• ViergeModern

Blutsaft istället för Niferex?

Hej!

Min BM gav mig rådet att börja äta Niferex p.ga lågt blodvärde. Kan jag utan att kontakta henne börja ta blutsaft istället för Niferex?

Anledningen är att jag är rädd för att få förstoppning som förr när jag åt niferex och har hört att blutsaft inte ger samma otrevliga biverkning ;)

Någon som vet?

• Svar på tråden Blutsaft istället för Niferex?
  • Sarah81

Min bm sa att blutsaft är som en fis i rymden om man jämför med niferex.. Du får aldrig i dig lika mycket järn med blutsaft som med niferex.

• mästerkattenistövlar

Enl. min bm (blir skitskum i magen av Niferex) så kan du dels dricka Blutsaft, men också ta Hemofer. Brukar funka så att hemofer ger motsatta effekten till Niferex.

• Evalina

jag har druckigt blutsaft hela grav. har funkat jättebra, har till omed slarvat o mitt värde låg på 127 sist..

• ViergeModern

Okey, så jag borde kanske ringa o rådgöra med min BM ändå..

Mästerkattenistövlar- Hemofer eller Niferex= Pest eller kolera alltså ;)

Tack för svaren

• ViergeModern

Evalina- Hur lågt var det från början?
    Mitt ligger på 117

• Bebis Anna

sen finns de även diferex tror jag de hette, de finns o välja på... blir du hård i magen av niferex så testa vidare på andra. jag kände inget i magen av niferexen, diferex har jag hört flera säga att dom blev nästan tvärtom.

• Etnica

Vad är skillnaden mellan niferex o hemofer? Var iväg till apoteket igår o skulle handla järntabletter o kom inte ihåg vad min bm hade skrivit i min journal. Tog hemofer med folsyra men när jag kom hem såg jag att hon skrivit niferex. Ska jag köpa det istället?

• ViergeModern

Etnica- Min BM föreslog hemofer framför niferex, men varför vet jag tyvärr inte... så jag puffar vidare :)

• vera82

Jag fick jätteont i magen av både niferex o blutsaft

• Mrs Ray

Niferex funkade inte för mig - jag blev helt förstoppad. Så jag har köpt Blutsaft. Dock är det ju så att Niferex innehåller 100 mg järn per dos och Blutsaft bara 20 mg så jag skulle tro att man inte får i sig tillräckligt med härn med Blutsaft.

Det är bara så förskräckligt att vara helt förstoppad, trots mängder av katrinplommon! Så jag avvaktar och ser hur mitt Hb är nästa gång jag träffar bm. Blutsaft funkar i alla fall utan biverkningar (för mig). Äter dessutom Mitt Val Kvinna, som också innehåller järn.

• nikolin

är det någon som vet om det är farligt att ta mer än 20 ml blutsaft per dag? har hört både och ?

• Proppadero

Jag mår skitbra av blutsaften!
    Inte hård i magen alls och pigg som en mört!
    Jag tar dock inte 100 mg eftersom jag äter vitaminer med järn i också.
    Tummen upp för blusaft säger jga :o)

• Squeezetoy

När jag lämnade blod så sa de att Hemofer är bra eftersom de oftast inte gör att man blir så jättehård i magen.

Men sedan finns det ju så många olika järnpreparat på marknaden så det är bara att prova sig fram till ett som passar en själv.

Jag antar att det är så att alla bm rekommenderar niferex pga av något avtal. Precis som de rekommenderar Mitt Val Kvinna t ex. Trots att det finns andra likvärdiga preparat på marknaden.

• Evalina

mina värden:

första gången 133
    2:a 108
    3:e 117
    4:e 127 (här hade jag inte druckigt på tre veckor..sen börjat igen men slarvat)

mår toppen av blutsaften, inte förstoppad ingenting..skööönt.

• Puffen

Jag åt Niferex i 2 dagar (1tablett om dagen) och kan inte gå på toa nu... Sist jag var på toa kändes det som att gå igenom en förlossning, STENHÅRD!! Min BM sa att det inte alls är bra att behöva trycka och krysta så mycket när man bajsar, det är alltså bättre att ta Blutsaft än att "gå igenom en förlossning" varje gång man ska bajsa...
    Har slutat med järn helt nu för att få igång magen med hjälp av Dulcolax, laktulos och inolaxol...

Alla blir ju inte hårda i magen!! Värt att testa Niferex, dom är ju helt klart bäst om man bara tänker på järnet!

• Frida 22

Själv äter jag en tablett/ dag "Ercofer" (morgon)
    Och 20ml/ dag blutsaft (eftermiddag)

Bara tabletterna räckte inte för mig, kompletterade självmant med blutsaften och mår nu super bra! Mkt piggare! Och INGET problem med magen, snarare så jag har väldigt lätt att gå..
    Frida

Svar på tråden Blutsaft istället för Niferex?