• Anonym (dotter)

Mamma som troligen inte tycker om att jag flyttar hemifrån

Jag är 25 och vill flytta hemifrån. Jag har kanske en chans att få en lägenhet snart och då flyttar jag 1 novemeber. Jag bidrar med mycket pengar hemma, mer än nödvändigt, mer än vad jag skulle betala om jag bodde själv. Jag tror inte mina föräldrar skulle klara sig om jag flyttade hemifrån både ekonomiskt och praktiskt för jag hjälper till så mycket hemma. Jag jobbar och har råd att flytta hemifrån.

Det är främst mamma som är hindret. Syrran är glad för min skulle likaså bästa kompisen och pojkvännen.
    Jag vill inte flytta hemifrån och ruinera mina föräldrars ekonomi och se till att mina syskon är utan hem. Men mamma protesterar varenda gång jag sover över hos min pojkvän några dagar. Varför kan inte jag ha rätt att välja när jag vill vara hos honom?

• Svar på tråden Mamma som troligen inte tycker om att jag flyttar hemifrån
  • Sarah å Leia

Jag tycker absolut du ska flytta hemifrån. Dina föräldrar är vuxna människor och får ta sitt eget ansvar över ekonomi och hem, så inte tycker jag du ska "rätta dig efter dom.
    Lycka till

• Anonym (***)

Du ska absolut flytta! Dina föräldrar ska INTE vara i behov av dig, så är det så att de får det kärvt om du flyttar måste de ordna det på något annat sätt.

De kan inte heller kräva att du ska bo kvar hemma av känslomässiga skäl när du är vuxen - dags att klippa navelsträngen!

Jag låter hård, men så är det. Jag är den yngsta av fyra syskon med en ensamstående mor. Mamma ville att jag skulle bo kvar, både av känslomässiga skäl och av ekonomiska och hon gav mig dåligt samvete (inte medvetet) varje gång vi pratade om att jag skulle flytta. Till slut flyttade jag bara - det är det enda raka!

Om din familj har det jobbigt ekonomiskt KAN du alltid stötta dem med pengar om du vill och har råd, men de ska inte leva och vara beroende av inkomsten från dig. Då får de leta efter annat billigare boende eller ordna ekonomin på annat sätt. Det är de som satt sig i situationen med jobb, boplats och barn, och det ska inte barnen belastas för.

• Anonym

Självklart ska du flytta. Du måste göra dina val och de får göra sina... De kan ju alltid flytta till mindre nu...Du kan ju inte bo hemma och försörja dem resten av livet. Flytta och njut av din egna lägenhet

• Anonym (dotter)

Tack så mycket för era svar. De betyder otroligt mycket. Får jag lägenheten så hoppas jag att jag finner ett bra sätt att tala om det för mamma och att hon accepterar det.

• Linda25

Jag hoppas verkligen för din egen skull att du får lägenheten!!! Ang. din mamma så MÅSTE hon acceptera det, hon har väl vetat om det sen en dag du föddes att nån dag så kommer du att flytta!!! Fundersam
    Så jag håller tummarna och önskar dig lycka till att lägenheten blir din!!!Skrattande

Älskar dig Maximilian...puss mamma
  • biomedbonus

Klart du ska flytta
    När man föder ett barn så ska man inte ens tänka tanken att barnet ska stå för ens  inkomst när h*n blir vuxen

• Anonym (dotter)

Den dag jag får barn så ska mitt barn aldrig få känna som jag gör nu.

Jag håller er uppdaterade om jag får lägenheten eller inte.

• Anonym (Självklart)

Självklart ska du flytta!! Lycka till!

• Millenium

Din mamma ska inte bestämma eller säja till dig vad du ska och inte ska göra. Vore jag som du skulle jag flytta du kan ju inte tänka på att du skulle ruinera deras ekonomi för vad du bidrar med till deras hem. Hoppas verkligen att du flyttar aldrig fel att prova på att bo själv.

• Anonym (dotter)

Det är verkligen så svårt. Igår försäkte jag verkligen berätta. Jag pratade lugnt och sa till mamma att jag är redo att flytta hemifrån. Hennes svar var att hon läste igår i tidningen om en 30-årig kille som flyttade hem till mamma. Sen ville hon inte prata mer om det. Jag frågade också när hon flyttade hemifrån men det ville hon inte svara på men jag vet att det var när hon var 18.

Just nu hoppas jag att jag inte får lägenheten för jag vet att jag inte kommer orka med allt bråk detta kommer att medföra. Men allt jag vill är att kunna bestämma själv över mitt liv vilket jag inte kan nu.

Svar på tråden Mamma som troligen inte tycker om att jag flyttar hemifrån