• Cutemizziz

Söka jobb som höggravid?

Jag blir såååå frustrerad! Det är verkligen helt underbart att vara höggravid och snart få träffa sitt lilla underverk (en månad kvar), men så ser man världens drömjobb utannonseras här i min lilla stad. precis till det jag är utbildad till och det är inte vanligt, går ju arbetslös nu sen jag tog examen. och jag har verkligen ambitionerna och vad som krävs för att få det jobbet. Men hur ska man kunna övertala arbetsgivaren att jag är rätt person för jobbet trots att jag ska föda barn om en månad. Jag skulle inte kunna börja jobba heltid förrän om ett halvår (då sambon skulle kunna vara pappaledig)men jag kan ju faktiskt jobba en del hemifrån innan. Vet att chansen att få jobbet är 0,01 % chans nu, men tänkte ändå skicka iväg en ansökan så att de har mitt namn och vet att jag är intresserad ifall de skulle behöva mer personal senare.
    men vad ska jag skriva för att få det att låta proffisionellt och bra?

• Svar på tråden Söka jobb som höggravid?
  • Novus

Klart du ska söka!
    Precis när jag skulle ha barn förra gången var drömjobbet ledigt, iksom ev denna gång oxå. Vi planerar barn vid fel tillfälle helt enkelt

• Agronom

KLART DU SKA SÖKA!!!

Jag har själv precis sökt mitt drömjobb trots att jag är i 7:de månaden. Man är ju inte gravid resten av livet och är du rätt person för jobbet så kan den arbetsgivaren säkert tänka sig att ta in en vikarie i ett halvår.

• getingmidja

Kom igen nu, klart som 17 att du ska försöka iaf!
    Skriv och berätta oumbärlig du skulle vara för dem...eller ännu bättre, ring dem!
    Hoppas det går bra, skriv gärna i tråden igen och berätta sen hur allting gått.

• Cutemizziz

Tack för att ni är så possitiva! Jo söka har jag allt tänkt göra, men det kommer bli den svåraste ansökningen jag nån gång har skrivit. Om någon har några tips på vad jag kan skriva eller om någon har sökt jobb som höggravid och fått det, vore det jättekul att höra om det. tror ni verkligen de kan ta in en vikarie i ett halvår, det känns inte så troligt, för då är det nog troligen vikarien som får jobbet sen =(. Vill så jäkla gärna ha jobbet, känna så irreterande att det dyker upp just nu! Samtidigt som jag är överlycklig för min kommande bebis!

• Agronom

OM de verkligen vill ha just dig så anställer de ju inte en vikarie...

VIktigt att du i ansökan skriver just varför du skulle passa för tjänsten! Skriv inte att du är gravid, det kan de få upptäcka på ev intervju. Om vi tjejer inte gör graviditeten till något problem så tror jag att inte heller arbetsgivare kommer göra det heller.

• Cutemizziz

Kan man verkligen låta bli att skriva att man är gravid? Känns som om man lurar dem på konfekten, då jag är så höggravid. Har beräknat bf 7 oktober. Jag vill nog ändå nämna det i ansökan, men inte som ett problem, på något sätt.

• CCA

Hade jag varit du hade jag inte bara skickat in ansökan utan oxå ringt och pratat med dem. Om det är bästa att berätta om grav vid ansökan eller eller över tele vet jag inte men jag skulle nog inte vänta till en ev. intervju. Kan dock berätta att jag själv varit på intervjuer där tjänsten till 99% redan varit klar, men att de andå velat träffa mig om inte annat för framtida jobb.

Ett tips är att du oxå skaffa dig bra referenser som kan hjälpa till att prata för dig.

Lycka till

CCA

• Agronom

Sannolikheten att du verkligen blir bedömd efter din meriter om du talar om att du är gravid är nog ganska små....DÅ hamnar man nog i icke-högen diretk och ahr ingen chans att vid ett personligt möte få dem att bli mer intresserad av dig som person. Nu är ju inte mitt BF om 3 veckor utan om 3,5 månad men jag skriver inte i mina ansökningar att jag är gravid...Tycker inte det är att luras utan snarare att jag faktiskt ser en framtid på arbetsmarknaden efter min mamma-ledighet på 6-7 månader.

Tycker också att du ska ringa för att framhålla hur intresserad du är av tjänsten.

• metallgem

Tycker inte heller att du i ansökan ska skriva att du är gravid. Då tror jag att man som arbetsgivare redan innan ni träffas är lite skeptisk.
    Det är absolut inte att du luras, det syns ju när du kommer.
    När du blir kallad kan du ju iställer berätta per telefon, så är dom förberedda innan du kommer iaf.

Jag har hört om en tjej som sökt och fått jobb som höggravid. Hon och hennes ersättare anställdes och introducerades samtidigt.
    Lycka till!

• Agronom

Glömde berätta att min syster fick butikschefs-tjänst när hon var i 5 månaden! De ville absolut ha henne och såg inga problem att plocka in en vikarie under hennes mamma-ledighet!

• Cutemizziz

kul att så många svarar. Men jag känner mig fortfarande helt förvirrad över hur jag ska göra. Men men.... det löser sig säkert. =)

Svar på tråden Söka jobb som höggravid?