• Skrutthöna

Sambo o arvsrätt? Vet någon?

Hej!

Min sambo började prata om detta igår o vi vet faktiskt inte hur det är. Min sambo reser mycket i sitt jobb o ligger alltså o kör ganska långa sträckor dagligen. Vad händer t.ex om han förolyckas? Han har 3 barn sen tidigare o vi har ett gemensamt nu. Vi är "bara" sambos o det är jag som har flyttat in hos honom.
    Finns det nåt sorts avtal man skriver så att den andre partnern får bo kvar i orubbat bo t.ex? Annars är det ju barnen som ärver o de är minderåriga o då är ju deras mamma deras förmyndare. Och då vet jag hur det kommer att gå. Hon kommer att vara här o riva i grejer!

Snälla, är det någon som kan hjälpa mig med detta?

• Svar på tråden Sambo o arvsrätt? Vet någon?
  • stardust

Gör som oss och skriv ett gemensamt testamente. Vi gjorde det och nu ärver även jag min sambo. Känns tryggt. Lycka till

• Alices Mamma

Det enda man kan göra är att skriva testamente. Såg reklam om det i tunnelbanan igår. Annars kan det bli problem om inte den andre partnen kan lösa ut "arvtagarna ur ev bostad"till exempel . Dessutom om barnen är under 18.

Sambos har ingen automatisk arvsrätt!
    Vi ska skriva testamente nu i höst.

• JsN

Eftersom ni har både särkullsbarn och gemensamma barn så bör ni skriva testamente (och samboavtal) hos en jurist. Du kan aldrig sitta kvar i orubbat bo även om ni gifter er eftersom särkullsbarn har rätt att få ut sitt arv vid föräldtrens dödsfall. Däremot så räknas hälften av era gemensamm tillgångar som dina om ni gifter er (och inte har äktenskapsförord)

Men som sagt var med särkullsbar involverade bör man ta hjälp av jurist.

• Litet

Hej!

Det är hans barn som ärver. Det ni kan göra är som råden ovan kontakta en jurist som kan hjälpa er. Dock kan man ju aldrig avtala bort barnens laglott, men det där kan ju juristen mycket bättre än mig.
    har själv funderat på att skriva testamente en längre tid men tyvärr har det inte blivit av..... Ska försöka ta tag i det nu.

Stardust: var fixade ni ert testamente, hos en jurist? Vad kostade det?

Kram!

• Dramaonline

Hallå.

Han skulle ju kunna skriva ett testamente, där du är förmånstagare. Du kan bara få en viss del, resten måste gå till hans "bröstarvingar", hans barn. Men det är bättre än att du inte får nåt alls, utan bara dina egna saker. Däremot kan han inte avtala bort särkullsbarnens rätt helt.

Eller så kan ni gifta er.
    Men jag tror inte orubbat bo gäller fullt ut, då det finns särkullsbarn, i alla fall.

• stardust

Litet: Vi gick till juristen på Föreningssparbanken och det gick på 1500.

• linhen

Fast särkullsbarnen kan välja att avstå från sin det, både laglott och arvslott, så att den 'nya' mamman (i det här fallet) kan sitta i orubbat bo!

• Ejnie

Jo visst KAN de välja att avstå, men det är väl rätt korkat eftersom det tillåter henne att sätta sprätt på pengarna...

En komplikation i ett testamente som säjer att ni som sambos ärver allt minus laglott är snedfördelning mellan barnen beroende på vem som dör först.

Antag att ni har 100 kr och 2 barn varav ett gemensamt + testamente att du får allt minus laglott.

Han dör:
    50 sek är dina
    laglotten är hälften av hans andel => 25 sek för de två barnen att dela.

Alltså:
    Du får 75
    Ert gemensamma får 12.50 nu och dina 75 när du dör = 87,5
    Hans särkullsbarn får 12.50

Du dör:
    Han äger 50 samt får 25 efter dig = 75
    Ert gemensamma får de 25 som är laglotten efter dig
    När din man också dör delar de två på hans 75=>
    Gemensamma har totalt fått 25+37.50=62.60
    Särkullsbarnet får 27.50 efter sin pappa.

Ska man vara precis peträttvis så borde ju gemensamma barnet få 75% och särkullsbarnet 25% av ert totala arv... men som sagt, beroende på konstruktion av testamentet osv samt beroende på vem som dör först gynnas resp missgynnas barnen...

Diskutera med en jurist!

• Anna B

Om man är sambos eller separerade/skilda: Mamman får inte disponera barnens pengar efter sin pappa (och tvärtom). Barnen får en förvaltare hos kommun och vill man använda barnens pengar till något får man gå dit och motivera varför just barnens arv måste användas och se om de går med på det. Alltså, detta gäller även dig eftersom ni inte är gifta. Du ärver inget efter din sambo utan testamente (skriv ett snarast!!).

Skriv ett testamente så får du iaf allt utom barnens laglott (oftast halva arvet). (Gäller både hans och era gemensamma barn om ni inte är gifta. Är ni gifta måste era gemensamma barn vänta tills båda föräldrar är döda för att få ut något av arvet.)

Även om man är gift och inte har testamente så får särkullbarnen hela sitt arv direkt och du får förvalta pengarna efter era gemensamma barn. Huruvida man kan bo kvar i orubbat bo beror helt på om man har råd att lösa särkullbarnen på deras arv/laglott.

Vi är gifta och har gjort så att jag ärver allt utom bonussonens laglott. När jag dör får bonusen resten av sitt arv efter sin pappa och våra gemensamma barn får sina arv. Eftersom alla våra pengar ligger i huset har vi tecknat livförsäkringar för att kunna lösa lån och lösa ut bonussonen. Vi skrev testamente hos Fonus.

Svar på tråden Sambo o arvsrätt? Vet någon?