• Lovely Rita

Vad göra med vinbär?

Hej!

Min sambo har plockat 4 liter röda vinbär som nu står i kylskåpet i väntan på användning.
    Jag hade tänkt att jag skulle baka, så jag kan frysa in och bjuda på när det kommer folk som vill gratulera till bebisen i november. Men jag har inga recept.
    Har ni några bra recept?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad göra med vinbär?
  • Irma78

Jag brukar göra en superenkel vinbärskaka.

2 dl socker
    2 ägg
    2 dl vetemjöl
    100 g smält margarin

Bara att röra ihop.
    Ha på så mycket vinbär du vill (går även bra att ha på andra bär).
    Grädda i 200 grader i 20-30 minuter.

• AnnaK

Kolapaj med röda vinbär
    Ingredienser
    8-10 port
    100 g smör
    2 1/2 dl vetemjöl
    1 msk vatten

Fyllning:
    2 dl vispgrädde
    1 dl sirap
    1 dl socker
    1 krm salt
    3-4 dl röda vinbär
    Gör så här
    Sätt ugnen på 200 grader. Hacka ihop smör och mjöl. Häll i vattnet och arbeta till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar botten (ca 24 cm). Låt formen stå i kylen i ca 30 min. Nagga med en gaffel. Förgrädda pajen i ca 10 min. Blanda grädde, sirap, socker och salt i en vid kastrull. Låt det koka utan lock till en simmig konsistens 20 min. Lägg vinbären i pajskalet och häll över smeten. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt pajen kallna. Garnera med några vinbärsklasar och servera med vispad grädde eller glass. Tips: Vinbären kan bytas ut mot lingon

• AnnaK

Muffins med röda vinbär

Ingredienser
    MUFFINS:
    150 g smör/margarin
    2 dl socker
    2 ägg
    1 tsk vaniljsocker
    1/4 dl mjölk
    1/4 dl apricot brandy eller mandellikör
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

VINBÄRSFYLLNING:
    ca 2 dl röda vinbär
    ca 2 msk strösocker

Tillagning
    Sätt ugnen på 200 grader.

Rör smör och socker vitt och pösigt. Rör i äggen ett i taget. Tillsätt vaniljsocker, mjölk och likör. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör i.

Blanda vinbären med socker i en separat skål.

Fyll 12 muffinsformar (eller en muffinsplåt) med hälften av smeten; se till att botten på varje form är täckt av smet. Fördela vinbären i formarna (ungefär en stor sked vinbär per form). Fyll på med resten av smeten, och se till att vinbären är täckta av smet.

Grädda muffinsen i 10-15 minuter tills de är gyllenbruna. Låt svalna (och stjälp sedan försiktigt upp muffinsen, om du använt muffinsplåt). Ät och njut!

• AnnaK

Lättbakad kaka med vinbär

Ingredienser 6-8 bitar:

150 g smör eller margarin
    1 1/4 dl mjölk
    2 ägg
    2 dl strösocker
    4 1/4 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    1 1/2-2 dl repade röda vinbär
    (eller andra bär)
    florsocker till garnering
    Så här gör du:
    Sätt ugnen på 175 grader.
    Smält matfettet i en kastrull och häll i mjölken att ljummas. Dra kastrullen av plattan och låt det svalna.
    Vispa äggen till luftigt skum med sockret. Blanda de torra ingredienserna och häll dem i äggmassan, varvat med smör-mjölkblandningen. Rör till en jämn smet.
    Strö lite vinbär i en smord form, häll på smeten och stick också ner lite bär i smeten. Grädda i ugnens nedre del cirka 40 minuter. Låt kallna och sikta över florsocker.

• AnnaK

Vinbär-yoghurt-glass

Ingredienser 4 port.:

3 äggulor
    ca 1 dl florsocker
    1 dl vispgrädde
    2 dl matlagningsyoghurt
    250 g färska eller frysta svarta
    vinbär
    socker efter smak
    Så här gör du:
    Vispa äggulor och socker pösigt. Vispa grädden.
    Snoppa vinbären och kör dem till mos i mixer eller matberedare med lite socker. Blanda bärmoset med ägguleskummet, rör i matlagningsyoghurten och till sist, med lätt hand, den vispade grädden. Blanda väl och häll upp i en stor form eller i portionsformar. Frys cirka 4 timmar.

• AnnaK

Vinbär- och citronsaft
    4 liter röda vinbär (behöver ej rensas)

4 citroner i skivor

3½ liter kokande vatten slås över. Låt stå i ett dygn, silas, rör därefter ned 3 kg strösocker och 1-2 natriumbensonat

• AnnaK

tysk vinbärskaka

Mördeg:
    4 dl vetemjöl
    ½ dl socker
    200 g smör
    1 äggula

Arbeta ihop till en mördeg, använd gärna matberedaren. Låt degen vila i ca 30 minuter i plastpåse. Kavla ut degen tunt och klä en pajform med den. Nagga den i botten med en gaffel och ställ kallt igen tills fyllningen är färdig.

Fyllningen:
    300 g röda vinbär (repade)
    250 g svarta vinbär (repade)
    3 ägg (delade i gulor och vitor)
    150 g strösocker
    150 g malda mandlar
    1 springform med 28 cm i diameter

Vispa äggulor och 100 g strösocker tjockt och krämigt. Vispa äggvitorna och tillsätt undan för undan resten av strösockret. Vispa vidare tills det liknar en maräng. Vänd ner marängen i äggulesmeten tillsammans med de malda mandlarna. Vänd sist ner vinbären. Fördela fyllningen i den förberedda mördegsformen och släta till ytan. Grädda i 175° förvärmd ugn längst ner i ca 1 timma. Ta ut kakan och låt den kallna i formen. Beströ den tjockt med florsocker och skär upp. Vaniljglass eller vispad vanilj grädde passar bra här.

• AnnaK

Svartvinbärspaj
    6-8 portioner
    Ugnstemperatur 225º

ca 35 minuter

Ingredienser
    Pajdeg:
    100 g margarin
    2 dl vetemjöl
    0,5 dl socker
    1 krm bakpulver

Fyllning:
    ca 5 dl svarta vinbär
    1 dl socker
    2 msk potatismjöl

Tillbehör:
    glass eller grädde, lättvispad
    färsk mynta

Tillagning
    Sätt på ugnen. Smält fettet, låt det svalna något. Blanda det med resten av ingredienserna till degen. Tryck ut den i en pajform (ca 24 cm i diameter). Ställ den i kylen ca 15 minuter.

Blanda bären med socker och potatismjöl och bred ut över pajdegen. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter.

Servera med glass eller grädde och myntablad.

• AnnaK

Vinbärskaka

Eller latmanskaka som den också brukar kallas.

Du behöver:

75 g. smör
    3 st ägg
    2 dl socker
    2½ dl mjöl
    2 dl vinbär, röda, svarta eller andra bär så som hallon, blåbär eller nåt liknande.

Gör så här:

Smält smöret och låt svalna. Rör i hop mjöl, socker, ägg och det smälta smöret. Den ska inte vispas, bara röras. Häll ner i en form, helst med löstagbara kanter och häll över bären. Jag brukar vänta tills halva gräddningstiden har gått och då ha på pärlsocker eller mandelflarn, i original receptet tror jag att det stod att det skulle vara florsocker, utblandat med vatten men det gillades inget vidare här hemma.
    Grädda kakan i ugn på 200° i ca 30 minuter, är bären frysta vid insättning i ugn kan några fler minuter behövas.

• AnnaK

Bakad kaka fylld med röda vinbär (8-10 bitar)

Det här behöver du:
    300 g mandelmassa
    3 ägg
    ca 2 dl röda vinbär eller andra bär
    florsocker

Sås:
    2 dl Crème Fraiche
    1/2 msk flytande honung
    2 msk koncentrerad apelsinjuice

Så här gör du:
    Sätt ugnen på 175º. Riv mandelmassan. Rör ner äggen ett i sänder. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten, ca 22 cm i diameter. Strö över bären. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Vispa crème fraichen hårt. Rör försiktigt ner honung och juice. Sikta lite florsocker över kakan och servera med den smaksatta crème fraichen.

Svar på tråden Vad göra med vinbär?