• Jiie

Vårddokumentationsutbildning???

Hej!

Jag har hört att man kan gå en vårddokumentationsutbildning på distans alt. kvällskurs.
    Men hittar inte det nååååånstans.
    Är det någon som VET?

Kram Jie

• Svar på tråden Vårddokumentationsutbildning???
  • sunny79

ingen aning...men kolla på www.gu.se och klicka vidare på student...osv...där så hittar du kurserna ... kan tänka mig att de har det... Lycka till!!

• smurfliten
    www.ky.se där finns det en som heter kvalificerad yrkesutbildning med inriktning medicinsk dokumentation.. kan det vara nåt sånt? Dom har flera andra liknande kurser  men jag vet inte exakt vad du söker..
    ♥ Världens bästa spöke - Emma 050623 ♥
  • LinnaLi

Sök på Läkarsekreterare, nin kompis som är det säger att det är samma sak.
    Lycka till!

• Jiie

Fast jag vill inte gå hela läkarsekreterutbildningen.
    Utan det ska finns en 10p kurs i bara vårddokumentation...

• LinnaLi

Aha, hon sa att det hette olika men var samma ändå. Finns det på universitet eller på typ vuxenutbildning?

• LinnaLi

Jag skulle tippa på att det är på vuxenutbildning, men har du tur kan det finnas på Universitet om det ingår i något sköterskeprogram eller nåt. Det brukar ju gå att plocka kurser.

• SandraJ

vet att man kan läsa den i jönköping

• Hackades

Jiie skrev 2006-09-12 15:13:24 följande:
    Fast jag vill inte gå hela läkarsekreterutbildningen.Utan det ska finns en 10p kurs i bara vårddokumentation...
    Får jag fråga varför du bara vill gå 10p i vårddokumentation? Du vet att du i så fall sannolikt inte får arbete som läkarsekreterare? Idag råder inte samma brist på läkarsekr som det gjorde för några år sedan och landsting och primärvård anställer endast utbildade läkarsekr. Distanskurs har diskuterats mycket inom Läkarsekreterarförbundet, som istället arbetar för att utbildningen endast ska ligga på högskola och jag vet inte om någon sådan finns kvar längre.
  • Jiie

Jag har hittat en 20p kurs att gå äntligen!
    Jag vill inte lägga 2 år på det eftersom vi ska skaffa bebbe nu tänkte vi. Min svärmor är läkarsekreterare och har sagt att om jag läser den kommer jag få mer än hälften av alla sökande. Sahlgrenska söker ju varenda vecka! Plus att jag har så mycket annan administrativ erfarenhet och sånt bla bla bla...

• Hackades

Jie:

Jo, Sahlgrenska annonserar relativt ofta efter läk sekr, men det är också utbildade läk sekr som efterfrågas. I annonserna står alltid först på efterfrågade kvalifikationer just vårddokumentation. Det är en benämning av utbildningen, inte menat så att man ska vara utbildad i dokumentation. Jag vet av egen erfarenhet att sökande utan adekvat utbildning sållas bort. Idag (jämfört med för kanske 10 år sedan) räcker det inte att man kan eller vill skriva bara journaler eftersom man genom åren sett hur negativt det påverkar ergonomiskt. I utbildningen får man bl a kunskaper inom de lagar som berör hälso- och sjukvården, hur diagnossystemet är uppbyggt, anatomi- och sjukdomslära och mycket mycket mer. Dessutom ingår många praktikveckor. En ettårig utbildning är fullspäckad och alla som gått ett år kan nog hålla med om att det var ett tufft, men roligt år. Jag kan inte se hur man på 20 veckor skulle hinna lära sig det som krävs för att arbeta som läk sekr? Visst, med mycket tur kanske man kan få ett tillfälligt jobb i brist på någon annan, men så fort det dyker upp någon med rätt utbildning så sitter man löst och då har man ingenting att sätta emot. Den med utbildning kommer alltid att väga tyngre.

Dessutom jobbar man väldigt hårt på att genomföra röststyrd diktering. Det har redan införts i många kommuner, med uppsägningar till följd. Några har dock varit för snabba med att säga upp läk sekr och fått be några komma tillbaka, men det är fortfarande flera som förlorat jobben, och fler kommer det att bli. I det läget kommer det att bli mer konkurrens om jobben och givetvis är det som i alla andra yrken utbildning och erfarenhet som avgör.

Om du verkligen vill arbeta som läk sekr vill jag starkt rekommendera dig att istället vänta till efter ni skaffat barn och då istället satsa på det fullt ut. Skaffa dig den utbildning som efterfrågas istället för att kasta bort 20 veckor (plus pengar?) på något som du kanske aldrig får någon nytt av.

• Jiie

hehe kostar ju inget att gå en sån utbildning! bara lite litteratur! Det går ju oftast att låna på biblioteket!
    Jag har jobbat med diktering, stenografi, arkivering, som registrator, hunnit utbilda mig till mäklarassistent, serviceutbildat mig o hunnit jobba 7 år *s* man borde ju vara en dröm för arbetsgivare...

• kontirio
    Jiie skrev 2006-09-16 22:11:59 följande:
    hehe kostar ju inget att gå en sån utbildning! bara lite litteratur! Det går ju oftast att låna på biblioteket!Jag har jobbat med diktering, stenografi, arkivering, som registrator, hunnit utbilda mig till mäklarassistent, serviceutbildat mig o hunnit jobba 7 år *s* man borde ju vara en dröm för arbetsgivare...
    Glöm inte att läsa latin bara.. det är skillnad på metacarpus och metatarsus, de uttalas liknande fast de sitter i olika delar av kroppen. Sådant måste man kunna för att det inte skall bli fel. Det är aldrig roligt att behöva gå igenom alla journaler som en amatör har ställt till, särskilt inte när banden inte längre är tillgängliga. Därför anställer landstingen och kommunerna folk som har gått Vårddokumentations-utbildning, inte Vårddokumentations-kurs.
  • majlinsa

En läkarsekreterare kan inte heller alltid sitt jobb.. Jag hittade minsan en massa fel i journalerna som kan ha berott på slarv eller helt enkelt nått annat..

Svar på tråden Vårddokumentationsutbildning???