• Annettiz

Vilken kattras???

Hej. Jag har två katter, en norskispojk och en bondisbrud. Jag vill så gärna skaffa dom en lillebror och undrar lite vilken ras jag ska välja. Vill ha en till hårboll =) Kanske en till norsis, dom e charmiga, men har också fått upp ögonen för Helig Birma, otroligt fina. Även Main Coon. Har ni några tips, kanske har en fantastisk liten parvel där hemma??

Vill ha en kille som sagt, en lugn o cool. Vet inte om de finns vissa raser där katten e mer käns för att vara lugn och just lite cool till sättet??
    Min norskis e väldigt lugn och tillgiven, jämförelsevis med bondkatten, men det kanske bara beror på personligheten...

va är era favoriter?

• Svar på tråden Vilken kattras???
  • styrdalen

norska skogisar vill inte gärna ha konkurrens - det kan bli så att din skogis säger adjö. Har varit med om detta flera gånger nu med kompisar och själv. Kan med andra ord vara lite risky att skaffa en katt till....

• klant78

ragdoll är en både lugn och cool kattras!

• Nemi79

Hört att MainCoon är en väldigt lugn kisse.

Dom kan dock bli väääldigt stora.
    Trots detta har jag läst och hört att dom är bra "nybörjar" katter.
    Antagligen för att dom är robusta och lugna.

Men vad vet jag...har just nu två norska blandiskatter och innan dess har jag bara haft bondisar. Ingen personlig erfarenhet av rensasiga norskisar, mc, eller birma.

• LPW

Brittiskt korthår!!!!! Vill du ha en långhårig kisse så finns det faktiskt brittiska långhår och de är hur fina som helst!

• Annettiz

jag har ju två katter och lilla norskisen kom sist in i familjen och bondkatten ja redan hade tyckte att de va jobbigt, men han va så tuff och ville brottas o busa me henne direkt!! Inga problem alls där. Hon fräste o avskydde honom nån vecka, men nu är dom bästisar. Så min norska skogskatt har inga som helst problem med nykomlingar... Kanske olika?!

• Honey1982

vi har en huskatt och har planer på en HELIG BIRMA. det är en alldeles underbar ras.

• iii

Jag måste rekomendera persern. Väldigt fluffig och fin, och är nog den ras som är absolut lugnast. De utstrålar sån pondus också, helt underbara är de. En annan fördel är att de brukar gå jättebra med andra katter

• Nemi79

Skulle vilja ha en helig birma, men det får vänta.
    Maken tycker att de två långhåriga blandisarna jag har och snart 3 barn räcker.

• Kusin Knase

Vanliga huskatter, särskilt randiga små tigrar, är absolut sötast, tycker jag!

• chevy

Jag har perser, de är ofta väldigt lugna o harmoniska :)

• Dundermamman

Självklart ska du ha en norsk skogkatt till
    Titta gärna in i mitt galleri på mina skogisbebisar...
    Och du, alla är INTE sålda

• Runguska
    Dundermamman skrev 2006-09-12 20:30:03 följande:
    Självklart ska du ha en norsk skogkatt till Titta gärna in i mitt galleri på mina skogisbebisar...Och du, alla är INTE sålda
    Vilka underbara små sötnosar! Åh, det tar mig tillbaka till Torbjörn var en liten kattunge. I och för sig huskatt, men katungar är så underbara oavsett. Jättefina verkligen - förvånad att du inte fått dem sålda!
  • Eddan

Jag har en "halvnorsk" och en "kvartsnorsk" = far och dotter. Underbara. Sedan har jag en hittekatt också så är vanlig europé. Om jag ska utöka min kattfamilj någon gång så är jag sugen på Sibirisk katt. De verkar vara härliga och enligt vissa källor så ska de även vara bättre för allergiker (dock inte alla kattallergiker). www.sibiriskkatt.nu

• LillaFlingan

nu e de ju så att trådstartaren, du har ju en huskatt..
    visst att han e lurvig osv (jättefin självklart!!) :)
    men utan stamtavla så är han bara en huskatt eller bondkatt som du kallar din andra katt för :)

vill du däremot skaffa dig en renrasig skogkatt så kika gärna in här:

www.skogkattslingan.com

en renrasig skogkatt kostar mellan 3500-5500kr.
    normalpriset är 4500kr, då ingår stamtavla, vacc, idmärkning, besiktning, avmaskning och en väl uppfödd katt!:)

birmor är oxå superfina!!!:))

själv har jag 2 skogisar,1 bengal och 1 oriental.
    Skogkatterna är inte så som det beskrivits ovan att de inte skulle vilja ha konkurrens, nog för att de är sociala, underbart goa osv.. :) men de är inte så knäppa av sig:)
    däremot orientaler.. de vill sällan ha konkurrens.. de vill mer än gärna stå i centrum för all uppmärksamhet!;)

lycka till med ditt kattköp!:))

• Kenzie

En ragdoll såklart! "The cool cat" som den så passande kallas

• Annettiz

LillaFlingan. jo jag vet, har ju en norskskogskatt, fast han va på "rea" hehe, familjen behövde bli av me han på en gång.... men han e renrasig.. jaaa, ja ska kika in på den sidan! tackar!

• Linda25

Min Mozart är en blandis mellan ragdoll/perser... Han är störtskön!!! Har lång päls som inte är så svårskött!!!

Mozart i en skokartong!!!
    Här är han, stollen, uppochner i en skokartong!!!

Älskar dig Maximilian...puss mamma
  • Annettiz

linda25,

JISSES vilket kort!!!! 100poängare! STRÖTSKÖN!

Svar på tråden Vilken kattras???