• therre

Baka på "gamla" ägg?

Kan man baka på ägg som gått ut i förrgår? Blev så jädrans sugen på kladdkaka!

...fast jag avskyr att äta något som gått ut, inte ens om det är samma dag men är för slö för att gå på affären Går det?

• Svar på tråden Baka på "gamla" ägg?
  • Smurfan JM

Knäck äggen i ett glas innan, så märker du om de är dåliga. Är de inte dåliga är det ju lugnt. ;)

• therre

Ok Tack för svaret. Jag är lite lätt nojjig

• Hannah76

Knäck äggen ett o ett i en kopp o lukta. Jag är tok-känslig för "gammla" matvaraor, men jag skulle nog kunna tänka mig att det skulle vara värt en kladdkaka ..*L*

• Cilota
    therre - fyll ett glas med vatten och lägg ner ett ägg där. Utan att knäcka det alltså Om ägget sjunker kan du använda det.
    'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • therre
    Hannah76 skrev 2006-09-12 17:19:56 följande:
    Knäck äggen ett o ett i en kopp o lukta. Jag är tok-känslig för "gammla" matvaraor, men jag skulle nog kunna tänka mig att det skulle vara värt en kladdkaka ..*L*
    Haha! Exakt! Jag är precis likadan! Har jag en oöppnad mjölk som går ut samma dag så slänger jag den o dricker inte ur den
  • Alex26

Ja gör som föregående sagt, det är väl BÄST FÖRE det står och med det menas att varan är bäst innan angiven dag för att vara på säkra sidan men oftast kan man använda varan efter. Idag använde jag mjölk som gick ut igår och den var helt ok.

• Little

Har hört att ägg har en hållbarhet på några veckor efter bäst före datum omman harft dem i kylskåp?!?!

Stolt mamma till lilla Simon!
  • Smurfan JM

Ja, jag har bakat på ägg som stått i ungefär en vecka efter datumet iaf... Det var inga fel på dem.

• Hannah76

therre :Haha. Så gör jag med! *S* Min man kan bli galen på mig ibland.. Fast jag har nog "smittat" honom lite..*S*

Svar på tråden Baka på "gamla" ägg?