• Zabina

Skogaholmslimpa?!

Jag skulle vilja ha recept på Skogaholmslimpa! Jag har sökt på nätet och hittat ett recept, men jag vet ju inte hur det är. Är det någon här som har bakat Skogaholmslimpa, som har något bra recept, så nära smak som möjligt som den man köper? Så tar jag tacksamt emot det! Leta ordentligt nu!

• Svar på tråden Skogaholmslimpa?!
  • Zabina

Inte mycket till hjälp här...

• Peki

Det är fel på receptet i länken. Varken mängden sirap, mjölk eller jäst finns med (men nämns i texten)

Jag har inte gjort Skogaholmslimpa, men min gissning är att du ska ha minst 200 g sirap till 5 dl mjölk.

• annca

Välkänd brödprodukt från Bageri Skogaholm.

Recept (2 limpor):

3,5 dl vatten 1 paket jäst 2 tsk salt 20 g, eller 2 msk, bakmargarin 1 dl ljus sirap 6 dl vetemjöl 4 dl rågsikt

Blanda alla ingredienserna. Låt jäsa i 45 minuter. Forma två limpor som du lägger på en plåt. Ställ in plåten i ugnen som är ställd på 250 grader. Grädda tills det att bröden är klara, det bör ta 25-30 minuter. 

(Hittat på susning.nu

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • annca

Så konstigt det blev!?
    Testar igen....

Skulle förresten giss att de menar att man ska blanda ut jästen i mjälet innan man har i de andra ingredienserna!

Välkänd brödprodukt från Bageri Skogaholm.

Recept (2 limpor):

3,5 dl vatten
    1 paket jäst
    2 tsk salt
    20 g, eller 2 msk, bakmargarin
    1 dl ljus sirap
    6 dl vetemjöl
    4 dl rågsikt

Blanda alla ingredienserna. Låt jäsa? i 45 minuter. Forma två limpor? som du lägger på en plåt. Ställ in plåten i ugnen som är ställd på 250 grader? celsius. Grädda tills det att bröden är klara, det bör ta 25-30 minuter. [Smaklig spis]?!

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • luvliness

Ohh jag vill med baka, men det finns inget ragsikt har i london Kan man gora utan ragsikt tror ni? Eller blir det inte lika gott?

• Peki

Luvliness: Du kan göra utan men det kommer att bli lite grövre, kanske också få en lite starkare rågsmak. Det blir inte riktigt samma men gott i alla fall .

I stället för rågsikten tar du ca 2 dl fint rågmjöl och ökar mängden vetemjöl med ca 2 dl.

Rågsikt består av 60% vetemjöl och 40% siktat rågmjöl.

• Trientalis

Hej, det finns en färdig brödpåse som heter sverige-limpan, en sådan där bara vatten och jäst tillsätts. Påminner mycket om en limpa vi kallade "sötlimpa" som barn, och delvis om Skogaholm...

I a f enkelt och hyfsat billigt... Man slipper det mesta mecket men får ändå uppleva nybakat bröd -doften...

• luvliness

Jag har inte hittat ragmjol har heller...Kan jag gora pa bara vetemjol?

Svar på tråden Skogaholmslimpa?!