• minskaivikt

rottweiler eller schäfer?? skillnaden?

har tidigare kollat på olika hundhem och letat efter en hund..
    Här om dagen ringde en hon som fött up min mammas schäfer, och frågade om jag ville ha en av hennes valpar på foder "livstid mot att hon får ta 2 kullar"..
    Schäfrar har jag alltid haft ett gott öga till, och har levt med dom hela mitt liv, har tränat o ställt ut schäfrar "vit herdehund"..

MEN allt låter toppen med valpen mm, förutom att jag har hittat en hund på ett hundhem jag fått ett gott öga för..
    Det är en rottweiler på 6 månader, men jag har aldrig haft en rottis, och vet inte så mycket om rasen!

Därför undrar jag vad ni som har rottweiler tycker om rasen?
    är det en svår ras? psykiskt stabil ras? vad kräver en rottweiler, och vad är den stora skillnaden mellan en rottis och en schäfer?

• Svar på tråden rottweiler eller schäfer?? skillnaden?
  • Vargtass

Har väl som du mest erfarenhet av schäfer. Har själv schäfer och tycker rasen är fantastisk. Men nu var det inte det som var frågan...

Jag har en vän som jobbar som väktare och har Rottweiler. Hon är tuff mot sina hundar, mycket tuff. Hon skaffade också för några år sedan en schäfer och uppfostrade på samma sätt som sina rottisar men den klarade inte hennes hårda attityd. den blev osäker rent allmänt. Sen om det handlar om raserna i sig eller individerna vet jag inte. Men man kan ju dra slutsatsen just av dessa hundar att Schäfern var lite vekare. Vill tillägga att jag inte fullt ut gillar hennes (vännens) uppfostringsmetoder och stenhårda attityd.

Om man kollar Polisen så har de överlägset Schäfer och jobbar med. Ja, belgare också förståss,håller inte alls på med Rottweiler. Borde ju finnas anledning till det. Beror ju också på vad du vill göra med din hund? Jag hade satsat på Schäfer men jag är nog inte neutral i denna frågan...

• minskaivikt

jag har tidigare utbildat en schäfer till väktar hund, en hund pappa nu har inom jobbet!
    Var hård träning, och man fick inte slappa på några regler osv, inte riktigt den sortens träning jag gillade.. han var väldigt hård i sättet och vaktig av sej, dock feg som en mask, men viste skillnaden mellan jobb och hem, var som en tjock liten godisråtta hemma, som inte gjorde en fluga förnärd

En annan schäfer jag hade, var vädligt lugn och sansad, och hade ett otroligt lugn, hennes tränade jag till livräddningshund, men kuggade på slutprovet, och då la vi ner det..

Nu vill jag ha en hund som jag kommer utbilda, för att aktivera hunden, och jobba med hunden, men har inget krav på att klara utbildningen, utan vill ha en så mild utbildning som möjligt, har funderat mycket på spår och sök, och räddningshund igen..
    Funderat på att hålla på med agillity? stavas? eller vanlig lydnad och tävla o träna lydnad..

Jag vet att personligheterna är stora även inom vissa raser, och alla hundar lämpar sej inte till allt..
    Så man får ta seden lite dit man kommer

Men funderar rent allmänt på hur en rottis är i vardagen? är den väldigt krävande? maktkrävande? eller ser den sin plats? testar mycket osv..

Vill ha en lugn och fin familjehund att träna med..

• Vildas

Hej!Rottweilers är helt underbara,men det är en hundras som kräver en fast hand,och som behöver veta sin plats.Tyvärr är det för många okunniga som har skaffat rottweiler som "första hund",det det är också därför dom har fått ett sämre rykte.Det rottisen vi hade älskade barn,och att jobba.Hon tyckte tom om agility =)
    Jag hade tänkt mig för lite om jag hade vart du pga av att hunden är 6 månader.Vet du varför dom förra ägarna gjorde sig av med den?

• rottisRhino

Jag är uppvuxen med rottisar och har nu min första egna rottis hannen som är 2 år.
    Det jag kan säga om rottisar är bara positiva saker.Det är en helt underbar hund som älskar att jobba lika mycket som att lata sig:)En bra familjehund också som har ett gott öga för barn om den uppfostras med barn(gäller ju alla hundar iof)
    Sen måste man ju tänka på att en rottweiler måste ha en fast hand.Det är en hund som har ett väldigt starkt psyke.Men uppfostrar man sin rottweiler rätt från första början så har man en vän för livet.Det är en ras som passar mig iaf..helt underbara är de.
    Skillnad på rottis o schäfer är väl att rottisar faktiskt har lite starkare psyke och behöver en fastare hand.Och anledning till varför polisen oftast använder schäfrar och mallar i sitt arbete och inte rottisar är att de är mer mångsidiga om man säger så.De är inte bäst på nånting men är bra på det mesta.Därför har man valt ut mallar och schäfrar.

Svar på tråden rottweiler eller schäfer?? skillnaden?