• pragnent

sug i magen?

Hej!

Är det någon mer än jag som har konstanta hunger-sugningar i magen? Kan det vara magkatarr? Fast jag har ingen halsbränna...
    Det kan omöjligt vara riktig hunger då jag kan känna detta direkt efter en stor måltid. Det är en så irriterande känsla! Någon mer som har detta eller vet vad det är?

• Svar på tråden sug i magen?
  • Jamirl

Jag hade så då jag väntade Jonna....! Nu denna gång är det mer lite brännande känsla i magen...

• sasju

Jag känner samma sak... och har magkatarr till o från i vanliga fall också...
    Senast idag kände jag så! Åt en helt enorm lunch och vart proppmätt, sen fick jag i mig en kladdkake bit, Men ÄNDÅ kände jag mig hungrig på nåt sätt en timma senare...

Jobbigt...:(

• pragnent

Tack för era svar!

Jag undrar om det eventuellt kan vara blodsockret? Eller kan det vara magkatarr även om det inte gör ont eller halsbränna? Jag känner det nästan konstant oavsett om magen är full eller inte. Är för övrigt i vecka 15.

Kram!

• turpis

Det kan vara magkatarr trots att du inte har ont eller halsbränna. Magen producerar för mycket magsyra, men den behöver ju inte hamna i halsen (det är det som ger halsbänna).

Råd om du vill ha: Undvik i så fall sur, stark, fet och stekt mat. Inget kaffe eller vanligt té. Snäll, kokt mat är bra. Ibland får man rådet att småäta mellan måltiderna, men jag tror på dem som säger att man då stimulerar magsyreproduktionen onödigt mycket. Små måltider, och kanske tätare än vanligt, är nog bra, men inte att knapra på typ knäckebröd hela tiden.

Tänk också på att tugga maten ordentligt, så hjälper man magsäcken med nedbrytningsprocessen (dels för att man fördelar maten -"magen har inga tänder"- och dels för att saliven innehåller nedbrytningsenzymer).

Sen är det klart att det kan handla om att du verkligen är hungrig, magkatarrssug känns verkligen (för mig i alla fall) mer som ett fysiskt sug. Lycka till!

• pragnent

Tack snälla Turpis. Det låter vettigt.

Svar på tråden sug i magen?