• MELIM

Sambos och väntar barn - skriva testamente?

*Tydligen blir ju inte pappan automatiskt vårdnadshavare om jag skulle gå bort.

*Det blir barnet som skulle ärva halva vårt hus, inte min sambo.

*jag kan inte ange min sambo som förmånstagare till min premiepension.

Hur har ni som är sambos gjort?
    Vad innehåller ett samboavtal?

Vet något vad det kostar att skriva testamente?
    Vad kostar det att förvara det?

• Svar på tråden Sambos och väntar barn - skriva testamente?
  • Tant Green

Vi skrev ett testamente själva (hittade ett exempel i någon bok som såg bra ut) och förvarade det hos våra föräldrar. Vi ansträngde oss väl inte så mycket eftersom vi visste att vi skulle gifta oss ganska kort tid efter och då behövdes inte testamentet längre. Annars kan det väl vara bra att ta hjälp av en jurist för att få det korrekt.

Vi hade inget samboavtal eftersom vi ville att sambolagen skulle gälla, det är bara om man vill ha undantag från den som man behöver skriva speciella avtal. T.ex. om man inte vill att det man köper tillsammans till hemmet ska vara gemensam egendom. Sambolagen kan du läsa om här www.alden.se/Sambolagen.htm.

Fast visst blir väl pappan automatiskt vårdnadshavare om du går bort? Det kan väl bara bli problem om du skulle dö innan han har skrivit under faderskapet.

• Laire

Enligt Aftonbladet blir pappan inte automatiskt vårdnadshavare om man inte är gift med mamman.

Småsjuk, javisst!

Hihi, äkta politisk humor, www.sapnet.se/
  • MELIM

Puffar lite..

Ingen annan som tänkt på det här?

• jerseyko

Jag pensionssparar 100:-/månaden som min bank fixade när jag öppnade ett nytt konto. Dör jag så går dom pengarna direkt till min make alt. sambo!

• Alle

underligt att du inte kan sätta honom som förmånstagare för din premiepension, Jag har kollat mina papper och både jag och sambon har varandra som förmånstageare,

Vi har skrivit testamente, men det beror mest på att jag har en dotter från tidigare och vi har ingen lust att behöva ge hennes pappa halva huset om jag dör.

Visst blir sambon/pappan vårdnadshavare och du går bort om ni har gemensam vårdnad och har skrivit på faderskapspappren.

Aftonbladets källforskning ger jag inte mycket för.

• Nika75

Du borde definitivt skriva ett testamente. Sambolagen reglerar bara bodelning, dvs att gemensamt införskaffad egendom ska delas om ni flyttar isär. Vid dödsfall är det mycket riktigt barnen som ärver sin förälder och inte sambon... så vitt jag vet, men jag är ingen expert.

Tycker också det låter märkligt att du inte kan ha sambon som förmånstagare på din premiepension. Det borde gå. Likaså om ni införskaffar en gemensam livförsäkring, då kan ni välja att ha varandra som förmånstagare.

Det kostar ingenting att skriva testamente, men det är förstås en fördel att anlita en jurist som hjälper er så att det blir korrekt. Att tänka på är också att testamentet ska vara bevittnat av två personer som inte står er nära (tror jag). Det finns lite gratis/billig hjälp att få om du googlar och söker på ord som juristhjälp mm.

• Justitia

Jag är jurist
    och kan med 100 % säkerhet säga att Pappan blir vårdnadshavare om mamman går bort och vice versa. Såvida de inte är olämpliga på annat sätt vill säga.

Likaså kan du ha din sambo och han dig som förmånstagare på premiepensionen, ring dem och ta reda på hur!

Gå till biblioteket och låna en juridisk bok med mallar för sådant som att skriva testamente. Kommer inte ihåg vad den heter men tror där är en som heter "Juridisk formulärhandbok". Då hittar du säkerligen en mall som passar just er. Annars hör av dig till banken eller en begravningsbyrå så kan de säga dig hur mycket det kostar om en jurist ska skriva ett till er. Om du går till en advokatbyrå kostar det ofta mer för advokaterna där har ofta en högre timkostnad än en jurist på en begravningsbyrå. De kommer fixa med vittne så det behöver ni inte tänka på själva. Själv har jag varit vittne till MÅNGA testamente medans jag praktiserade på en advokatbyrå.

Lycka till, kom gärna med fler frågor!

• Justitia

Och det förutsätter givetvis att båda föräldrarna är vårdnadshavare vid dödsfallet. Är det bara mamman som är vårdnadshavare vid dödsfallet så går vårdnaden inte automatiskt över på Pappan för då vill man ju först utreda om han är lämplig som förälder. Det kan ju finnas en anledning till varför han inte var vårdnadshavare från början så att säga, misshandel, droger, kriminalitet eller vad vet jag!

• Nika75

Justitia. Det är väl också så att sambos inte ärver varandra automatiskt? Såvida man inte skrivit testamente. I praktiken skulle det kunna innebära att barnet ärver huset och att den överlevande partnern måste "lösa ut" barnet? Elller?

• Justitia

Alldeles korrekt Nika75.
    Men man äger ju 50 % i allt som är förvärvat för gemensamt bruk även som sambo.

Svar på tråden Sambos och väntar barn - skriva testamente?