• ajnas

Förkortad arbetstid utan FP

Man har ju som förälder rätt att förkorta sin arbetstid med upp till 75% upp tills att barnet fyller 8 år. Har man rätt att göra detta även om den andra föräldern har FP samtidigt?

Jag har pratat med försäkringskassan, men de kunde inte ge något svar, eftersom denna rättighet (att förkorta arbetstiden utan FP) finns i föräldraledighetslagen, och inte i lagen om allmän försäkring (som är deras område).

Såhär står det i lagen:
    Delledighet utan föräldrapenning
    En förälder har rätt till förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel för vård av ett barn som inte har fyllt åtta år eller som är äldre än så men ännu inte har avslutat sitt första skolår. Lag (2006:442).

Där nämns ju inget om att bara en förälder kan vara ledig samtidigt, så jag antar att det är ok? Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Förkortad arbetstid utan FP
  • Kajee

Nej du kan inte göra det samtidigt som den andre får FP. FP får man bara om den andre föräldern inte kan ta hand om barnet.

• Mrs Jane Doe

Jo, att förkorta arbetstiden ner till 75% är helt ok - oavsett om den andre föräldern är f-ledig eller inte och även oavsett om man fyller upp med fp till 100% eller inte.

Men om den andre föräldern är f-ledig kan man inte ta fp för att fylla upp till 100% (men det var väl inte tanken, om jag läser rubriken rätt?) _samtidigt_ och _för samma barn_ som den andre föräldern (har man fler barn och tar ut fp för olika barn går det dock bra).

Förkortning av arbetstiden gäller alltså alla - och regleras som sagt inte av f-försäkringen.

Det man dock bör tänka på är ju att man sänker sin SGI om man förkortar arbetstiden utan att fylla upp till 100%.

• Kajee

Det var i princip så jag menade - men jag skrev det dåligt. Generad

Svar på tråden Förkortad arbetstid utan FP