• Mel

Aj aj aj extrem kramp i vaden...

Ar det nagon som vet varfor man far benkramp i egentligen? I Fredags vaknade jag av den varsta benkrampen jag nagonsin haft. Jag har haft det forrut men inte sahar illa, det gjorde sa fruktasvart ont i vanstra vaden och sa fick jag sendrag i foten samtidigt. Det holl pa i flera minuter och efterat fick jag frossa, jag antar att det var pga chocken.

Dagen efter kandes det som om jag strackt en muskel eller tranat alldeles for hart.. Finns det nagon mer som far extrem kramp i vaderna? /Mel

• Svar på tråden Aj aj aj extrem kramp i vaden...
  • MissOsbourne

Jag hade precis samma sak natten till igår och det kändes som träningsvärk i vaden hela dagen igår och lite svagt idag.Har aldrig hänt mig förut men ont gjorde det!

• Angel29

Hej!
    Har ej själv drabbats av det ännu men jag läste i en bok att man kan frabbas av det när man är gravid. Ett trix var att stretcha vaderna innan man går och lägger sig. Annars så finns det nog inte så mycket man kan göra åt det.

Kram A

• Lilo

Jag vet inte Varför, men det är en jättevanlig graviditetsåkomma. Alltså sendrag i vaden. Försök att sätta tårna i golvet o hälen mot en vägg o stretcha ut vaden när det kommer.
    Hade detta jätteofta i slutet med första barnet. Alltid på natten...
    Kram

• Bödvodankas mamma

Mina vader krampar också på nätterna ibland, men det räcker att böja upp foten för att det skall sluta. Det värsta är när det händer i de krislägen då jag bara måste snabbt gå på toaletten. Det är nog ingen vacker syn med otymplig svärande kvinna med kramp i vaderna...

• Tezzan

Det känner jag igen. Det hade jag när jag väntade mitt första barn. Då kunde jag vakna mitt i natten men världens sendrag och kramp i benet. Det var nästan så att jag fick bita i kudden för att inte skrika rätt ut.

Den här gången har det inte kommit än, men jag kan tänka mig att det kommer när som hellst. Är inne i v 21 nu så det börjar väll bli dags....

• caddi

Jag har också börjat få kramp i vaderna på nätterna (v.15). Har läst att det kan vara kalciumbrist.

• Blåsippa

I lumpen, ahh alla killars favoritämne, fick jag veta att det kunde bero på vätskebrist. Jag utgår ifrån att detta var vätskebrist i samband med att man ansträngt musklerna en längre tid. Ligger man bara still hela tiden utan att anstränga sig tror jag inte vätskebristen spelar lika stor roll. Men det är klart, att vara gravid kan ju vara ganska ansträngande på musklerna.

• Teskedsmamman

På Föräldrakanalen har det tipsats om att dricka Tonic Water eftersom det innehåller Kinin och det har en kramplösande effekt. Tjejen som tipsade hade fått detta tips från sin BM och det fungerade alldeles utmärkt för henne.

• Knytets mamma

Kramp kan bero på flertalet faktorer det minst troliga är att det är saltbrist, men det kan vara en av faktorerna. Så som även vätskebrist.
    Under graviditet kan det däremot även bero på kalciumbrist och då får man rådfråga sin BM ifall man behöver extra kalcium.
    Folsyra hjälper även mot stickningar i fötter och händer, dock tar de flesta säkerligen redan folsyra och det faller då bort.
    Högst fosfat värde och lågt kalcium, men även kan det bero på att livmodern som växer och blir tyngre kan trycka på någon nerv. Den snabbaste lösningen är att sträcka ut benet och börja foten uppåt. Även massage och högt läge av benen under natten kan hjälpa.

• Helen72a

har oxå hört att det kan va kalcium brist...... har läst någonstans tror jag att banan e bra o äta..... kramiz

• sarah

Jag får också så där ibland men jag vaknar typ i samma sekund som dte börjar och det räcker med att jag pressar ner häl och upp med tån (vilket jag lärt mig göra rent reflexmässigt nu!) och det släpper på en gång!
    Så underbart för det gjorde så fruktansvärt ont innan min man gav mig detta tips och dagen efter var jag helt öm i vaden. Men inte nu!

• Bunny

Hallå! Alla ni med kramp - ta ett tillskott av magnesium, det fungerar garanterat. Är numera kramplös själv! Finns bl a som brustablett.

• alma

Precis som blåsippan skrev så har jag hört att det beror på vätskebrist.

• Duttan

Jag har också haft det! I lördags morse väcktes jag av en känsla som om någon tog tag i muskeln och skulle dra ut den! Aoooo! Såå obehagligt men inte jätteont, blev mest överraskad. Min stackars man vaknade med ett ryck av mitt vrål och blev jätteorolig att det hänt nått.

Nu har jag förutom kramp i vaden, väldigt ont i ena hälen eller benet i hälen. Kan det också bero på vätskebrist eller kalciumbrist? Det värker så när jag ska gå efter att jag suttit still ett tag.

• Cookie

Kalciumbrist kan det säkert vara, liksom magnesiumbrist men först och främst ska man nog se till att man druckit tillräckligt. Har själv drabbats av kramp i vaden någon enstaka gång under graviditeten. Däremot känner jag med största tydlighet igen symtomen som vätskebrist. Tränade tidigare väldigt mycket - har dragit ner på det lite nu till och med spinningen känns lite trist när man får sitta med högt styre och inte ta i så mycket som man gjorde tidigare... Till saken nu! Var var jag nu? Jo, tidigare, när jag tränade mycket och visste med mig att jag inte fyllt på tillräckligt med vätska efter träningen kunde jag vakna med kramp i vaderna.

Jag "röstar" alltså i första hand på vätskebrist!

Svar på tråden Aj aj aj extrem kramp i vaden...