• Birgitta2

Hur betala hemma för vuxna barn?

Min son har fått jobb, en fast tjänst (HURRA!!!). Nu diskuterar vi betalning hemma. Under tiden han fått alfa-kassa så har han betalat 1500 kr i månaden. I det ingår allt, inkl matlåda varje dag då han praktiserat på olika praktikplatser. Nu kommer han få marknadsmässig lön. Jag har sagt till honom att han får betala 2800 kr i månaden, och det inkluderar hyra, mat samt matlåda till jobbet. Eller så kunde han betala 2000 kr i månaden men då får han betala lunch ute själv. Kläder, prylar och alla andra personliga saker betalar han naturligtvis själv.

Han har valt att betala 2800 kr för att slippa sticka iväg från jobbet för att äta ute.

Vad tycker ni. Betalar han för lite? För mycket? Han kommer få ut nånstans runt 11.000 kr och kommer dessutom lägga undan rejält till sparande för den egna lägenheten vi skall fixa till honom.

• Svar på tråden Hur betala hemma för vuxna barn?
  • miie

Finns det inte nån sorts snurra på konsumentverket eller något liknande... som säger hur mycket hemmaboende barn "bör" betala? Ok, det kanske var någon annanstans men jag vet att jag har sett det någonstans.

Lite lagom luddigt svar, men ändå..

• Mamma Jessis

Låter som en ganska rimlig summa efter vad jag kan utläsa på oliak sidor om hur mycket man förburkar.....

• Jessica24

Tycker aboslut inte att det är för lite.
    Han ska ju ändå betala en massa andra saker själv.

Se det däremot som något positivt att han inte ska behöva betala hem mer, så han kan spara till framtiden och sitt eget boende mm.

Själv hade jag turen att slippa betala hem, så jag kunde spara mina pengar och kunna köpa fina och bra prylar då jag flyttade hemifrån.

I och för sig flyttade jag året efter gymnasiet.

• Bill

Jag tycker personligen att 2800 kronor är lite att ta i. Då är det väl bättre att han sparar lite mer inför framtiden? Jag menar det är ju inte på tal om att han ska bo hemma länge då ni talar om lägenhet och så!!? Jag vet att många av mina kompisar som bott hemma och jobbat heltid betalat kring 1500-2000 kronor, om de kommit överens om att de nu ska betala ens.

• nina80

Min åsikt är att så länge barnen sparar den större delen av sin lön, så ska de inte behöva betala så mycket hemma - det kan jag bjuda på. Sen beror det ju naturligtvis på hur länge de bor hemma. Bor de hemma tills de är 30 är det ju en annan sak.

Vad tycker han själv om summan då? Har ni bestämt den eller har ni kommit fram till den tillsammans?

Mamma till två barn - ett i himlen och ett på jorden
  • Birgitta2
    Bill skrev 2006-09-12 15:50:47 följande:
    Jag tycker personligen att 2800 kronor är lite att ta i. Då är det väl bättre att han sparar lite mer inför framtiden? Jag menar det är ju inte på tal om att han ska bo hemma länge då ni talar om lägenhet och så!!? Jag vet att många av mina kompisar som bott hemma och jobbat heltid betalat kring 1500-2000 kronor, om de kommit överens om att de nu ska betala ens.
    Men får de lunch också då? För det blir ju jag som betalar den. De dagarna han inte får med sig lunchlåda, så får han 70 kr till lunch ute. Usch.. det är svårt det här. Jag behöver hjälp med detta, men vill inte pungslå honom på något sätt. Och för att klara alla räkningar behöver jag hjälp från ungarna när de börjar jobba.
  • nina80
    Birgitta2 skrev 2006-09-12 15:53:10 följande:
    Usch.. det är svårt det här. Jag behöver hjälp med detta, men vill inte pungslå honom på något sätt. Och för att klara alla räkningar behöver jag hjälp från ungarna när de börjar jobba.
    Prata med honom och kolla vad han tycker då! Skulle jag ha bott kvar hemma och mina föräldrar hade behövt hjälp hade jag hjälpt till så mycket som möjligt. Själv hoppas jag att om den dagen kommer när min dotter jobbar och bor hemma att jag då har råd att unna henne till att spara så mycket som möjligt. Däremot skulle jag inte acceptera att hon slösade bort 11000 på ingenting utan då skulle jag kanske ta betalt och i smyg spara dem åt henne.
    Tycker annars att 2800 är rimligt - han har ju ca 8200 kvar varje månad!
    Mamma till två barn - ett i himlen och ett på jorden
  • E l l a

Jag betalade 2000 kr i månaden när jag bodde hemma (5 år sedan) och då hade jag bara mitt CSN bidrag som inkomst. Tyckte det var helt ok, och absolut inte för mycket. Får han då mat och allt fixat för 2800 kr är det absolut inte för mycket begärt tycker jag.

• kryddann

Tycker det är en bra summa som tom kunde vara lite högre om man tittar på dom sidor som har räknat ut vad ungdomar bör betala hemma. Här hemma behövde vi inte "förhandla" vad sonen skulle betala då han själv föreslog 3 000:- i månaden, han får med sig matlåda var dag till jobbet.

• LuckyDucky

Jag betalade 2500 kronor i månaden när jag bodde hemma och hade fast jobb. Och det var sju år sedan! Hade ändå tillräckligt över för att både spara och spendera ^_^
    Tyvärr var jag ett telefonfreak på den tiden så ibland gick mycket av pengarna till mammas & pappas telefonräkning >_

• Queen Of Darkness

Enligt soc. beräkningar ska man betala cirka 3000 kr när man bor hemma. Har man som förälder ändå råd att låta det vara billigare så är ju det upp till er :D

• jassikan

Ska man gå på Konsumentverkets linje vad gäller kostnader, så kommer han billigt undan
    Kolla under Betala hemma på: www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=4626

Tycker 2800:- låter rimligt.
    Jag betalade 2000:- när jag bodde hemma och hade heltidsjobb, och det var sisådär 17 år sedan. Jag fick väl ut någonstans strax över 9.000:-

Visst är det bra om han kan spara lite, men han har ju gott om pengar kvar ändå. Å andra sidan kan ni som föräldrar alltid återskänka en del av pengarna när han flyttar, om ni har möjlighet/råd vill säga. Det blir lite tvångssparande

• hib58

Tycker inte han betalar för mycket. Han är ju vuxen och har ett arbete. Får dessutom 8200 över när hyra och mat är betalda.
    Det är mycket pengar i mina ögon om man bara har sig själv att tänka på.

Skulle Ni av nån anledning känna att Ni inte behöver pengarna, kan Ni väl gå till Er bank eller annan ekonomisk rådgivare ( ex. försäkrinsrådg.)och be dem hjälpa Er om hur bäst kan förvalta dem så att det kan komma Er själva eller Era barn tillgodo längre fram i livet.

• Barbabok

Låter som rätt lite, men visst har du råd så går det väl. Jag menar att 2800 är ju inget du får boende + mat och allt annat för om du ska stå för det själv.
    Men, eftersom han ska spara till framtiden är det ju ok ändå tycker jag.

Den som väntar på PLUS får alltid vänta för länge!
  • menu

låter väldigt bra, nu valde han ju att betala den högre summan å få matlåda. Men jag tycker att den andra summan var lite väl låg, ca 40.- kostar nog inte en matlåda i snitt? å i mitt tycke är det ju väldigt bra att han tar matlåda å "lär" sig hur mycket billigare det är, dessutom lagar du ju mat ändå.... utifrån er summa ni är överens om så hade jag föreslagit 2400-2500,- utan matlåda å 2800-3000,- ink matlåda.

• Birgitta2

Tack snälla för alla bra svar. Ni har åsikter som jag verkligen tar till mig. Jag har också pratat med sonen. Från att ha betalat 1500 blev det ju en rejäl höjning. Men han vet också att det blir ju mycket mer jobb för mig eftersom han äter för två (kroppsarbetare) och det blir ju lite dyrare. Han är tydligen fullt nöjd. För mig själv tänker jag att om han nu betalar 2800 i månaden blir inte chocken så stor när han flyttar hemifrån. En etta går på runt 3000 kr här, och sen skall han då betala mat, telefon, el, tv-licens, bredbandsavgift, försäkring osv. Det går på ytterligare 2000-2500 i månaden...

Han tycker det är okey med 2800 och morsan är nöjd

Svar på tråden Hur betala hemma för vuxna barn?