• Sholanta

Hugg i sidan av magen?

Det är tredje gången detta händer!! det hugger till så rejält att jag skriker av smärta och viker mig dubbelt? jag är i vecka 15 så att det kan ju inte vara bebben? ringt och prata med BM och hon trodde att det berodde på syra i magsäcken som kommer upp?? men jag har inga uppstötningar eller ngt i den stilen?? jag är orolig nu så att det inte är ngt annat ?? jag hade sura uppsötningar med mitt första barn så jag vet vad det innbär. efter samtalet tänkte jag att det kommer inte tillbaka men fel hade jag!! ringde även till läkarjourcentralen i lund och de bad mig ringa BM imorgon!! surt!!! känner mig orolig?? vad kan barnmorskan göra??

• Svar på tråden Hugg i sidan av magen?
  • Maritk

Det kan vara så att det drar i ligamenten som livmodern sitter i. Det drar när den växer. Det kan no göra rejält ont.
    Minns att det gjorde skitont när jag skrattade till hastigt aller så. Det gjorde riktigt ont och min BM sa att det nog var ligamenten. Sök på det på internet så kan du jämföra! Lycka till!

♥ANTON♥
  • Sholanta

jag googlade och hittade detta:

Proportionellt växer livmodern snabbast under de tre första månaderna. Denna snabba tillväxt, den ökade genomblödningen och dragningar i de ligament som livmodern sitter upphängd i gör att en del kvinnor får ont långt ned i buken. Det kan vara allt från en molande värk till ordentligt stickande eller skärande smärtor. Ganska typiskt är att det gör ont när man ändrar kroppsställning, men det kan också göra ont när man är stilla. Dessa smärtor kallas för ligamentsmärtor.

Tidigt under graviditeten kan ligamentsmärtor likna dem man har vid utomkvedshavandeskap, och man bör därför alltid söka läkare om smärtorna blir ihållande eller kraftiga. I dag är det oftast lätt att utesluta utomkvedshavandeskap med hjälp av en ultraljudsundersökning. Om fostret vid en ultraljudsundersökning ligger i livmoderhålan rör det sig med största sannolikhet om ligamentsmärtor. Ligamentsmärtor är inte farliga för graviditeten, och de försvinner längre fram.

Inget av de symtomer som beskrivs tycker jag att jag har. jag har ont i mitten av magen och på vänster sida, tack för tipset :)

• Maritk

Ok!
    Men du, ring in till förlossningen och fråga. Det är nästan det bästa om man är orolig. Då kanske de har nån idé, eller så kanske du får komma in och kolla upp det...

Lycka till iallafall!! Kramar

♥ANTON♥
  • Sholanta

hej igen!!

ringde KKs rådgivning och de bad mig ringa min BM. ringde min barnmorska och hon sa att det inte verkade vara ngt med graviditeten att göra?? att jag skulle söka läkarhjälp? Är så trött på att bli hänvisad hit och dit. ska ringa läkarjouren senare och försöka att få en tid för undersökning...

• Maritk

Tycker att du borde få komma till din BM ändå!! Du är ju orolig för det här och det borde tas på allvar!!

Kramar

♥ANTON♥
  • Timonella

Hej

Jag är också i v 15 och känner igen din beskrivning!
    Om jag t ex sitter på huk och reser mig hastigt, om jag hostar mycket (förkyld just nu) eller om jag skrattar häftigt, så gör det ont som f*n!!! Det liksom hugger i nedre delen av magen på sidan.
    Man tror man ska krevera men jag antar att det är liamenten som spökar.

• Sholanta

Äntligen!! Jag kom fram på KK åkte in akut!! allt är bra med bebben jippi!! men de tog blodprov för att doktorn misstänkte gallan-gallsten eller levern??? doktorn skulle ringa sen när hon får svar... hmmm

• Maritk

Ok, vad bra att du fick komma in!! Skönt att bebisen mår bra!
    Hoppas svaren ser bra ut också!
    DU får gärna meddela här hur det går! Kramar

♥ANTON♥
  • Timonella

OJ!
    Hoppas det inte är nåt sånt jag har också...
    Men det tror jag inte, så himla ont gör det inte.

Hoppas allt gick bra?!

• Fritte1210

Hej hallå... Jag e i vecka 25 å har smma känslor... när jag väner mig hastigt på nätterna så gör det svinigt ont ent ut sagt... ska till BM imorrn så då ska jag ta upp de... man blir ju lite orolig... Skönt ändå att fler känner samma sak... Kram Helena

• Sholanta

Hej igen!!

Jag fick åka in igen till KK idag för att mina värden på gallan och levern var förhöjda, men inte mkt enligt läkaren??

Men det lutar åt gallsten!! ska på ett ultraljud där de kan kan kolla om man har gallsten osv.. trevligt!! och operationen går till genom 4 titthål eller laser!! undrar om de opererar när man är gravid?? hoppas jag inte får fler anfall!! symtomerna jag har är att det hugger till på högra sidan av magen under revbenen nästan. när man vrider sig hastigt osv så är det ligimenten eller foglossning. enligt läkarens beskrivning.. i mitt fall är det antagligen gallsten...

• Maritk

Ok! Men det är kanske lite skönt att veta lite ungefär vad det är?
    Vi får hoppas att det inte blir fler anfall!!
    Lycka till med lilla bebisen i magen!! Kram

♥ANTON♥
Svar på tråden Hugg i sidan av magen?