• MammaVeronika

HJÄLP! tips på bra tårta med maräng!

hej! sambon fyller år på onsadg och då ska vi ha kalas, hans önskemål är en marängtårta, (han älskar maräng) men hur ska jag göra, marängen är inga problem bara att baka själv eller köpa..

det är innehållet jag funderar på, vad är gott att ha i en marängtårta? samt hur ska man garnera? den? tycker det blir ganska tråkigt med vit maräng och vit grädde...

snälla! ni som bakar, ge mig lite tips! är helt lost...

• Svar på tråden HJÄLP! tips på bra tårta med maräng!
  • Tussan05

Åh jag brukar göra en höjdartårta. Alla ingridienser köper jag så är det bara att slänga ihop sedan.

Du behöver:
    1 st köpt maräng-tårtbotten
    1 pkt hasselnötsmassa
    1 pkt nogat (såntdär fyrkantigt i bakhyllan)
    2 dl grädde
    1 st banan

Smält nogat och hasselnötsmassa VAR FÖR SIG och lägg på var sitt lager. Skiva bananen/bananerna och lägg på ett eller båda lagren (smak efter bak). Som alternativ kan du också lägga lite nogat på översta lagret ("locket"). Vispa grädden och spritsa över så det täcker tårtan.

Är superenkelt och väldigt gott, dock inget för bantare eller diabetiker

• lönnemåla

Tussan05: guuud vad det låter gott!

• MammaVeronika

tack så jättemycket! bra att du nämde banan, det hade jag glömt bort... (sambon gillar banan skarpt så det borde gå bra!)

vi har en diabetiker som kommer men han brukar vi alltid köpa en bakelse till...

i vanliga fall jättesvårt att baka till kalas då vi i hans släkt även har 3 laktos och en gluten allergiker...

men i år kan bara diabetikern komma utöver de andra då förståss!!

kul att baka en "vanlig" tårta

tack för tipset!

• MammaVeronika

hasselnötsmassan, hittar man även den i bakhyllan?

• Nadjis

Japp den brukar stå vid mandelmassan å det. Iallafall här i våra trakter

• prickelina
    Lottas tårta25 personer400 gr sötmandel5 dl strösocker2 mask potatismjöl1 tsk bakpulver10 äggvitor Grovhacka sötmandelnVispa äggvitorna till maräng.Vänd i sockret + övriga ingredienser...Smörj ett bakplåtspapper  och lägg i braspanna.Grädda i 175 grader c:a 30 minuter.Kräm.10 äggulor3 dl socker2½ dl vispgräddeSjud under vispning tills krämen tjocknat. Lägg i 200gr mörk blockchoklad och 300 gr margarin el. smörställ kallt en stund tills det blir bra konsistens att bre krämen över hela tårtbotten( den ska inte delas).Vispa 5 dl vispgrädde och garnera tårtan med någon frukt t.ex persikor och kivi .Jordgubbar går också bra.Halva receptet är lagom till den lilla långpannan.
  • prickelina

daim kulor är oxå gott på!

• MammaVeronika

tack prickelina for ditt tips, tror mannen ska fa kolla pa tipsen jag fatt och bestamma sjalv... bada verkade ju ganska latta att gora... ursakta texten, gubben far fixa det nar han kommer hem... inge bra pa datorer... hihi

• Kixen

Rice Crispies-tårta

Tårtan blir stor som en halv plåt, så om du vill göra den större, gör dubbel sats.

Marängbottnar
    4 äggvitor
    2dl strösocker
    4 droppar ättika
    3dl Rice Crispies

Dela på äggulor och vitor. Vispa äggvitor och socker c:a 10 min. Tillsätt ättikan och vispa ett par minuter till. Rör sen ner Rice Crispies. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 125 grader längst ned i ugnen, c:a 1,5 tim.

Smörkräm
    4 äggulor
    1dl strösocker
    1msk mjöl
    1dl vispgrädde (eller 0,5dl mjölk + 0,5dl vispgrädde)
    125g margarin

Vispad grädde samt bär till garnering

Blanda allt utom margarinet och vaniljsockret i en kastrull. Koka till en jämn o tjock smet (tar bara ett par minuter). Rör hela tiden. Tag av kastrullen från spisen och rör ner vaniljsockret och margarinet klickvis.

Dela marängbottnen i två halvor. Bred ut ett lager smörkräm och ett litet lager grädde på den undre bottnen. Lägg den andra halvan ovanpå och bre på vispad grädde och garnera med t ex vinbär, kiwi, vindruvor, jordgubbar, mandarinklyftor eller nåt annat gott.

• MammaVeronika

kixen tack sa mycket! vad svart att valja... hoppas sambon tycker det ar lattare... ska spara alla tipsen till framtida tartor...

Svar på tråden HJÄLP! tips på bra tårta med maräng!