• Solano

var till bvc nyss med dotterns knöl bakom örat :-(

var till bvc nyss med min dotters knöl bakom örat. trodde jag skulle komma hem och känna mig lungnare eller åtminstone få ngt besked, men inte då! Hon kunde inte alls svara på vad det är för ngt!!! Hon trodde inte att det var en körtel, men 100 kunde hon inte vara och en tumör trodde hon inte för de brukar inte sitta så ytligt! Vadå brukar????
    tror inte heller att det är ngt farligt för jag tycker att jag kännt den där knölen förr men lugnat mig när jag tyckt att kännt en på andra sidan, men den verkar borta nu. Nus ka vi vänta tills i oktober när hon ska på ettårskontroll och läkarkontroll om inte knölen förändras!!!! jag ärmer orolig nu än innan vi gick dit!!!

Nån som har ngt liknande eller vet vad det kan vara??
    /Erica

• Svar på tråden var till bvc nyss med dotterns knöl bakom örat :-(
  • Yessi79

Vi hoppas på att det inte är något!
    Kramar Yessi

• gravidanina

min son har en konstig grej bakom örat som putar utåt är nog ingen fara jag har en knöl oxå

• kissemjao

Min svåger är läkare och han har berättat för mig att det uteslutande med knölar bakom öra och ner över nacke och hals, alltid handlar om körtlar, speciellt hos barn. Vår dotter har i perioder en knöl som blossar upp i nacken...
    Om du känner dig orolig, så ta kontakt med barnklinik och be om ett vävnadprov.

• Gisse the one and only

Min son hade en sådan knöl, den kom och gick och till slut stannade den kvar och började växa, den togs bort under lokalbedövning, en lymfkörtel bara, inget faligt

• Monstermamman

Vår son har en sån knöl också och det är en svullen lymfkörtel, kan uppkomma i samband med förkylningar och dom kan hänga kvar länge.

«Monstermamman, better than sex.»
  • Solano

Tack för era lugnande ord!! det är bara att den här känns stenhård och inte alls som en körtel! jag det känns nonchalant av bvc sköterskan att bara skicka hem oss och låta oss vänta!

• Gisse the one and only

Solano

En svullen lymfkörtel är hård som brosk

• K75

Hur stor är knölen? Ligger den liksom löst under skinnet och rör sig när du trycker på den? Svårt att förklara... men vår son hade en sån knuta/knöl precis ovanför ena ögonbrynet. BVC hade ingen aning om vad det kunde vara. De hade aldrig sett nåt liknande sa dom. Vi blev självklart oroliga, men en läkare som vi gick till konstaterade snabbt att det var en helt ofarlig bindvävsknuta. Tror det hette dermoidcysta på finare språk. Dom sa att den går att operera bort om den är i vägen, men att även kunde försvinna av sig självt. Och mycket riktigt så har den nu försvunnit!!
    Du kan ju alltid boka tid hos en läkare innan 1-årskontrollen om du är orolig.

Hur länge har hon haft knölen?

// K

• Gisse the one and only

Bakom örat sitter lymfkörtlarna och det är mycket vanligt att de svullnar, säkert ingen cysta i detta fall.

• Solano

Tack Gislöv skönt att höa för den känns precis som brosk eller som en utväxt från skallbenet som sköterskan sa!

Nej, K75 den sitter inte löst under huden utan det känns som den sitter stenhårt fast men man kan röra på huden över lixom!

Ringde nu till vc och fick en tid imorgon!

Svar på tråden var till bvc nyss med dotterns knöl bakom örat :-(