Cellprovtagning och gravid?
Har fått kallelse till cellprovtagning vet någon om det är ok att göra det när man är gravid eller bör jag vänta till nästa år?
Tack på förhand!
isabell
Har fått kallelse till cellprovtagning vet någon om det är ok att göra det när man är gravid eller bör jag vänta till nästa år?
Tack på förhand!
isabell
När jag fick reda på att jag var gravid så gjorde de ett VUL och då tog läkaren cellprov på engång. Jag var bara i vecka 9 då, men jag vet inte om det är skadligt senare i graviditeten.Hör med dom där du ska göra cellprovet utifall.
Lycka till!!
Min barnmorska sa att jag skulle skjuta upp det tills efter förlossningen.
Ifrågasatte inte varför..
Jag gjorde ett cellprov i vecka 14 eftersom BM frågade om jag ville det och jag inte gjort det tidigare. Det är ingen fara för barnet eftersom dom bara tar ett prov på slemhinnan på livmodertappen....
Jag fick också en sådan kallelse och jag ringde min BM..
Hon sa att jag bara ska strunta i kallelsen i och med att jag är gravid..
Annars så har jag en tid på Torsdag om det är någon som vill ha den..
Känns som jag vill skippa det.... kan lika gärna ta det nästa år... har sprungit runt på läkarbesök nöstan en gång i veckan nu ett bra tag känns lite för mycket just nu även fast det inte skulle va någon fara men känns som om jag inte vil inte "gräva" där just nu....
Det verkar vara väldigt olika uppfattningar om huruvida man ska eller inte ska ta cellprov när man är gravid. Jag har gjort ett när jag var i v. 9.
Är du intresserad så kan du ju läsa tidigare inlägg:
www.familjeliv.se/Forum-2-12/m37401.html
www.familjeliv.se/Forum-4-46/m46532.html
www.familjeliv.se/Forum-2-14/m115671.html
enligt min barnmorska så är det onödigt för man har alltid cellförändringar när man är gravid, så testet blir missvisande...konstigt, att det finns så många olika uppfattningar om detta!!??
Jag gjorde det hos min barnmorska i v.9. Det gick bra att göra fram till och med vecka 12 sade hon till mig. Varför det inte går senare vet jag faktiskt inte.
Hmmm, jag ska på läkarundersökning imorron. Är i v. 11. Och när jag hade fått den tiden ringde de hem till mig och sa att jag skulle ta cellprov också, för det var så pass länge sedan jag gjorde det. Så här var det till och med så att vid en undersökning som görs enbart för att jag är gravid så lade de till en cellprovstagning!
Hoppas verkligen inte att det är någon fara, men det tror jag inte.
Jag har opererat bort en del av min livmodertapp pga tidigare cellförändringar. I och med det så gör jag nya cellprov var 6:e månad i 5 år framöver, men min läkare säger att man inte kommer att göra det på mig förrän efter förlossningen. Kan bero på bakterierisken?
Fram tills man är i v 12 ca sa dom att det var ok! Jag gjorde iaf ett inom dom veckorna när jag väntade sonen!
Nej jag kommer inte göra cellprovet pratade med BM och kan tidigast göra det 12 veckor efter förlossningen....
Fick ny tid till cellprov idag. Ska göra det när jag är i v. 22. Jag får helt enkelt lita på att min gynekolog vet vad han sysslar med. Men lite orolig blir man allt när man läser här att andra BM inte vill att men gör provet efter v. 12. Konstigt.....
Jag ska göra det på efterkontrollen!!!!
nej usch jag skulle inte göra det även fast hon sa att det var ok... skulle vänta man förorar inget på det (hoppas jag)
är i vecka 9 + 2 och har tid för cellprov nästa vecka
enligt min bm så ska cellprov tas före 12 veckan
Jag var hos BM precis och fram till v 15 kan man göra d
Jag kommer just från en läkarundersökning med cellprovstagning och frågade just om detta. De berättade att det inte fanns några som helst risker för fostret, eller infektionsrisker med det, annars skulle de aldrig göra det på en gravid människa. De skulle alltså aldrig äventyra en graviditet för att göra ett cellprov.
Anledningen till att de bara tar proven i början av graviditeten är att det inte är någon idé att göra det sent, eftersom man har naturliga cellförändringar när man är gravid. På lappen som följer med provet kryssade även läkaren i att jag var gravid, för även tidigt kan provet tolkas fel om det inte finns information om att personen som fått provet taget är gravid.
Jag var inte gravid när jag tog testen,men sen visades det att jag hade måttliga förändringar sen fick jag reda på att jag var gravid så då fick jag en tidigare tid så skulle dom kolla om dom kunde göra nått,& det kunde dom så jag tog bort det.Men nu ska dom inte göra nått mer medans jag är gravid...!
Min Bm föreslog att jag skulle göra ett sellprov i min graviditet, vet ej när men jag är 17+5 idag. Jag gjorde cellprov när jag väntade min son oxå ganska sent.Det var ingen fara m det