt inte så dumt. Så nu kan jag äta min "fil" o flingor till frukost!! YES
    Hur lång tid tog det innan ni såg förbättring?
    Restaurang/take away har jag inte ens vågat fundera på ännu...

• Stikkan

hanna w: varken jag eller mannen hgar allergier så vi kände samma sak - kan han verkligen vara det?
    Det finns en lista på vad man ska undvika på www.meadjohnson.nu
    Antingen börjar du på egen hand ta bort mjölk eller ring BVC o fråga.

Kom precis på en annan sak - om man utesluter all mjölk måste man ta tillskott då?

Svar på tråden Utslag/hormonprickar?