• Pyretsmamma

Vad har man på sig på begravning???

Min sambos farmor gick bort i helgen efter en tids sjukdom... Nästa fredag ska det vara begravning, och vi vet inte vad vi ska ha på oss... Hans mamma pratar om att männen ska ha kostym med vit slips, men jag tycker det låter väldigt stelt. Är det nåt som hör till begravningar eller? Jag har aldrig hört ta´las om det förut... Och vad ska man som tjej ha på sig då? Helsvart eller??? Jag måste ut och köpa kläder, för jag har inte gått ner mina graviditetskilon än... Snälla, kan nån hjälpa mig???

• Svar på tråden Vad har man på sig på begravning???
  • Paparauk

Mörk kostym för män och svart dress för kvinnor. Antingen kjol eller byxor å kavaj. Det är stelt på begravning. Det är ingen fest du ska på.

• solrosen74

När min morfar skulle begravas köpte jag från ellos ett par svarta byxor och en svart tunika.Min man hade kostym med vit slips.Den äldre generationen är ju vana att det ska vara så.
    På min pappas begravning hade jag däremot inte helsvart,kändes inte rätt då.

• Pyretsmamma

Nä, jag hade faktiskt inte heller förväntat mig några festligheter, men när släktingar till mig har gått bort har det varit fri klädsel, så jag är inte så insatt i det där... Därför bad jag om hjälp, inga spydigheter!

• Bisquit

Det beror ju helt på vilken klädkod det är. På min mormors begravning ville vi inte att det skulle vara stelt och sorg utan mer bevara henne i ljust minne. Därför var våran klädkod där ljusa kläder helst pastell. ( och med det menar jag inte knallgul ex )

Men har hans mamma sagt kostym och slips så får du nog kläd dig ex i ett par svarta byxor och kavaj eller svart kjol och kavaj.

mvh g

• Smurfan JM

Jag har visserligen aldrig varit på begravning, men de jag har "hört talas om" i min bekantskapskrets har haft antingen valfri klädsel, eller så har den döde kommit med önskemål (när tid har funnits till det) eller så har familjen önskat något (ex. den dödes favoritfärg)...
    Så om svärmor är den som verkar ha hand om det hela får du nog lita på att hon vet vad farmodern velat eller så...

• Tossan79

Tycker inte att slipsen måste vara vit, men mörk kosym ska det vara, och vit skjorta med mörk slips.

Och du kan ha vad som helst som är städigt och i mörka färger, gärna svart ( behöver inte vara helsvart). Inte något kortkort eller urringat, och inte för mycket smycken eller make-up. Byxor är ok.

• Sallisen

Begravningar är ju rätt stela tillställningar... om de vill att ni ska ha "vanlig" begravningsklädsel så bör ni ju ha det.

Det innebär mörk kostym för din sambo och vit slips. För dig mörk/svart kjol eller byxa (jag personligen tycker att kjol är mest passande, men det varierar ju förstås) och top och kanske kavaj också (men det är ju inget måste).

Det finns ju de som har önskemål om ljus klädsel, men de brukar säga det i så fall.

Jag har låtit skriva ner att jag vill ha ljus klädsel på min begravning - det är dystert nog ändå tycker jag, man behöver inte göra det mer dystert genom att klä sig i svarta kläder. Men det är MIN åsikt och MIN begravning... om jag går på andras begravningar så klär jag mig som den avlidne eller hans/hennes närstående önskar.

• Pyretsmamma

Grejen är ju att svärmor har inget med det att gör, hon bara sa att så brukar man göra... Tro inte hon vet vad farmor hade velat... Det blir ju första gången jag träffar sambons kusiner och sådär också, så jag vill liksom gärna "smälta in"... Får nog prata med svärfar i stället...

• solrosen74

Finns det ingen annan i släkten som du kan ringa och fråga vilken klädkod som gäller?

• Pyretsmamma

solrosen: jo, jag får nog göra det...

• Novus

Spelar det egentligen så stor roll då? Om den sidan av släkten sagt något kan ni väl följa det? För mig är det väldigt vanligt medmörk kostym och vit slips på männen när det är begravning. När det är en äldre person tycker jag det hör mer till, då de är vana vid att det är så.
    Ofta är det ju ljus klädsel när det är någon ung

• Pyretsmamma

Novus: Nej det spelar mig ingen roll vad jag har på mig, jag ville veta för att jag ska handla kläder, eftersom jag inte har nåt som passar för begravning...

• JsN

Såvida inget annat är sagt så är det kostym (mörk) som gäller för män. Närmaste anhöriga har vit slips, övriga män svart, självklart vit skjorta. Som kvinna har man mörka sobra kläder, ej jeans. Det är absolut inte krav på svart, men det ska vara mörka kläder. Yngre barn har vanliga finkläder.

Till närmaste anhöriga räknas föräldrar, syskon, barn, barnbarn. Kusiner och syskonbarn bedömer själva om de är så nära att de vill ha vit slips. Ens partner har samma släktskap som man själv har. (Dvs min man hade liksom mina bröder vit slips på min farfars begravning) 

*hälsosamt lat*
  • maalisen73

Jag har jobbat med begravningar och kan säga att det vanligaste är diskreta svarta eller mörka kläder, om det inte står valfri eller ljus klädsel, även då gäller det att vara rätt nedtonad.
    Alltså inte rött ex.
    Men har du ingen svart kjol och tröja med mörka strumpbyxor, det brukar räcka?
    Vit slips är vanligt bland de som är direkt släkt med den döda/döde, men yngre killar har ofta svart istället..om man inte har vit hemma då..
    Hör efter annars vad som gäller just här...

• dison

Jag har spelat på massor med begravningar, och har sett det mesta i klädväg. Själv tycker jag (och har ofta sett) att män kan ha en svart polotröja eller liknande om det känns för stelt med skjorta och slips. För kvinnor finns det många valmöjligheter, men svart och vitt är ju mest korrekt. Det är dock ytterst ovanligt numera med så stel klädsel. Och apropå den spydiga kommentaren i början av tråden om att begravning inte är någon fest så vill jag påstå att det är det visst! Man samlas ju för att hedra en person, tacka för allt som den människan bidrog med och om man är troende så firar man ju även att personen har fått komma hem till Gud. De flesta begravningskaffen brukar innehålla en hel del skratt och glädje då man delar goda minnen.

• Paparauk

absolut inte menat som spydighet. Såg att det såg dumt ut nu. Sorry. Du hittar nog en lösning. Lycka till..

• hib58

Hej
    På de begravningar jag har varit på under senare år ( både för yngre och äldre personer), och det inte har stått ljus eller valfri klädsel i dödsannonsen,
    då har de flesta männen haft på sig mörka byxor med mörk jacka eller mörk kostym . Behöver inte vara svart men brukar vara mörk.
    De allra närmaste har haft vit skjorta och vit slips. övriga svart slips. Alla har inte vit skjorta och slips utan har istället valt en mörk skjorta.
    Kvinnorna har oftast haft en mörk kjol eller ett par mörka byxor, samt mörka strumpor.
    De flesta har haft något vitt eller beigt upptill. Kanske med en kofta eller jacka till. Det är inte så många utom de allra närmaste som varit helt svart klädda.
    Jag tycker Ni skall ta något som ni känner er bekväma i och kan använda sen. Det är inte lika strikt som förr i tiden.
    Lycka till

• Elli47

Ta någon svart underdel och vit överdel och kanske kavaj. Sist jag var på begravning hade jag svarta jeans, svart top och svart kritstrecksrandig kavaj + svarta sandaler. Sambon hade svart kostym och vit skjorta men ingen slips. Barnen däremot hade vanliga kläder, lite finare byxor och den äldre hade en röd tröja och den yngre hade en vit pilottröja. När min farmor dog var alla svartklädda utom jag... jag hade orange duffel och vit pälsmössa... :)

Svar på tråden Vad har man på sig på begravning???