• Essica

Min schäfer äter inte..

Tydligen så är det ett ganska vanligt att schäfrar inte är så intresserade av mat. Vår påg är två år och i sommras så byta vi från vanligt torrfoder från livsmedelsbutikerna till Bravo färskfoder. Det har funkat toppen fram till nu, han är inte längre det minsta intresserad. Någon som har tips?

• Svar på tråden Min schäfer äter inte..
  • mammagbg

Kan det vara löptikar i området...då brukar mina killar tappa aptiten...

• Essica

jo men innan så var detta ett problem i flera månader och här e bara en tik i området 200m från oss, bor lite i ingenstans så de är aldig i närheten, men visst känner han nog doften.

• Yla

Kanske finns det löptikar i eran närhet...?
    Han kanske har ont i halsen?
    Det finns massor med anledningar till varför han inte vill äta.. Har du provat Royal Canins schäfer foder? Om inte så tycker jag att du ska göra det..

Lycka till!!

• Minilott

Har du kollat i hundens mun? Jag vet en hund fick en pinne på tvären i gommen, den satt som i ett skruvstäd! Den vovven slutade självklart äta... Bara en tanke!

• Essica

detta fenomenet är ju tyvärr inte ng nytt, det började med halsont våren 2005, tonsillerna blev då bortopererade.
    Sen blev det inte bättre och fick lägga på ng gott i maten var gång eller ta hit mina föräldrars hund så åt han, deras hund skulle ju inte få hans mat oxå =)
    Men det funka bara ett tag så då fick vi tips om färskfoder då torrfoder aldrig verkar funka. testat flera sorter.
    Vi ökade hjärnträningen på honom och gav han färskfoder så gick det bra i ca 6 månader nu verkar han vara "trött" på det med. Äter oftast 1gg om dagen, men brukar ge honom mat morgon och kväll. Hjälper inte att vi bara serverar mat 1 gg per dygn, äter bara hälften.

• Snuttarna

Min schäferhane äter maten i ca 4-6 mån innan han 'tröttnar' och då byter vi foder. Oftast har han även mjäll, klåda och tappar mycket päls. Nu har vi testat honom och fått veta att han har fel på ämnesomsättningen, vilket tydligen är jättevanligt bland schäfrar. Jag skulle tro att han har lite allergier också eftersom hans bror har det och det är förmodligen i generna.
    RC Schäferfoder har vi provat liksom RC Sensitive, billigare sorter och även råkost, utgången är densamma.

Veterinären tar ett blodprov (ganska dyrt typ 6-800kr, ca 2000kr för vår behandling)och sen får man reda på resultatet inom en vecka. Min hund får Levaxin för att höja ämnesomsättningen.

/Snuttarna
  • Snuttarna

Jo, en sak till. Vissa hundar vill ha lite tuggmotstånd så prova att varva färskmat med torrfoder.
    Min hund vägrar nästan att gnaga på ben så den enda motionen för tänderna blir med torrfoder.Fundersam

/Snuttarna
  • Essica

Blandar tyvärr redan ut det med torrfoder och har byttat det flara gången. Funderar på om man kanske ska testa och koka ng grönsaker och lägga i,. typ morötter...

• mammagbg

Min ena hund gillar att äta från golvet hellre än ur skålen...men det är klart att det funakr ju bäst med torrfoder förstås Dessutom brukar jag ibland ge dem en liten aptitretare. Jag river en skiva kokt skinka i tusen bitar och gör lite "sitt vackert" så att de blir nyfikna o sugna, sen brukar jag ställa ner maten och då är de piggare på det...
    Helt ovetenskapligt och troligen emot alla regler men vad gör man inte för att de små änglarna skall få i sig maten...
    Min kastrerade hane har visserligen fått en himla aptit sen ingreppet så honom behöver man inte krusa så mycket längre men den andre (samma ras) är så benig

• mammagbg

lite O.T
    innan vi skaffade hund hade jag en fördom om att hundar inte tänkte på annat än mat och kastade sig över allt så jag blev lite paff när jag upptäckte att det är väldigt individuellt...

Svar på tråden Min schäfer äter inte..