• Nallemajatjejen

Funderar på att börja sticka, men hur?

Var flera år sedan jag stickade sist och nu undrar jag om någon har något tips om en sida där man kan läsa om olika metoder. Tex när det står "sticka resår" jag kommer ju knapt ihåg vad aviga och räta är... . Finns det någon sida som beskriver in i detalj hur man gör? Gärna med bilder... Eller om det inte finns någon sida på nätet som beskriver det så finns det någon bra bok???
    Undrar även vad man bör köpa för typ av stickor till att börja med? Tänkte börja med typ babykläder bara för att jag inte tror att jag har tålamod att sticka större saker

• Svar på tråden Funderar på att börja sticka, men hur?
  • Zuz

Om du vill sticka baby-kläder tror jag att väldigt tunna stickor är vad du ska ha,så maskorna blir små och täta!
    Leta upp en garn-affär eller nåt ställe där dom säljer sånt och prata med kassörskan typ och be henne visa dig,rät och avig maska.
    Det är som att cykla,det sitter nånstans i bakhuvudet om man gjort det förut.
    Jag tror också att om du köper ett mönster på en liten kofta t ex,så visar dom små bilder på hur man gör maskorna.
    Lycka till!

• Nallemajatjejen

Jag hittadde nämligen en sida på internet med massa söta mönster... Tänkte man kunda använda dem och slippa köpa dyra mönster...

• Hushi

Jag säger som Zuz.... gå till en garnaffär och be dem visa. Ofta är de hjälpsamma och gillar att hjälpa till. Det var så jag tog upp stickning igen. Jag tycker att det kan vara svårt att läsa sig till hur man gör. Det bästa är att nån visar!

Lycka till

• TittaTi

Att sticka är jättekul tycker jag!
    Kolla den här stickskolan på nätet som visar med bilder olika maskor etc:

www.garnstudio.com/teknik/sticka1sv.html

Tänk på att bebiskläder stickas med tunna stickor och små maskor så minsta lilla "fel" syns lätt. I början är det oftast lite svårt att sticka lagom hårt alla varv. Testa att börja med en halsduk eller liknande så du övar upp dig först!

• Nallemajatjejen

Titta ti
    Det var preics något sådant jag menade! Tack så jättemycket!

• TittaTi

Nallemajajtjejen
    Vad var det för sida som du hittat med mönster?? Har precis börjat spana efter bebiskläder nämligen!

• Nallemajatjejen

här är länken
    http://www.garnstudio.com/design/baby6.htm#
    Tyvärr finns babymönstren bara på norska än...

• TittaTi

Tack, tack!
    Nu ska här stickas!

• linhen

Jag stickade nyss den tröjan som fanns i förra numret av vi föräldrar Gravid... Superkul och jag blev helt fast! Den var inte så svårt om man behöver fräscha upp minnet!

• TittaTi

linhen
    Finns det mönstret att hitta på nätet, eller måste man ha köpt tidningen?

• Nallemajatjejen

Någon som vet om man kan beställa typ nått litet "startkit" med stickor någon stans på nätet?

Svar på tråden Funderar på att börja sticka, men hur?