• Mamma och Mor

Niferex eller Hemofer?

Mitt järnvärde har sjunkit från 144 till 126 och bm tyckte att det kanske vore dags för lite järntillskott. Problemet är dock att jag har ganska känslig mage och därför lite tveksam inför järntabletter.
    Vilka sorter har ni fått rekommenderat och hur fungerade det?
    Vilket är "snällare", Hemofer eller Niferex?

• Svar på tråden Niferex eller Hemofer?
  • aktuelle

bm rekommenderade niferex, men hemofer ska också vara ganska svagt. vet tyvärr inte, enda jag vet är att jag inte kan äta något av dem :S

• lillälva

Jag började äta hemofer, för de var billigare att köpa, men sen vid första besöket hos bm rekommenderade hon starkt att jag skulle ta niferex istället. Blandannat tas den tabletten tydligen upp bättre av kroppen eftersom det är en kapsel med granulat i. Fick ta flera hemofer för dosen är så svag, men niferex räcker med en kapsel om dagen (så tar jag en mitt val kvinna oxå, men det hör kanske inte hit...)

• P A

Hemofer är mycket snällare mot magen. B M rekomenderar alltid Niferex(för att Hemofer är lite svagare - du får ta fler tabletter), majoriteten av inläggen i såna här trådar säger dock att dom fått magproblem av Niferex. Jag har en ganska känslig mage och Hemofer funkar jättebra för mig! Om du är i början av grav kan du ta Hemofer+, då får du folsyra med

Lycka till!

• Rhonda Breeze

Hej!
    Duroferon och Niferex är lika starka och om du får magproblem med Niferex kan det vara värt att prova med Duroferon. Jag har fått både rekommenderade från BM.

Troligtvis funkar det bättre med Niferex ändå, då de ska vara lite snällare.

Lycka till

• Luddvar

Niferex gjorde mig dålig i magen Hemofer har jag dock inte provat. Jag åt Erco-Fer istället.

• lillälva

Jag tror det där med vilka tabletter som passar bäst för magen, eller är "snällast" är individuellt. Har en tarmåkomma som gör att jag är känslig mot det mesta, men niferex har gått jättebra hela tiden, förutom första veckan! Så, mitt tips är att testa och ge tabletten lite tid - kroppen måste få tid att anpassa sig oxå! Hemofer kan man ju dock sprida ut över dagen, om man är känslig, så att inte allt blir koncentrerat - har en kompis som gör så (men då måste man komma ihåg att ta dem oxå

• Mamma och Mor

Tack för svaren :)
    Jag funderar på att kombinera Blutsaft med Hemofer istället för att ta Niferex. Har redan besvär med magen och vill INTE späda på eländet med att ta något som gör magen ännu ondare/trögare.
    Har ju inte så vansinnigt lågt värde (nu 126) så jag hoppas att Blutsaft + Hemofer räcker som tillskott.

• Nessi1

Niferex är super för mig som är hård i magen. Bra för mitt järnvärde.
    Hemofer gjorde mig hård i magen och mitt värde sjönk fast jag tog tre tabletter om dagen

• MarLe71

Jag var på inskrivning förra veckan och hade redan då i vecka 10 endast 114 i hb, trots att jag ätit 4 Hemofer varje dag sedan jag upptäckte att jag var gravid.

Så jag måste börja med Niferex (magen gillar det inte, men jag måste) Snittades ju förra graviditeten och förlorade mycket blod. Antagligen blir det snitt nästa gång med och då gäller det att man har en ordentlig buffert..

Har en kompis som inte åt en enda järntablett på hela graviditeten och hade kanonvärden hela tiden ?!? Ofattbart

• pemi

Har också en känslig mage. TRodde aldrig det skulle fungera med Niferex, men konstigt nog så går det bra. Var hård i magen innan, på gränsen till förstoppad, men me Nferex blir jag lösare i magen och mindre uppblåst. Lite bubblig blir jag, men tar jag dom när jag lägger mej så går det bra. Tar bara varannan dag då Hb ligger på 120.

pemi

Svar på tråden Niferex eller Hemofer?