• Anonym (TS)

Trött på dålig hy

Det kanske är svårt att förstå för de som shjälva inte upplevt det... men det är så jobbigt. Jag har haft dålig hy sedan tonåren. Alltid finnar, små gropigheter, blämmor och så vidare. Ibland stora bölder. Jag är så trött på det. Är 24 år gammal nu.

Undrar om någon känner till något bra medel? Jag vill inte börja äta receptbelagd medicin för att få bukt med det på grund av alla biverkningar. Vill helst hitta ett naturligt preparat som funkat för andra och som kanske funkar även för mig.

Provade aloe vera från hälsokosten me märker ingen skillnad.

Vill så gärna kunna se mig i spegeln och se något annat än min dåliga hy

Hemskt tacksam för alla tips och råd!

• Svar på tråden Trött på dålig hy
  • Syster Dyster

Åh, jag förstår precis hur det känns! Jag hade också liknande problem i tonåren, men det försvann sen efter att jag fick barn som 18-åring
    Nu får jag bara 2-3 finnar vid mensen, och sen inget mer.

Min bror hade också stora problem med akne under tonåren, och han fick utskrivet ett flytande medel på flaska som man skulle dutta på finnarna.
    Jag lånade lite av honom några gånger, och det gav verkligen jättebra effekt!
    Minns tyvärr inte vad det hette

• Sheyla

När jag äter vissa saker så får jag utslag och finnar i ansiktet, det kanske kan vara ide att se över din kost? Choklad och rökning funkar inte alls för mig. Generellt har jag känslig hud och löser det med att skrubba försiktigt med en sån där vante och smörja med en creme med tea tree oil (finns på naturapotiek). Den är lugnande och antiseptisk.

• Anonym (spot)

Jag vet precis vad du menar. Helt hopplöst kan man tycka. Själv är jag 27. Har alltid tänkt att nät jag bara blir 15,18,20,25... så löser det sig, men icke. Jättetråkigt, men det finns ju klart större problem i världen, brukar jag tänka för att muntra upp mig själv. Men det suger.
    Tips: Har tyvärr ingen mirakel kur. Men testa att byta p-piller om du har sådana, apoteket har en serie hudvård för orenhud (fungerar inte för mig men testa), gå till någon som sysslar med hudvård och få råd (bra och båligt i sminkväg och sånt), apoteket har föresten även en täckkräm i hudfärg som man sätter på problemet och som hjälper till att bli av med det, träna (det blir lite bättre för mig om jag inte sitter inomhus utan är ute och svetten ränsar nog lite) Lycka till!!!

• lillsmurfen

Vet precis hur du har det. Har oxå tampats med finnar i flera år. Nu är jag 32 och i augusti fick jag en tid hos en hudläkare. Äter nu penicillin och det verkar funka. Jag har inte fått en enda biverkning. Förstår om du vill hålla dig till det naturliga. Jag försökte med aloe vera oxå men det funkade inte. Vill du bli av med skiten ta kontakt med en hudläkare.

• destino

går hos en hudterpeut och det har blivit bättre...
    använder bara vad dem rekomenderar, har fått bättresjälvförtroende, mindre i plånboken, men så klart är jag nöjd....
    hitta en som har bra referenser!!!
    Lycka till!!

• Anonym

Jag gick också till en hudläkare tillslut det kostar ju att prova massa olika hudvårdsprodukter (som ändå inte hjälper) jag fick en tablett som heter roaccutan o den finns endel risker o biverkningar med men det är värt det jag lovar. Har inte haft en finne på 3 år!!!!

Under behandlingen var jag jättetorr i huden, sprött o torrt hår, torr i ögonen, mot slutet kass i magen men jättefin i huden nästan direkt. Den var rätt dyr men med högkostnadsskyddet så fick man mkt gratis. Lycka till

• Trocadero

Har också samma problem som dig TS och i mitt fall hjälpte inga yttre acnemedel.....har nyss fått Diane utskrivet nu och jag tror det kommer att hjälpa mig, jag hoppas det iallafall...

Det fungerar även som ett p-piller men räknas till acnemedel därför måste man gå till läkare för att få det utskrivet...

• Trocadero

Opps.Generad..såg ju nu att du inte ville har receptbelagda medel....sorry!

• Anonym

Har du provat medicin någon gång, eller har du bara hört talas om biverkningar och blivit skrämd? Jag tror nämligen att det är ganska svårt att bli av med vuxen-acne annars.

• Anonym

Jag är 30 år och har haft finnar sen jag var tretton. jag utbildar mig nu till hudterapeut. Det bästa jag har provat är Excuviance. Ett hudvårdsmärke som inte är för dyrt och bara finns hos hudterapeuter. När man har acne och kanske lite oren hy (pormaskar) så behöver huden hjälp att exfolieras. (Ta bort de döda hudcellerna) och detta hudvårdsmärket gör detta på ett skonsamt sätt. Det torkar inte ut huden som man lätt kan göra annars.
    Kolla på internet om det. Det kanske finns en salong i din stad.

lycka till

• Anonym

Jag har PCO och därmed ett av symptomen som är just dålig hy... Jag använder Exuviance produkter och försöker att gå regelbundet ca var tredje månad till hudterapeut. Det hjälper en del och Exuviance är verkligen värt sina pengar!! En helt suverän hudvårdsserie!
    Jag är själv 29 år och har enormt dåligt självförtroende när jag är inne i en finnperiod, som kan komma precis när som helst. Nu har jag i princip hållt mig inomhus i snart två veckor p.g.a. att min PCO har blossat upp med jättefinnar som lämnar stora kratrar som blir infekterade efter sig... Förstår precis hur du mår. Inget roligt alls...

• Themis

Böldakne kan bero på otrevliga hudbakterier. Min sambo hade bölder på ryggen hela ungdomen men det var först när jag lärde känna honom och tjatade iväg honom till hudläkaren som han fick en långkur antibiotika mot det.

Jag är helt emot missbruk av antibiotika men det behövdes bara en kur för honom och sedan var problemet i princip borta om han bara höll sig ifrån extrema mängder choklad och mögelost. I en del fall kan man behöva upprepa kuren efter några år.

Min bästis i högstadiet hade detsamma men eftersom hennes pappa var läkare så skrev han klart ut antibiotika direkt så hon slapp alla de fula akneärr som man tydligt kunde se att hon hade fått annars.

Jag kommer verkligen att kolla mina barn när de kommer i tonåren för det är skillnad på normala tonårsfinnar och böldakne och om man har det eller väldigt ärrbildande hud (vi är olika med det där) så är det väl i allsin dar bättre att få hjälp än att få ärr som många lider av för resten av livet.

• Eilalii

Té på brännässla är mycket bra för huden och effektivt vid behandling av acne. Finns att köpa i hälsokostaffären eller så kan man plocka och torka själv. I tjugoårsåldern fick jag själv stora problem med acne under några år. Det var hemskt eftersom jag alltid hade haft fin hy tidigare. Plötsligt hade jag massor av bölder i hela ansiktet och på ryggen. För min del förbättrades det betydligt när jag slutade att äta kött, mjölkprodukter och socker. Jag drack även nässelté och röllekaté som är blodrenande och cirkulationsbefrämjande. Efter något år försvann all acne. Idag äter jag som vanligt dock är jag försiktig med mjölkprodukter, som jag fortfarande inte tål. De senaste åren har jag inte haft så mycket problem med huden. Peppar! Peppar! Lycka till!

• Anonym (TS)

Tack, snälla goa ni för era svar! Det värmer i hjärtat att se att så många bryr sig om att ge mig råd!

Jag har fått många bra tips men det jag fastnade för mest var nog Excuviance eftersom två av er testat det med gott resultat plus att det inte verkar allt för dyrt. Känns också bra att inte ta antibiotika-liknande preparat.

Återigen tack!

*med hopp om en bättre hy*

Svar på tråden Trött på dålig hy