• Pallas

Vad innebär en rimlig levnadsstandard?

Visste inte var jag skulle lägga denna tråd, men det fick bli här fast den kanske skulle passat på flera andra fora.

Jag funderar lite, med anledning avpåståendet att jag vill att alla skall ha det "lika dåligt" i Sverige bara för att jag tycker att staten skall ta väl hand om sina svagaste medborgare, kring detta med vad som kan anses vara en rimlig levnadsstandard. Vilka måttstockar är det rimligt att använda och vad ingår egentligen i en dålig respektive bra standard.

Ett mått som tidigare varit vanligt är att man har en bra standard om man har det bättre ekonomiskt och materiellt ställt än sina föräldrar. Själv tillhör jag den första generationen som generellt har det sämre än mina föräldrar, ändå har jag i jämförelse mer än de flesta på denna jord.

Det här med at jag påstås vilja att alla har det lika dåligt återkommer gång på gång, jag förstår inte vad det kommer ifrån. Det låter som att jag vill att alla skall gå omkring klädda i potatissäckar och käka mögliga rovor ungefär. Eller vad är definitionen på dåligt?

• Svar på tråden Vad innebär en rimlig levnadsstandard?
  • Bonanza

Varför skulle man ha det bättre än sina föräldrar? Vi som familj har väl kanske tillsammans en inkomst som en av mina föräldrar. Och vi har det inte så dåligt.

Det är dålig retorik helt enkelt, detta larv om att man vill att alla ska ha det miserabelt. Osaklig argumentation.

Det är lättare att slåss för sina principer än att leva enligt dem
  • Äventyr

Jag funderar också på detta. Vi bor t.ex. rätt trångt, 3 personer på 48 kvadrat. Men när vårt hus byggdes på 40-talet var detta en lägenhet för en familj! Och många i världen bor mycket trängre än så här! Många säger "Oj, vad jobbigt för er, vad skönt när ni får flytta!" Men jag vet inte...är det så jobbigt för oss...allt är relativt!

Och jag kan å ena sidan lätt göra av med min lön på lite diverse, men jag kan å andra sidan spara hälften av den per månad. Man behöver egentligen inte så mycket. Jag tycker det här med pengar är fascinerande...

• Äventyr

Men jag tror man får definiera levnadsstandard efter landet och tiden man bor i...

• Fjuppan

För mig är en rimlig levnadsstandard när jag kan leva på min lön utan att behöva vända på varje krona. Men jag tror att det där med nivån på standarden är ganska individuell...en del väljer att arbeta häcken av sig för att kunna sätta guldkant på tillvaron under helger och semestrar. Andra väljer att gå ner i arbetstid för att få en annan kvalitet med sin familj.

Jag har inte uppfattat det som om du vill att alla ska ha det (lika) dåligt. Däremot tror jag att din och min uppfattning i politik skiljer sig avsevärt. Jag är för ett samhälle där arbete lönar sig och där man kan arbeta sig till rikedom (hur stor eller liten den än må vara). Men det är nog lite OT så jag låter dessa åsikter vädras i andra, bättre lämpade, trådar

• Tygtiiger

Rimlig levnadsstandard är för mig att man har råd med en bostad av bra kvalitet, inte nödvändigtvis jättestor men så att man får plats, att man har råd med mat, el, hemförsäkring, telefon och hela kläder.
    Jag tycker inte att en utlandssemester per år, att alltid kunna köpa dyraste modekläderna till barnen eller att kunna äta lunch ute varje dag är rimlig levnadsstandard - det är MYCKET GOD levnadsstandard.

Växte själv upp med en ensamstående mamma och vi hade det jättebra, men inte särskilt mycket pengar.

Jag tycker att vi ska ha ett samhälle där alla ska kunna garanteras att få sina basala behov tillfredsställda, oavsett egen försörjningsförmåga, men där man också ska kunna bli rik genom arbete.

• Aaliyah

Jag såg ett bildreportage en gång där familjer från olika länder fick duka upp vad de ätit under en vecka. Vissa hade en säck ris, en liten flaska matolja, mjöl och inte mycket mer. En familj från USA hade kilo efter kilo med skräpmat. När man jämför ser man ännu tydligare att rimlig levnadsstandard är något mycket relativt. Jag kan tänka mig att det globalt kunde vara att få äta sig mätt, att man får vård om man blir sjuk, att man har en viss social trygghet och att barnen får gå i skolan. Inte att man kan köpa en Kellyväska för 40.000...

Svar på tråden Vad innebär en rimlig levnadsstandard?