• izadora

Symptom vid överstimulering

Är det någon som vet vilka symptom man kan ha vid överstimulering under en ivf?

• Svar på tråden Symptom vid överstimulering
  • tösamajan

Blev själv överstimulerad vid min första IVF. Då fick jag rejält ont i magen och mådde grymt illa. Jag fick mina symptom fram mot kvällen samma dag jag gjort ÄP, så jag ringde till gynakuten som ville ha in mig för koll och där syntes det tydligt med VUL att jag var överstimuler. Äggstockarna var rejält förstorade och jag hade fri vätska i bukhålan. Så jag blev inlagd. Misstänker du överstimulering så tag kontakt med sjukvården, det kan ju som sagt var vara livshotande!

• Tjorvelina

En undran bara. Kan man bli överstimulerad även om man får lite ägg?
    Hoppas att det ordnar sig.

• Tjorvelina

En undran bara. Kan man bli överstimulerad även om man får lite ägg?
    Hoppas att det ordnar sig.

• izadora

Enligt blodprovet och vul i går var det ingen överstimulering. Men jag hade 15 blåsor på höger sida och ännu fler på vänster. Han kunde inte ens räkna alla. Jag mår rent ut sagt skitilla, öm och ont i magen och är konstant törstig oavsett hur mycket jag dricker, inte för att jag vet om det är ett symptom och har huvudvärk. Jag ska på ÄP på torsdag och då ska det väl förhoppningsvis ge med sig.

• tösamajan

Överstimuleringen kommer först när äggen är utplockade och det beror då på att kroppen försöker "fylla på" vätska igen i dina då tomma äggblåsor. Lite svårt att förklara, men jag hade också jättemånga ägg då när jag blev överstimulerad. Oftast, om man blir överstimulerad, så kommer symptomen på det några dagar EFTER ÄP. Jag var tydligen lite "speciell" där överstimuleringen kom bara några timmar efter ÄP, men så hade gyn som gjorde ÄP också fått "suga" mig på rätt så mycket vätska under tiden de gjorde ÄP. Så har du inte gjort ÄP ä så är det inte överstimuleringssymptom du har. Men man kan ju däremot må apa ändå, speciellt om man har mycket ägg!
    Lycka till med ÄP och ET och att det blir en bebis!

• LillaSparven

tösamajan- det där visste inte jag! Tänk så mycket vi kan lära av varandra här!

• pemi

Jo man kan vara överstimulerad redan före ÄP, är östradiolvärdet för högt så löper man hög risk att även få överstimuleringssymtom (OHSS).  Har tyvärr drabbats 2 ggr. Ena gången var Östradiolvärdet på 13,4 redan före ÄP (fick bla coasta och ta halv dos pregnyl). Klassades som OHSS (ascites, och mycket svullna äggstockar)och jag var sjukskriven 3 v.
    Andra gången var värdet över 15, fick ascites (vätska i buken), ännu svullnare äggstockar och fick frysa alla äggen.  Sjukskriven nu också och en hårsmån från sjukhusvistelse. Följdes upp med ett flertal återbesök istället.

Har skrivit om hur jag mått osv i min blogg (pemi) från maj-juni-05 och öven oktober -05.

Mer medicinsk info om OHSS finns här:
    http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=390&sub=&item=

I mitt fall har det slutat lyckligt såhär långt, gjorde FET 1/2 med äggen från sista försöket (då alla frystes) och blev gravid. Min 7:e ruvning och nu är jag i v 35.

• tösamajan

Ok, då hade jag fel! Trodde faktiskt att man inte kunde bli överstimulerad innan ÄP. Mina IVF-gyn på Cura hade bara informerat om överstimulering (som ju är ovanligt men ändå ganska vanligt...) att det kunde komma efter ÄP. Men det kanske bara för att det är ännu ovanligare att man blir överstimulerad innan ÄP...

Jag har förresten skrivit ner hela vår IVF-historia på vår bebis hemsida. Länk dit finns från min presentation.

Svar på tråden Symptom vid överstimulering