Vad innebär en rimlig levnadsstandard?
Visste inte var jag skulle lägga denna tråd, men det fick bli här fast den kanske skulle passat på flera andra fora.
Jag funderar lite, med anledning avpåståendet att jag vill att alla skall ha det "lika dåligt" i Sverige bara för att jag tycker att staten skall ta väl hand om sina svagaste medborgare, kring detta med vad som kan anses vara en rimlig levnadsstandard. Vilka måttstockar är det rimligt att använda och vad ingår egentligen i en dålig respektive bra standard.
Ett mått som tidigare varit vanligt är att man har en bra standard om man har det bättre ekonomiskt och materiellt ställt än sina föräldrar. Själv tillhör jag den första generationen som generellt har det sämre än mina föräldrar, ändå har jag i jämförelse mer än de flesta på denna jord.
Det här med at jag påstås vilja att alla har det lika dåligt återkommer gång på gång, jag förstår inte vad det kommer ifrån. Det låter som att jag vill att alla skall gå omkring klädda i potatissäckar och käka mögliga rovor ungefär. Eller vad är definitionen på dåligt?