• Anonym (IBS)

Tips på hårdsmält mat? (Vid IBS)

Jag har precis fått diagnosen Colon Irritabile (eller irritable bowel syndrome) och fick rådet att undvika hårdsmält mat, men jag vet inte riktigt vad det innebär. Jag märker själv att jag får ont i magen (outhärdlig smärta!) av tex grillat kött & pommes eller liknande, men ibland får jag ont i magen utan att, enligt min vetskap, jag ätit något hårdsmält. Skulle verkligen uppskatta hjälp! Vad är hårdsmält mat? Äter jag sånt utan att veta att det är det? Vad mer ska man undvika att äta med detta tillstånd i tarmen?

• Svar på tråden Tips på hårdsmält mat? (Vid IBS)
  • SysterHedvig

Hej!

Det måste finnas en läkare eller en dietist som kan hjälpa dig med kostråd. Hör efter med sjuksköterska på din mottagning om de inte kan ge dig broschyr eller boka tid hos dietist.

Lite google-sökning gav följande:

: Frukost är allra viktigast.
    : Ät gärna gröt.
    : Undvik kaffe och gasbildande mat.
    : Fiberrik kost är att föredra.
    : Ät regelbundet
    : Ha regelbundna "sittningar" på toaletten på morgon då uttömningsreflexen är bäst.

Dieten ska vara fiberrik, som helkornsprodukter, frukter och grönsaker.

Vidare bör man se över intag av svårsmälta kolhydrater, till exempel laktos, fruktos och sorbitol. Det är viktigt att balansera kosten så att den inte innehåller för mycket av dessa kolhydrater vid en och samma måltid. Eftersom fett stimulerar tarmperistaltiken kan man prova att minska fettintaget under en tid och se om det påverkar symtomen.

Svar på tråden Tips på hårdsmält mat? (Vid IBS)