Pallas:
Aha, jag visste väl det. Lite pinsamt att man minns så mycket från Buke ibland alltså
Hoppas att du har det bra i Californien i alla fall!
Jag blev ganska förvånad när jag fick biverkningar av Lamictal, för jag brukar faktiskt aldrig få det. Inte ens av väldigt starka mediciner har jag fått det tidigare.. Men jag fick utslag av dom, som inte alls ville ge med sig. Så jag fick sluta, och det tog ganska många månader innan dom var helt borta. Faktiskt så försvann dom inte förrän en bit in i graviditeten.
Det är Litium som jag antagligen ska få prova nu denna gång, men jag är inte helt säker på att den passar mig. Först och främst är ju det för maniska episoder om jag har förstått allt rätt, men för mig är det den depressiva delen som är jobbigast. Eftersom jag har hypomani så förstör inte manin något för mig, så att säga. Jag blir pigg, glad och hoppfull, men jag slösar inte extremt mycket pengar, slutar att sova helt, förstör relationer osv osv.. Som dom med en stark mani oftast gör.
Sen kan jag ärligt erkänna att jag på sätt och vis är livrädd för att "förlora" min hypomani. Det är ju ändå bara då som jag faktiskt är glad och positiv, och orkar med allting i livet.. Hur ska jag då göra om jag blir normal (Eller hur man nu ska lägga fram det..)? Eller om jag kanske får kvar en del av depressionerna, men aldrig får uppleva det där riktigt glada och sköna igen..? Det känns väldigt skumt faktiskt. Jag har minnen från upplevelser av panikångest, social fobi samt svängningar i humöret sen 5 års åldern.. Så jag har också alltid haft det här, det ÄR ju jag på något sätt. Jag vet inte alls hur jag skulle vara som person, om jag bara mådde bra. Och då inte pga ett maniskt tillstånd, utan för att jag bara var som alla andra är mest.. Skulle jag fortfarande vara likadan som person? Jag har tänkt mycket på det här genom åren, och är tyvärr fortfarande lika rädd. Men samtidigt så vill jag så himla starkt, för det finns ingenting jag är så rädd för som att bli en dålig mamma åt vårt efterlängtade barn.. Min pappa var ju bipolär, men hade starkare manier och depressioner än vad jag har. Och jag vet ju att jag numera förstår varför han var som han var i perioder, men när jag var liten kan jag inte riktigt minnas att jag tänkte något speciellt på det.. Förutom att jag ibland undrade över varför min pappa blev så arg, så himla lätt ibland. Nu gjorde han mig visserligen aldrig något, men det var ju lite konstigt att han ibland reagerade med ilska på 1 sekund, och ibland inte brydde sig alls.. Typ.. Men det var ju något som var min vardag, så det var inte förrän jag blev runt 17-18 år (1-2 år efter att han tog sitt liv) som jag faktiskt insåg på riktigt hur konstig familj jag hade..
Oj, det blev långt det här. Jag skulle kunna skriva i evigheter känns det som, för jag har alltid något jag funderar på gällande allt det här.
Ang förlossningsdepressioner så är ju jag i riskzonen för det tyvärr, och det är därför som jag vill påbörja en medicinsk behandling direkt efter förlossningen. För att på så vis kanske kunna undvika att hamna i en sådan åtminstone.. Så amningen får stryka på foten, jag känner att det är mycket viktigare att jag kan börja fungera normal i livet igen, för vårt barns skull.
Om 12 dagar blir jag snittad (Pga den extrema sociala fobin som tyvärr återkommit nu när jag mått såhär dåligt under graviditeten, så klarar jag inte av en vaginal förlossning. Jag föder hellre hemma då, ensam, till och med
) och min överläkare på psyk ska komma upp till BB och prata om mediciner med mig där och då. Och ge mig recept m.m så att jag kan börja när jag kommit hem igen.. Och min mamma kommer att vara hos mig i 1-2 v, och så har jag ju min sambo förstås. Jag känner att jag nog kommer att behöva ganska mycket stöd precis efteråt, så det är skönt att mamma kunde åka ner.. Vi bor 60 mil ifrån varandra numera, och jag har i princip ingen här i Skåne förutom min sambo..