• riccolina

skorv

hejsan
    som sagt, min dotter har jättemycket skorv. Har hört att man kan lägga bröstmjölk på, testade det en gång men det gick inte så bra. Min dotter har mycket hår, så d blev som hårspray. Brukar efter duschen kamma henne med en mjuk borste, men d händer inte så mycket!
    nån som har några tips!

• Svar på tråden skorv
  • Lemona

Olja brukar fungera och det som lossnar kan man ta bort med en kam.

• mammatillpojkar

min son hade rättså mycket skorv (och VÄLDIGT mycket hår) och vi hade vanlig barnolja och sen kammade vi bort det!
    fungerar inte det så finns det nån salva på apoteket som tydligen ska vara väldigt bra, vet dock inte vad den heter men det är nog bara att fråga på apoteket om dom kan hjälpa dej..

• William 05

Den på apoteket heter salisylsyrevaselin tror det stavas så!=) Den är kanoners!

• Knoppen79

Det finns en särskild salva på apoteket mot mjölkskorv. Sätt i den låt vara några timmar och kamma med luskamm. Eller smörj in huvudet med badolja låt sitt några timmar och kamma med luskamm.

• TheDyingBride

Jag fick den där vad-det-nu-heter-vaselinen i en liten burk från bvc. Fick en liten klick så jag kunde testa innan jag köpte en hel tub som hon sa.
    Den funkade jättebra!!
    Den fick verka flera timmar och sen kammade jag bara bort det försiktigt. Använde vanlig kamm så luskamm är inte nödvändigt (ser att det är ett tips om det ovan), om du inte har en luskamm hemma redan vill säga..
    Dottern fick dock lite eksem på huvudet av den salvan (tror det var för att det kliade och hon rev sig själv på huvudet och grejer och blev alldeles röd), men jag smorde med hydrokortisonkräm en gång och nu är huvudet jättefint. =) och skorvlöst.
    Kan dock varna för att har din dotter hår så blir det jättefett.. och är ganska svårt att få ur.
    Min bebis är rena rama skallepär så där var det inga såna problem, men på äldsta dottern däremot fick jag tvätta håret flera ggr för att få ur det..

• riccolina

ok thx tjejer...ska inhandla imorn

• riccolina

ville bara säga att jag duschade dottern. Tog olja i hennes hårbotten, lät de värka ett tag sedan kammade jag med en kam. Helt otroligt, allt försvann...att det skulle vara så enkelt. Det är bra att FL finns och dess medlemmar ;)

• TheDyingBride

Kanon!! Och blir hon röd och irriterad i hårbotten, antar att det kan bli det för huden kan inte andas igenom (iaf vaselinet, vet inte med oljan) och sen för att man är där och bråkar med kammen, så funkar hydrkortisonkräm jättebra. Barnläkaren på bvc som tipsade mig om det.

• TheDyingBride

Förresten - var beredd på att det kan komma tillbaka..
    På min minsting fick jag göra om det typ fem ggr innan allt försvann, fast det blev mindre och mindre som kom tillbaka för varje gång..

• riccolina

ok ska ha kammen i högsta hugg hehe

Svar på tråden skorv