• idalin

Hjälp med pannacotta å couscoussallad!

Jag ska ha kalas för ca 100! personer snart och har funderingar på pannacotta. Men jag har aldrig ätit det själv, så jag måste testa här hemma först.

Nu undrar jag hur man äter det, kylskåpskallt eller rumsvarmt?
    Kan man frysa in pannacottan ifall man gör den långt i förväg? (Jag tror iof sej inte att man kan det...)
    Annars, hur långt i förväg kan man göra den om den inte går att frysa? Jag skulle vilja ha några dagar på mej iaf.
    Vad har ni för tips på smaksättning och frukt-/bärtillbehör?
    Hur serveras den enklast till så många? Portionsvis eller i stora formar? Om man gör portionsvis, vad använder man då? Man har ju inte 100 glasskålar, direkt! Kan man använda lite finare engångs-plastmuggar? Men var har man frukten/bären då?

Sen tror jag att vi ska äta couscoussallad och färdigköpta kycklingklubbor samt ev ngt skivat kött.
    Vad skulle ni ha gjort för kall sås till det?
    Och vad skulle ni ha haft i salladen? Jag funderar på rödlök, oliver, soltorkade tomater och couscous förstås.
    Passar det med gurka i? Man vill ju inte ha en massa sorter som ska tärnas till 100 pers, heller?

TACKSAM FÖR HJÄLP!

• Svar på tråden Hjälp med pannacotta å couscoussallad!
  • Älskarlivet

Couscous:
    Jag hade valt Bulgur för jag tycker det är godare.
    Men vilket du än väljer kan du ha följande till.

Couscous-sallad/bulgur:
    Orange paprika i små små bitar
    stekt champinjoner i små små bitar
    Hackad salladslök
    Hackade gröna oliver
    Ev. ruccolasallad i
    Olivolja
    salt, peppar

Jag hade serverat en creme fraichesås till.

Med salt, peppar, en liten vitlöksklyfta och en liten tesked SambaOlke (detta är till en sån burk på 2,5 dl)

• Justitia

Här har du en som gör pannacotta så att det sprutar ur öronen! Iallafall innan jag började banta.....

Mycket bra efterrätt till så många!

Du ska inte frysa den. Det blir inte bra för då blir de blöta på ytan och tappar sin fina och lena konsistens, iallafall är det min erfarenhet. Gör dem dagen innan. Det tar inte så lång tid. De måste stå kallt. Testa först receptet så att du får in lite runtin. Man kan ta lite mer gelatin än vad det står när man gör till många för min erfarenhet är att det då har en tendens att bli något lösare. Köp fina plastglad på fot att hälla upp dem i när de ska stelan om du inte har 100 i porslin. De måste stelna i det som de ska ätas i för det blir inte bra att ha det i en stor bunke och inte snyggt heller!
    Tror inte du ska göra dem mer än en dag innan. Jag gjorde dem 2 dagar innan en gång men då blev de för hårda och inte bra på översta halvan.

Tasteline har flera goda pannacotta. Vi har MÅNGA gånger gjort deras mjölkchokladpannacotta och den är fenomenal. Vi har dock bytt ut mjölkchoklad till mörk choklad!

Ett annat bra recept för många är Tiramisu. Det har jag gjort till 50 personer. Det kan du absolut göra 2 dagar innan. I och med att det är sprit i så håller det sig bra och det blir bara godare om spriten får träcka in!

Smaklig spis!

• Justitia

Ska du göra chokladpannacotta är hallon det bästa till. Gör dem då i 100 fina plastglas på fot och servera dem sedan i glaset på en pappersassiett med hallonen på assietten och pudra över allt med florsocker!

Håller med föregående talare om att bulgur är godare än couscous och faktiskt lättare att få gott till så många!

• Justitia

Jag hade köpt grekisk eller turkisk yoghurt i litershinkar och smaksatt som såser.
    En smaksatt med pesto
    En smaksatt med sötsur chilisås och hackat ingefära och lite extra chili

• Älskarlivet
    Älskarlivet skrev 2006-09-12 12:53:41 följande:
    Couscous:Jag hade valt Bulgur för jag tycker det är godare.Men vilket du än väljer kan du ha följande till.Couscous-sallad/bulgur:Orange paprika i små små bitarstekt champinjoner i små små bitarHackad salladslökHackade gröna oliverEv. ruccolasallad iOlivoljasalt, pepparJag hade serverat en creme fraichesås till.Med salt, peppar, en liten vitlöksklyfta och en liten tesked SambaOlke (detta är till en sån burk på 2,5 dl)
    Denna "sallad" kan du göra dagen inna (men isåfall utan ruccola salladen...den blir så mjuk annars)
  • mås78

När vi gifte oss förra sommaren serverade vi pannacotta till efterrätt (ca 80 gäster). Vi gjorde den dagen innan. Vi använde plastmuggar men "hällde" upp den på tallrikar vid servering. Till det serverade vi lime och basilikamarinerade jordgubbar (kanske lite fel årstid nu)

Pannacotta 4 port.

5 dl matlagningsgrädde
    1 ½ dl gelesocker multi
    1 tsk vaniljsocker

Värm grädden och rör ner sockret och vaniljsockret. Häll i formar och kyl minst 1 timme

Basilika och limemarinerade jordgubbar

1 liter färska jordgubbar
    2 lime (skal och juice)
    ½ dl hackad färsk basilika
    ½ dl råsocker

Blanda limeskalet och sockret. Fördela limesockret över jordgubbarna och pressa över limejuicen. Strö över basilikan och vänd runt. Låt dra.

• idalin

tack för alla tips!

synd att man inte verkar kunna göra pannacottan mer än 1 dag innan. men jag får väl ta hjälp, så ska vi nog hinna...

jag har redan gjort en couscoussallad, som vi ska testa med kycklingklubbor nu. salladen innehåller: couscous, rödlök, soltorkade tomater och fetaost, salt + sv.peppar. såsen består av turkisk yoghurt med italiensk salladskrydda, salt + sv.peppar. spännande att äta snart!

• idalin

förresten, jag tar gärna emot ännu fler tips!

• Noisy

Hej!
    Har precis blivit pannacotta-tokig. Det är så gott och man kan variera i oändlighet. Ett tips är att man tänker på att garneringen gärna ska var lite syrligare för att bryta av smaken lite.

Vi serverade pannacottan i små ljusskålar från ikea men man kan oxå ta vanliga glas. Tänk bara på att denna efterrätt är väldigt mastig så det räcker med bara lite grann.

Här får du några bra sidor att kolla på:
    www.tasteline.com/default.ns&lintDocumentID=1649

www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,261122,00.html

Lycka till!

• Bupa

litet inlägg i all enkelhet: honungsmelon och hallon till vaniljpannacotta är himelskt!

• Palsternacka

Skulle absolut rekomendera att göra pannacotta på "gelésocker multi" istället för gelatin. Det är så mycket enklare! Snabbare efterrätt får man leta efter faktiskt, förutom att den måste stå kallt några timmar innan servering då förstås.

Förslag på smaksättning:

vanilj
    saffran
    kardemumma
    choklad
    bailey´s kanske? Kan bli gott.

Vi har gjort i små engångsglas av genomskinlig plast när vi haft många gäster. Lägg bär eller frukt ovanpå precis innan servering, eller låt gästerna ta bär själva ur stora skålar. Eller strunta i bär och sikta över kakao istället, ev toppat med physalis. Hackade nötter/mandel kan man också ha på, eller krossad daim. Det går att variera i det oändliga!

• emblasol

jag brukar göra pannacotta med vaniljsmak...sedan lägger jag hallon och blåbär i botten på glaset/skålen innan jag häller i pannacottan.....inte alltför långt innan den ska ätas så lägger jag på hallon och blåbär uppepå också....

• idalin

tack för alla nya tips! nu har jag prövat att göra pannacotta för första gången. jag gjorde vaniljpannacotta. jättegott, men mäktigt. det går inte att äta så stor portion märkte jag.

jag har även köpt engångsglas på "låg" fot, i genomskinlig plast. stod att de var för rödvin. blir snyggt tror jag!

min man tycker dock att det ser för snålt ut, med en dessert färdig i ett glas; istället för att var och en får skära en rejäl bit tårta. men det är det som är bra, att man vet hur mycket som går åt.

Svar på tråden Hjälp med pannacotta å couscoussallad!