• Anonym (undrar?)

Vad händer med hemorrojder under förlossningen?

Jag tror att jag har fått lite hemorrojder, inte mycket och de känns bara när jag "trycker på". Min fråga är nu vad som händer med dem under förlossningen? Blir de värre? Borde jag behandla de nu för att slippa dem under förlossningen?

Jag är i v 38+5.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad händer med hemorrojder under förlossningen?
  • decemberflicka

Om du föder naturlig väg kan du nog räkna med att de håller sig kvar, alternativt blir värre.
    Du kan naturligtvis förebygga, men det är inte alls ovanligt att man får såna efter graviditet och förlossning.
    Håll efter magen ordentligt, med fibrer och sånt, så du slipper "krysta" när du ska gå på toaletten.

• Anonym (undrar?)

De känns inte när jag står upp utan bara när jag slappnar av i muskulaturen när jag sitter ner, men jag antar att det är hemorrojder ändå, eller???

• decemberflicka

Ja, troligtvis är det det.
    Om du är osäker får du se efter...låter knäppt, eller hur?

• evaviola

Hejsan! Jag har oxå hemmisar o har haft det ett bra tag innan jag ble gravid. Känner inte av dom mer än när det trycker på, antingen från bebben eller tarmen... Är rädd för att det kommer göra helvetiskt ont under förlossningen!!!!!Har provat med salva från apoteket, men det hjälpte inte.

• decemberflicka

evaviola - det kommer göra ont under förlossningen, men inte av hemorrojderna, det kan jag lova...
    Den smärtan är en piss i havet...

Det finns "suppositer" också, prova det...

• evaviola

decemberflicka: Ja, har funderat på suppar, men vågar inte riktigt.... Gör jäkligt ont att föra ypp något där.... Haha, jag, tänkte inte på förlossningssmärtan, om jag ska vara ärlig!

• decemberflicka

evaviola - dom är ganska små...mycket mindre än en bajskorv...*s*

BAJS BAJS BAJS.

Så, nu har jag smutsat ner den här diskussionen ordentligt!

• evaviola

ja, visst e dom små, men ändå.... Bajskorven kommer ju UT, inte IN (e så hos mig i alla fall ) Nä, usch, nu e här ju massa bajsprat ju!!!!!

Kanske kan berätta VARFÖR jag e nojjig för att föra upp saker där...

Efter jag fick mina hemmisar så fick jag en dag väldigt ont i underlivet och uppsökte läkare. Han gjorde en vanlig gynundersökning (ingen fara så långt) och helt plötsligt utan förvarning kör han upp ett finger i anus och undrar om det gör ont?!? Ja, för fan, klart det gör ont!!!! Speciellt eftersom han liksom fick leta upp hålet oxå

• Anonym (undrar?)

Härligt med lite frigjort bajsprat!

För mig är det liksom bara lite "svullet" kring ändtarmsöppningen och det gör inte ont över huvud taget...

• SysterHedvig

Evaviola och TS;

Testa xyloproct, de finns som kräm och suppositorier (man kan kombinera), receptfritt från apoteket. Det fina i kråksången är att de är både avsvällande och smärtstillande, så evaviola om det gör ont att föra upp en supp, blöt den i lite vatten så går det lättare.

TS hoppas att förlossningen går smidigt utan några rump-problem

Svar på tråden Vad händer med hemorrojder under förlossningen?